Coremetrics, leverancier van onder andere een webanalytics (/marketing optimalisatie) platform dat in de Verenigde Staten veel wordt gebruikt, voert maandelijks een benchmark onderzoek uit onder 300 deelnemers. Op basis van herkomst en gedrag wordt er gerapporteerd over conversie (het daadwerkelijk komen tot een aankoop en voor wat voor een waarde). Dit voor zowel de US als de UK. Helaas geen Nederland, maar de gegevens kunnen goed worden gebruikt voor een vergelijking! Onderstaand de belangrijkst data voor de maand mei 2008:
Opvallend hoe de conversie in de UK op alle vlakken hoger is dan de US, maar dat bij de US het aantal artikelen per bestelling zo veel hoger zijn. Wanneer doe je het nu goed in Nederland of niet? Kijkend naar deze cijfers zou ik denken dat je het goed doet wanneer van je type-in publiek meer dan 5% converteert. Het is natuurlijk wel erg afhankelijk van het type shop. Online bloemenwinkels hebben hele andere conversieratio’s dan proefabonnementen shops. Overigens goed zichtbaar dat je continue moet monitoren op interne zoekopdrachten die geen resultaten hebben opgevelerd. Bezoekers die een interne zoekmachine van een ecommerce website gebruiken zijn overduidelijk meer op zoek naar een product om te kopen dan het gemiddelde bezoek!
Reacties (1)