A/B-testen kan het succes van een marketing campagne geheel ten goede doen keren. Angela Stringfellow van Unbounce.com laat met deze 4 marketing case studies zien hoe anderen door A/B-testen hun campagne tot een succes hebben gemaakt.
Voorbeelden van A/B-testen kunnen soms heel verrassend zijn, terwijl sommigen voor de hand liggend zijn. Maar uit elk scenario kan je toch een of twee lessen leren die je gemist zou hebben zonder testen: aan het eind van de dag is de meest belangrijke les dat je je klanten beter leert kennen.
Les 1: leg de nadruk op de prijs
Er is een oud gezegde dat als je om een prijs moet vragen, deze te hoog is. Als je op de menukaart zet dat een kreeft de “marktprijs” kost, zullen mensen een ander gerecht kiezen, omdat ze twijfelen over de prijs. SafeSoft Solutions zag dat toen ze een grote, duidelijke prijsafbeelding aan hun advertentie toevoegden. Simpelweg het toevoegen van een grote groene prijs leidde tot een conversieverbetering van 100%.
Geleerde les
Je moet je klanten bewust maken van de waarde van je producten of diensten. Dit bereik je door gewoon direct open en duidelijk te zijn over de prijs, en daarmee de waarde, van wat je klanten te bieden hebt. Uiteraard geldt ook hier: test het ook op je eigen website. Als je een hogere prijs vraagt dan je concurrenten, kan het namelijk zijn dat je misschien op een andere manier waardebepaling wilt overbrengen aan je klanten.
Les 2: verleng je proefperiode
Als je een gratis proefperiode of demo aan wilt bieden, maar je weet niet zeker hoe lang je deze geldig moet laten zijn, dan is A/B-testen hier een ideale oplossing voor. De volgende A/B-test door HubSpot partners, waarin de proefperiode verlengd werd van 7 dagen naar 30 dagen, zag een conversieverbetering van 110%.
Geleerde les
Dat een aanbieding gratis is, betekend nog niet dat dat alleen genoeg reden is om conversie te drijven. Je zult misschien je proefperiode moeten verlengen om mensen genoeg tijd te geven tot conversie te komen.
Stel jezelf de vraag: is 7 dagen lang genoeg om een goed gevoel te krijgen voor het product dat ik aanbied? Als het antwoord nee is, hoe verwacht je dan dat je klanten binnen die tijd een goede beslissing kunnen nemen?
Onthoud dat als het aanbod, de landingspagina of het product zwak is, een gratis proefperiode misschien de conversie iets kan verbeteren, maar uiteindelijk weinig zal doen om je business te verbeteren.
Les 3: ontwerp en positie
Soms kan een kleine designaanpassing aantrekkelijker zijn voor je klanten, maar als je het niet A/B-test zal je nooit weten of je call-to-action aan de linkerkant of de rechterkant moet staan. Matt Sullivan van Inbound Strategy veranderde de landingspagina van hun website, voegde meer informatie toe en speelde met de positie van de call-to-action.
De call-to-action aan de rechterkant van de pagina leverde 1 extra conversie op. Aan de linkerkant van de pagina zorgde echter voor een conversieverbetering van 217%!
Geleerde les
Zit nooit stil. Always be testing! Hoewel de controle-pagina voor conversies zorgde, wist Sullivan dat hij dit nog kon optimaliseren door met het ontwerp te spelen; en het werkte! Ondanks dat anderen in de marketingafdeling van mening waren dat de CTA rechts moest staan, was de linkervariant de overduidelijke winnaar, met 217% conversieverbetering.
Bonusles
HIPPOs (highest paid person’s opinion) zijn niet altijd correct: Conversie komt van je klanten, dus zorg je dat als eerste aan hun voorkeur word voldaan.
Les 4: simplistisch of gedetailleerd
Voor de grap creëerde en testte Ben van PlentyofFish twee versies van een CPC advertentie voor Need for Speed van EA Sports. De eerste was een standaard, professionele advertentie die je verwacht van een groot bedrijf als EA Sports. De tweede was een schets die gemaakt was in Microsoft Paint met weinig tekst en een tekening van een racewagen die mijn kleine neefje van 5 had kunnen maken. Tot de grote verrassing, was het de amateuristische schets die beter presteerde.
Geleerde les
Alle advertenties zien er tegenwoordig blits en flashy uit. Dan kan het soms zijn dat iets simpels juist de aandacht trekt van mensen, en daarmee conversies verbetert. Onderschat (of overschat) nooit je klanten! Nu is dit een extreem voorbeeld wat waarschijnlijk voor maar weinig bedrijven zal werken, maar als je denkt dat het je klanten aan zou kunnen spreken, kan het nooit kwaad om eens te testen.
Bonusles
Haal je merknaam weg. Een andere hypothese rond deze test is dat de simpele versie het beter deed omdat er geen logo van EA Sports op stond, een merknaam die niet altijd even positief in het nieuws staat. Als je reden hebt om te geloven dat je merk misschien je conversies tegenhoudt, test dan eens door deze weg te halen.
Wat nu?
A/B-testen is niet iets waar je over moet praten: het is iets dat je standaard zou moeten doen. Het is niet alleen een hele goede manier om de juiste toon bij je doelgroep te vinden, maar A/B-testen is ook altijd een goede herinnering dat iets nooit altijd maar is wat het lijkt. Alleen maar omdat je denkt dat je de beste landingspagina, e-mail campagne of advertentie hebt, betekent niet dat je klanten er ook zo over denken.
Kleine details kunnen een groot verschil maken en de enige manier om dit te weten te komen is door altijd te testen.