Joost de Valk sprak op 5 februari over Search Engine Optimization (SEO teksten schrijven). Geen technisch verhaal, een stuk historie, een stuk advies, een paar goede voorbeelden en een prachtige conclusie: we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines. Zoekmachines / Search Engines (lees Google) worden steeds slimmer waar het gaat om het achterhalen van het onderwerp van een tekst. Ze worden / zijn in staat om woorden die bij elkaar horen te ‘herkennen’ en te groeperen, waardoor onderwerpen duidelijk worden, hierdoor is teksten schrijven voor SEO niet meer dan fatsoenlijke teksten schrijven.
SEO teksten schrijven, waar gaat het over?
Joost geeft als voorbeeld de volgende woorden, de vraag is: waar gaat het over?
- Passagier
- Reizen
- Station
- Stoom
- TGV
Inderdaad, het goede antwoord is ‘trein’. Bij welk woord wist je dat het over een trein ging? Waarschijnlijk bij woord drie. Wij mensen kunnen heel goed de verbanden leggen tussen deze woorden, maar voor zoekmachines is dit erg lastig. Gelukkig worden de zoekmachines steeds ‘slimmer’ waardoor ook zij deze verbanden kunnen gaan leggen. Het simpelweg spammen van je zoekwoorden op pagina’s is dan niet meer voldoende. Het gaat erom dat je teksten schrijft die over het onderwerp gaan, dat worden dan ook je SEO-teksten. Klinkt logisch, klinkt als: schrijf maar normale, fatsoenlijke teksten, ook voor zoekmachines en je bent SEO proof.
Clusters in Flickr
De clustermethode van Flickr is volgens mij een prachtig voorbeeld van hoe het zou moeten. Neem bijvoorbeeld het woord ‘passagier’ (passenger). Flickr geeft, wanneer je op passenger zoekt de volgende mogelijke clusters:
De uitkomst is direct duidelijk. Flickr analyseert de tags die mensen meegeven aan hun foto’s en groepeert de foto’s aan de hand van deze tags. Tags die vaak samen met elkaar gebruikt worden vormen een cluster. Op die manier kan Flickr verschillende ‘onderwerpen’ herkennen naar aanleiding van een zoekopdracht van slechts één woord. Prachtig stukje techniek!
Google’s ‘Searches related to’
Google geeft al enige tijd onderaan de zoekresultatenpagina’s, en tussen de resultaten zelf, suggesties over zoekgerelateerde onderwerpen om zo zoekers sneller naar de beste zoekresultaten te kunnen leiden.
Suggesties tussen de zoekresultaten.
Suggesties onderaan de zoekresultaten.
Hiermee toont Google aan dat ook zij bezig zijn met het bepalen van het onderwerp aan de hand van andere zoekopdrachten / inhoud van webpagina’s. Een goede ontwikkeling!
Bekijk de volledige presentatie van Joost de Valk (excuses voor de ruis):
Bekijk de slides:
Reacties (11)