De zomer en de daar bijbehorende vakantie periode is overduidelijk al enige tijd begonnen. Het aantal berichten per week op webanalisten.nl is hard naar beneden gekelderd. Dat zal niet alleen met het warme weer te maken hebben, maar natuurlijk ook met het WK voetbal. Daarnaast kost het lopende redesign van deze website en onze ondersteuning aan AboutAnalytics voor Reinout en ondergetekende flink wat tijd.
Ik klim naar aanleiding van een aantal vragen via twitter echter toch even in de pen om vanuit het ook warme Zwitserland (35 graden) net zoals in 2009 en 2008 een lijstje met boekentips te geven. Welke boeken over ons vakgebied en daar aan verwant kwamen afgelopen jaar op de markt en moet je (in willekeurige volgorde) toch even gelezen hebben?
Webanalyse boeken tips
- Avinash Kaushik – Web Analytics 2.0: Op weg naar de “data driven” organisatie inclusief een heel hoofdstuk over het overtuigen van het management dat dat de goede weg is. Het boek is gebaseerd op het 2.0 framework (van clickstream tot insights) van Avinash en besteed aandacht aan de uitdagingen van multi channel analytics en social media measurement.
- Steve Jackson – The Cult of Analytics: Veel overlap met het boek van Avinash (“data driven” organisatie input en hoe kom je van analyse naar inzichten naar actie), hoewel dit boek iets strategischer van grondslag is en vaart op de ervaring van Steve als Analytics consultant. De basis van de beschreven methodiek is het REAN principe (Reach, Engage, Activate and Nurture), waarbij gebruik wordt gemaakt van “motivatie en gedrag persona’s” en een “insights model”.
- Thomas Davenport – Analytics at Work: Om in de lijn te blijven van de “data driven” organisatie: dit is het boek dat alles vanaf de andere kant belicht. Het boek voor de manager dat uitleg geeft over het integreren van analytics in het dagelijkse werk. In de tijd van schaarste ook handig: “How to Recruit, hire, and manage analytical talent”.
- Jim Sterne – Social Media Metrics: Na jarenlang als schrijver niet op de markt aanwezig te zijn geweest nu eindelijk weer een boek van de Emetrics gangmaker en WAA voorzitter Jim Sterne. Nu wat mensen over je producten zeggen op social media platformen een grotere impact heeft dan adverteren zie je dat veel advertentie dollars en euro’s naar social media activiteiten gaan. Hoe bereken je echter het succes van deze marketing investeringen? Sterne geeft een framework als handvat.
- Alistair Croll & Sean Power – Complete Web Monitoring: Sean hebben we allemaal aan het werk kunnen zien tijdens de workshop en de congres dag van het webanalytics congres. Waar de berichtgeving veelal ging over het sinds enge tijd hot topic “website performance management” is het boek dat hij samen met Alistair Croll schreef veel breder. Web analyse, Performance analyse, Interactie analyse, Voice of Customer, Community Engagement en Concurrentie analyse. Alles dat je in de 2.0 wereld moet monitoren om het verschil te maken wordt behandeld.
Web optimalisatie boeken tips
- Steve Krug – Rocket Surgery Made Easy: 9 jaar na zijn succesboek “Don’t make me think” kwam Steve eind 2009 met dit nieuwe boek. Het is volledig gewijd aan usability testing en dan vooral hoe je dit zelf zou moeten uitvoeren. Volgens Steve kunnen een hoop websites immers aanzienlijk worden verbeterd door zelf dit handboek usability testing te gebruiken.
- Kristina Halvorson – Content Strategy for the web: de afgelopen 15 jaar hebben we goede stappen gemaakt in web design en usability, maar op content gebied valt er voor veel organisaties nog een hoop te leren. Volgens sommigen is “Content Strategy” voor content wat “Don’t make me think” is geworden voor usability van websites. Kristina geeft de handvatten voor het maken voor content die geschikt is voor het web.
- Robert Hoekman en Jared Spool – Web Anatomy: het nieuwe boek van beide user experience specialisten gaat over “Interaction Design Frameworks that Work”. Het geeft een methodiek (The Reuse Trinity) om het probleem van het maken van een goede basis structuur van je website voor eens en altijd op te lossen. Leerzaam in de analyse die zij maken van (de psychologie achter) bestaande frameworks.
- Gerry McGovern – The Stranger’s Long Neck: Gerry is de schrijver van het zeer gewaardeerde “Killer web content” en iemand die zeer goed weet hoe je kunt zogen dat je online bezoekers vinden wat ze zochten. Dit nieuwe boek is pas vanaf 15 juli verkrijbaar. De “long neck” zijn de kleine set van taken die erg belangrijk zijn voor je online bezoekers. Het boek geeft handvatten en praktijkcaseshoe deze taken zo simpel mogelijk gemaakt kunnen worden.
- Josh Clark – Tapworthy: Online is allang niet meer alleen maar een browser. Sinds de opkomst van smart phones, met de Iphone in het bijzonder zijn apps een steeds belangrijkere manier geworden hoe bezoekers interacteren met jouw online aanwezigheid. Het vormgeven van een scorend Iphone applicatie is echter een vak apart en heel iets anders dan puur web design. Josh geeft in dit boek de handvatten hoe je een App maakt die aanklikwaardig is.
Heb jij nog andere tips? Ik lees ze graag tussen de reacties!
Reacties (6)