Afgelopen jaar was een mooi jaar in de wereld van de webanalyse. Vrijwel elke grote speler in de webanalyse-industrie introduceerde mooie nieuwe dingen, terwijl 2013 ook het jaar van big data is geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel organisaties gegroeid zijn in hun digital maturityop het gebied van webanalyses. Reden genoeg om de beste tips uit 2013 te gebruiken als inspiratie voor 2014.
Tip 1: Meet je bounce rate binnen de juiste context
De bounce rate. Eén van de belangrijkste stuurmechanismen van online performance. Maar ook een metric waar nog veel onduidelijkheid rondom de interpretatie ervan hangt. Niet zelden worden er dan ook heel verkeerde conclusies getrokken over bijvoorbeeld landingspagina performance.
Zorg dat je begrijpt met welk doel je bezoeker op een pagina kwam, vanuit welke bron, en wat de verwachte vervolgstappen zijn. Een bezoeker die na 10 seconden de homepage verlaat, zal waarschijnlijk niet gevonden hebben waar hij voor kwam, terwijl iemand die na 15 minuten op een andere pagina de website verlaat een heleboel informatie heeft opgenomen. Een bounce op zich hoeft niet verkeerd te zijn.
Lees meer over de zin en onzin van de bounce rate.
Tip 2: Gebruik aangepaste rapporten in Google Analytics
De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen, maar kennen tegelijkertijd ook zo zijn grenzen. Wat aanpassingen kunnen dus nodig zijn om de kwaliteit van de inzichten te verbeteren.
Begin 2013 deelden wij 10 waardevolle aangepaste rapporten voor Google Analytics, waarmee je bijvoorbeeld het effect van ‘(not provided)’-zoekwoorden kunt meten, betere AdWords-analyses kunt maken, tijd van de dag-rapportages kunt maken en antwoord kunt krijgen op de vraag “moet ik mobiel gaan?”.
Gebruik ook in 2014 deze 10 waardevolle aangepaste rapporten voor Google Analytics.
Tip 3: Analyseer de gemiddelde bezoeksduur
We weten allemaal dat Google Analytics vol zit met gemiddelde-metrics: gemiddeld aantal pagina’s/bezoeken, gemiddeld percentage nieuwe bezoeken, gemiddelde bounce rate, gemiddelde tijd op site, gemiddelde tijd op pagina, gemiddelde prijs, gemiddelde kwantiteit en ga zo maar door.
Het is dus belangrijk dat we een effectieve manier vinden om met deze gemiddelden om te gaan. Een manier daarvoor is door te begrijpen hoe ze zijn opgebouwd, welke statistische eigenschappen ze hebben en deze te analyseren samen met de rest van de data, alsook met een meer effectieve waarde als bijvoorbeeld de mediaan.
Lees meer over het analyseren van de gemiddelde bezoeksduur in Google Analytics.
Tip 4: Zorg dat Google Analytics goed werkt
Abraham Lincoln zei ooit: “Als ik acht uur de tijd had om een boom te kappen, dan zou ik zes uur spenderen om mijn bijl scherper te maken.” Hetzelfde is te zeggen voor het doen van metingen: het is verschrikkelijk belangrijk om voldoende tijd te besteden aan het uitdenken van welke data verzameld moet worden en of deze collectie werkt zoals gepland (wanneer deze is geïmplementeerd). Heel vaak krijgen het implementatiemodel en de kwaliteitsbewaking niet de aandacht die ze verdienen.
Lees 5 manieren om Google Analytics goed te laten werken.
Tip 5: Analyseer je SEO-resultaten met Google Analytics
Veel bedrijven zijn qua omzet afhankelijk van hun SEO-resultaten. Daarom is het belangrijk om deze resultaten goed te analyseren in Google Analytics. Welke zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor jouw omzet via SEO?
De maatwerkrapporten binnen Google Analytics kunnen je inzichten geven in de conversies/omzet per zoekwoord. Door onderstaande 3 rapporten te gebruiken, krijg je een totaaloverzicht van jouw SEO-resultaten. Hoe is de verhouding in conversies tussen je branded en non-branded zoekwoorden? En hoeveel bezoeken en conversies zijn afkomstig vanuit ‘not provided’-zoekwoorden?:
- Zoekwoorden met bedrijfsnaam
- Zoekwoorden zonder bedrijfsnaam
- Not provided-zoekwoorden
Lees hier hoe je je SEO resultaten kunt analyseren met Google Analytics.
Tip 6: Test niet alleen de standaard-testen
Weet je niet meer wat je moet testen? Echt? Denk daar nog eens over na! Een grote kans dat het alleen je creativiteit is die je weerhoudt om lucratieve nieuwe kansen te ontdekken. Doe inspiratie op met deze 6 minder bekende verbeteringen om op je site te testen.
Tip 7: Test de conversie van je foto’s
Er wordt veel gezegd over fotografie en conversie. Maar buiten de testresultaten van de Nielsen Group heb ik eigenlijk nooit resultaten gezien. Leuk al die aannames, maar zou het niet eens fijn zijn om te testen wat nu echt werkt? Bij de SNS Bank werd vorig jaar de proef op de som genomen. Bestaande foto’s werden vervangen met foto’s die ze zelf hadden gemaakt of uitgezocht.
Lees meer over het testen van de conversie van je foto’s.
Tip 8: Visualiseer je organische data
Een inzichtrijke visualisatie van data zegt zoveel meer dan een overkill aan ‘platte’ data. Zeker wanneer je data intern presenteert of bij de klant, dien je goed na te denken over hoe je de data weergeeft. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, zoek je naar de best passende oplossing.
Lees hoe je organische data kunt visualiseren in drie stappen.
Tip 9: Beheer je AdWords-campagnes in Google Analytics
Google AdWords is een zeer belangrijk kanaal voor veel (online) bedrijven. Het heeft een zeer gebruiksvriendelijke interface waarmee je de campagnes kan opzetten en beheren. Toch zijn er enkele rapporten in Google Analytics beschikbaar die het leven van een AdWords-specialist eendvoudiger kunnen maken.
Lees hoe je je AdWords-campagnes kunt beheren met Google Analytics.
Tip 10: Leer werken met conversie-attributie
Conversie-attributie is een hot topic. Veel leveranciers bieden software aan om conversie-attributie van je campagnes te laten uitrekenen. Ik gebruik zelf de attributiemodellen in Google Analytics. Met deze tool kun je inzichten verkrijgen in de conversiewaarde van jouw campagnes.
Lees de 4 stappen om te leren werken met conversie-attributie.
Tip 11: Bespaar tijd in Google Analytics
2.300 jaar geleden zei men voor het eerst “tijd is geld”, maar het is vandaag de dag misschien nog meer waar dan in de Romeinse tijd. Of het de deadline van werk is of de kinderen die van school gehaald moeten worden, iedere minuut die we kunnen besparen is meegenomen.
Bespaar ook tijd met deze 5 time savers in Google Analytics.
Tip 12: Leer Splunk kennen
Splunk is een tool die is ontwikkeld in 2004, van oorsprong bedoeld om IT-backoffice-professionals machine-gegenereerde data te laten analyseren: voornamelijk weblogfiles en sensoren. De basisgedachte: gebruik een soort Google-zoekbalk (een interface die iedereen kent) om grote hoeveelheden data te doorzoeken.
In 2010 begon big data echt op te komen en Splunk realiseerde zich op tijd dat hun tool – tot dan toe voornamelijk gebruikt door IT’ers voor het bestuderen van logfiles om de achtergrond van technische storingen te vinden – met een uitbreiding van functionaliteiten en wat marketinginspanningen uitstekend te gebruiken (en promoten) is als een big data-tool.
Lees waarom Splunk de toekomst is van data-analyse en webanalytics.
Tip 13: Zorg dat minder mensen hun winkelwagentje verlaten
Iedereen heeft te maken met bezoekers die hun winkelwagentje achterlaten zonder de koop af te sluiten. Voor marketeers en bedrijven is dit een grote bron van frustratie. Je bent zo dichtbij een sale, nog maar een paar klikken, maar ze beslissen op het laatste moment om toch weg te klikken.
Lees daarom deze 4 tips om winkelwagentjesverlating te verminderen.
Tip 14: Gebruik Universal Analytics ten volle
Google lanceerde vorig jaar Universal Analytics. De toepassingen blijven voor veel mensen echter vaag, want wat kun je er nu precies extra mee? De beste manier om dit te leren, is door er gewoon eens mee aan de slag te gaan, in de praktijk.
Leer in deze tutorial hoe je aan de slag kunt gaan met Universal Analytics.
Succes met je analytics dit jaar!