Een tijdje geleden was ik bij een presentatie van Tommy Strandvall van Tobii over Eyetracking. Tobii is leverancier van Eyetracking hard- en software. Een van de belangrijkste lessen was dat gebruikers bij het invullen van formulieren bevestiging nodig hebben. De conversie van een formulier kan omhoog als de gebruiker wordt verteld dat hij de velden juist heeft ingevuld. Gebruikers zijn net kinderen, met positieve stimulans vertonen ze positief gedrag. Maar hoe maak je daar gebruik van?
Oude formulieren
De ouderwetse formulieren zijn een serie velden met een sterretje om aan te geven dat ze verplicht zijn. Pas als je op verstuur (of registreer of … iets anders) hebt gedrukt komt er boven of in het formulier te staan dat jij een fout hebt gemaakt. Kijk bijvoorbeeld de formulieren van deze bedrijven:
Easyjet, KLM en Transavia hebben standaardformulieren zoals ze door veel bedrijven worden gebruikt.Ā Opvallend is dat bij Easyjet dat in de rechterkolom wordt uitgelegd waarom je zou moeten registeren, overigens met wel erg veel tekst. Bij 37signals.com is de foutmelding is al duidelijker en bij Cast.tv nog wat beter. Daar is een duidelijk link tussen de foutmelding en de fout (het roze gearceerde gedeelte). Bij Eventful is het allemaal nog wat beter, er staan namelijk aanwijzingen bij de velden over hoe je ze moet invullen. De rechterkant wordt gebruikt om te vertellen waarom je lid zou moeten worden, ´Why join?´.
Betere formulieren door o.a. onmiddellijke validatie
Steeds meer sites maken gebruik van onmiddellijke validatie, de formuliervelden worden gelijk gecontroleerd. Hier 9 verschillende voorbeelden:
Befunky, Mint, Cake Financial, Wakoopa en Orgoo maken op verschillende manieren gebruik van onmiddelijke validatie, je ziet direct of je het veld juist hebt ingevuld of niet. Bij Mint is ook aangegeven waarom je van Mint zal gaan houden: “Why you’ll love Mint”.
Bemba en Kaltura gaan nog een stap verder, de helptekst verschijnt bij het veld waarop je staat. Als het veld juist hebt ingevuld komt er een groen vinkje te staan. Geheel toevallig heeft Aartjan van Erkel ook over Bemba geschreven op zijn weblog schrijvenvoorinternet.nl.
Digg en Zooomr
Digg heeft onmiddellijke validatie en aan de linkerkant een uitleg waarom je eigenlijk zou willen registreren. Daarnaast bevatten de aanwijzingen van de validatie woorden zoals ´Yah!´ of ´ ´Balderdash´. Zooomr is goed omdat de validatieteksten bijna persoonlijk zijn: “Classy last name, I have to admit”
Favoriete onderdelen
Mijn favoriete onderdelen in de formulieren zijn:
• Onmiddellijke validatie van de formuliervelden;
• Aanwijzingen bij de formuliervelden, liefst dynamisch zoals bij Bemba en Kaltura;
• Duidelijke foutmeldingen;
• Aanwijzingen in het formulier waarom je jezelf zou moeten aanmelden, iets zou moeten kopen etc.
Ik weet zeker dat deze onderdelen de conversie verhogen. Iemand ervaring en bereid zijn/haar bevindingen te delen?
Reacties (9)