Op Zoekkinderboek.nl worden kinderboeken verkocht. Het unieke aan deze website is, behalve de niche focus, dat de gehele winst die met de verkopen wordt behaald naar het goede doel gaat. Met de vaste boekenprijs die in Nederland geldt hierdoor een bijzonder unique selling point. Waarom zou de oniine kinderboekenkoper nog bij Bol.com of Bruna.nl kopen, waar de prijs gelijk is, maar de winst niet naar het goede doel gaat?
Om meer verkopen te realiseren wordt natuurlijk gezocht naar manieren om de marketing boodschap onder de aandacht te krijgen, maar wordt er tegelijkertijd gewerkt aan meer verkopen per bezoeker aan de website. Bij de start van het optimalisatie traject was er sprake van te veel uitval in de verkooptrechter op de website. De gerichte vraag was dan ook: hoe zorgen we er voor dat een groter percentage potentiële kopers het volledige bestelproces doorloopt? Middels 2 aanpassingen in het winkelwagentraject wisten we de conversie met 124% te verbeteren.
Aanpassing 1: start bestelling
Er is gestart met een data-analyse (Zoekkinderboek.nl maakt gebruik van Google Analytics), waarbij is gekeken naar alle stappen van het bestelproces. De stap waar de potentiële klant moest inloggen (bij start winkelwagen afrekenen), en zodra hij nog geen account heeft, eerst een account moet aanmaken, is een groot afhaakmoment. Daarbij bleek uit de data-analyse dat 94% van de bezoekers op de website afkomstig is van een zoekmachine en er nagenoeg geen terugkerend bezoek is. Dit impliceert dat we hier te maken niet hebben met een trouw klantenbestand… Waarom zou je daarom vragen om een account aan te maken? Helemaal wanneer je je bedenkt dat het verzamelen van klantdata ook verderop in het bestelproces kan. Alle persoons informatie moet immers ook worden ingevuld voor de levering van de bestelling!
Oude versie start bestelproces:
Op basis van deze aannames is als eerste optimalisatie slag de login verwijderd uit het bestelproces. In de nieuwe verkoopfunnel klikten bezoekers direct van het winkelmandje naar het opgeven van de verzendinformatie (met een aparte optie om in te loggen voor deze gegegens). Dit leverde direct een conversieverbetering op van 32%.
Nieuwe versie start bestelproces:
Aanpassing 1: plaats in winkelwagen bevestiging
In de 2e optimalisatie slag zijn we gaan kijken naar het volgende grote afhaakmoment: bezoekers die een product in het virtuele winkelmandje liggen maar vervolgens niet het bestelproces ingaan!
We ondervonden dat het tekstkader dat verscheen op het moment dat een potentiële klant op de knop ´bestel´ drukte voor veel verwarring leek te zorgen. Het was een kleine, niet opvallend tekstkader die ter info (als “layer”) onder de productinformatie kwam te staan met daarin de ´call-to-action´ naar de winkelmand. Op het moment dat er dan een uitgebreide productbeschrijving was verdween het tekstkader zelfs onder de ´vouw´ van het scherm. Ook het winkelmandje (met daarin inmiddels het gewenste product) viel totaal niet op rechtsboven in het scherm. We waren ervan overtuigd dat een rechtlijnige bestelprocedure, dus van productpagina altijd naar winkelmand en daar vervolgens de klant de keuze geven om de bestelling te gaan afronden of verder te winkelen, conversieverhogend zou werken. We hebben deze aanpassing doorgevoerd.
Nieuwe versie bevestiging plaatsing product in winkelwagen:
Vergeleken met de vorige versie van het besteltraject (zonder de Login) scoorde deze variant maar liefst 70% beter in conversie.!
Totale verbetering: 124%
De totale conversieverbetering vanaf de startsituatie komt daarmee op 124% meer conversie op de website. Een geweldig resultaat met relatief kleine veranderingen in het besteltraject. Snel meer omzet maken met hetzelfde bezoek hoeft helemaal niet moeilijke te zijn! Denk goed na wie je klant is en welke stappen hij moet nemen in zijn aankoopproces. Waar ontbreekt de logica? Zorg eerst dat het proces an sich op orde is, daarna kun je door met de stap waarmee wij nog ook begonnen zijn op zoekkinderboek.nl: multivariate testing voor meer optimalisatie van het goede proces.
Reacties (18)