Afgelopen vrijdag werd in Antwerpen de 2e Fusion Marketing Experience gehouden. Op uitnodiging van de organisatie was ik namens webanalisten met 2 collega’s de hele dag aanwezig. Het komt niet heel vaak meer voor dat ik in de BeNeLuX een congres bezoek waar ik niet zelf spreek. Inhoudelijk ben ik helaas te vaak teleurgesteld en de netwerkfunctie is veel minder relevant geworden sinds wij zelf met Online Dialogue de Online Dialogue Donderdag kennismiddagen zijn gaan organiseren.
Het programma overtuigde me echter om zelf te komen. Voor wie met online optimalisatie bezig is zijn Bryan Eisenberg en Gerry McGovern 2 zeer goede sprekers die met veel passie kunnen vertellen over dit vakgebied. Op #fusionmex kregen ze beiden tijd voor een theoretische ochtendsessie en praktijkvoorbeelden in de middag. Tijdens deze 4 presentaties heb ik alle rake quotes opgeschreven die ik voor dit artikel terugbracht tot een inspirerende top 20 (10 tips van Bryan, 10 tips van Gerry).
Update 11 december 2011: Slides van beide heren toegevoegd.
10 conversie inzichten van Bryan Eisenberg
- “Online is about being served now, not next week” – Bryan legt uit dat men online snel reactie verwacht, niet pas halverwege de volgende week. Dan heeft men allang ergens anders gekocht!
- “iPad conversion rates are higher dan desktop or laptop conversion rates” – Bryan legt uit dat het niet alleen 10% van je totale bezoek is die een tablet heeft, maar dat het ook nog eens een keer bezoekers zijn die sneller kopen!
- “Agile business leaders optimize touch-points, not channels” – Bryan vertelt dat het in dit spel gaat over het optimaliseren van klant contact momenten, niet om het optimaliseren van kanalen.
- “Execution is not an event, it’s a ongoing business!” – Bryan geeft als voorbeeld dat Amazon in 2 uur na de dood van Michael Jackson haar muziek omgeving volledig hieraan had aangepast. Veel bedrijven zijn geeneens in staat om in 2 uur een meeting te organiseren…
- “Do it wrong quickly” – Bryan vertelt dat je continu moet experimenteren en verkeerde keuzes snel moet stoppen. Fout doen is goed, mits je het snel doet.
- “Today we are all publishers” – Bryan herinnert ons aan het feit dat we allemaal uitgevers zijn. Zonder problemen kun je publiceren over onderwerpen waar vraag naar is. Hoe groot is jouw webredactie?
- “Optimization is a lifestyle” – Bryan legt uit dat optimaliseren in alle genen van de organisatie moet doordringen om het ook echt succesvol te kunnen uitvoeren. Continu wil je jezelf afvragen: wat voegt wat ik doe toe aan de klantervaring en hoe kan het beter?
- “There’s no VP of online sales (or conversion)” – Bryan begrijpt er niets van dat er binnen bedrijven nog steeds geen verantwoordelijke is voor online verkopen / conversie op hoog hierarchisch niveau.
- “What does your team do when a dashboard KPI drops 20% overnight?”-> Bryan vraagt of iedereen in je huidige online team wel begrijpt wat er moet gebeuren wanneer een KPI opeens daalt?
- “Don’t test variations that tell the same story” – Bryan geeft aan dat het onzinnig is om variaties te testen die inhoudelijk dezelfde boodschap geven. Het gaat om het veranderen van de communicatie.
10 conversie inzichten van Gerry McGovern
- “Don’t believe your eyes” – Gerry geeft aan dat je op basis van een visuele vergelijking kunt denken dat iets beter zal werken, maar dat dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn.
- “Better results with random choosing than with letting the people choose” – Gerry vertelt dat wanneer je een groep mensen laat kiezen welke variant van een webpagina beter presteert je slechter uit bent dan wanneer je random kiest.
- “You don’t need a device or social strategy, you need a task strategy” – Gerry legt uit dat het niet gaat om kanalen of devices, maar om het helpen gebruikers taken te laten uitvoeren ongeacht het kanaal of device.
- “Support is the new sales” – Gerry vertelt dat je wilt zorgen dat klanten goed worden geserviced, daarna volgt de verkoop vanzelf.
- “Website visitors as a KPI is useless! – Gerry geeft als voorbeeld dat bij deze KPI het BP web team een gat in de lucht zou springen tijdens een olie ramp…
- “This is the convenience society -> you save time for your customer – you save money” – Gerry vertelt dat snelheid en gemak de belangrijkste KPI’s zijn. Hoe sneller je iemand goed helpt, hoe meer je zult verdienen.
- “Good websites only have 5 top tasks” – Gerry pleit voor maximaal 5 hoofdtaken op een website. Een website met meer dan 5 hoofdtaken kan niet goed zijn.
- “Your website is not a murder mystery, tell them who did it in the first sentence” – Gerry vindt dat je van je website geen zoektocht moet maken. Wat kun je hier doen, moet je binnen een seconde begrijpen.
- “People think the marketer’s task is to lie” – Gerry geeft aan dat bezoekers marketing taal direct doorprikken, ze denken dat marketeers worden betaald om te liegen…
- “Stop asking for attention on your own website” – Gerry legt met grote gebaren uit dat het geen zin heeft om de aandacht te vragen als je al in gesprek bent met een klant. Dat zorgt er alleen maar voor dat ze weer afhaken!
Reacties (1)