Mobiel internetgebruik blijft maar groeien en steeds meer organisaties en marketeers accepteren dat ze er niet meer omheen kunnen: je hebt een site nodig die voor mobile geoptimalizeerd is. Veel organisaties blijven echter vaak steken bij “je hebt een mobiele site nodig” en denken dan vooral aan wat zij voor ogen hebben; niet de gebruikerservaring. Het maakt niet uit of je een paar centen extra verdient of juist bespaart, als de gebruikerservaring achterwege blijft dan zal je dit conversie kosten.
Walter Knapp van Clickz.com vraagt zich af moeten uitgevers optimaliseren voor mobile en noemt daarbij 3 mobiele gebruikerservaringen die je, ook als niet content-site, conversie kunnen kosten.
1. (nutteloze) apps pushen
De gemiddelde iPhone gebruiker heeft 48 apps op zijn of haar iPhone, oftewel, eigenlijk al veel meer dan iemand bewust zal gebruiken. Apps pushen is een schoolvoorbeeld van denken vanuit het bedrijf, of denken vanuit de gebruiker. Natuurlijk is jouw merk heel erg belangrijkst, maar wees eens realistisch en vraag je af, is dit ook nuttig of interessant voor de gebruiker?
Als je een app hebt, dan is het goed om je bezoekers te laten weten dat je er een hebt, maar dring deze niet op. Bezoekers komen om informatie in te winnen, niet om een app in hun gezicht gedrukt te krijgen. Zorg er voor dat de gebruikerservaring zo goed is, dat de bezoeker uit eigen beweging je app wilt downloaden, en dan zal deze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden.
2. Opdringerige advertenties
De meeste mobiele advertentie-kliks gebeuren per ongeluk. Nog erger is het dat de meeste advertenties uit ‘Advertentie maker 2009’ lijken te komen en nog steeds denken dat we het leuk vinden om een aap in het gezicht te slaan. Of je nu adverteerder of content-site bent, zorg dat je een aantrekkelijke call-to-action hebt waar bezoekers op willen klikken. Een ongewilde klik zal niet converteren en je dus alleen maar geld én gebruikerservaring kosten.
3. Zelf technieken bouwen (tenzij dat je werk is)
Zoek eerst een partner. Innovatie op de mobiele markt gaat zo snel, dat het als niet-technische organisatie een grote fout zou zijn om zelf een van je technische mensen, als je die hebt, aan het werk te zetten om een nieuwe feature te bedenken voor je mobiele site. Er zijn zoveel onafhankelijke ontwikkelaars dat het vaak een kwestie van tijd is voor de feature die jij voor ogen hebt, ontwikkeld is door een ontwikkelaar die er in gespecialiseerd is. Ga er van uit dat er een boel is dat je nog niet weet en informeer goed voor je veel tijd, en geld, besteed aan een project dat anderen mogelijk beter uit kunnen, en zullen, voeren.