De makers van Google Analytics hebben de afgelopen weken niet stil gezeten. Er is een aantal grote aankondigingen gedaan maar ook minuscule verbeteringen doorgevoerd die het leven van een webanalist weer wat makkelijker maken. Omdat ik me kan voorstellen dat je in de dagelijkse stroom tweets er wel eens eentje over het hoofd ziet, hieronder een overzicht van de meest recente aanvullingen in Google Analytics (met dank aan LunaMetrics).
Er zijn de laatste weken een paar ‘grootse’ aankondigingen geweest die je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen. Zo was daar de introductie van Content Experimenten, App Analytics en de Browser size analyse tool. Maar er zijn ook een paar wat kleinere wijzigingen doorgevoerd die het vermelden zeker waard zijn:
2 nieuwe metrics in de Content rapporten
Instappunten
Binnen de inhoudsrapportage is een extra metric toegevoegd genaamd ‘Instappunten’. Dit cijfer laat zien hoeveel bezoekers via de betreffende pagina op de website zijn binnengekomen. Deze informatie kon je natuurlijk ook altijd al uit het Bestemmingspagina rapport halen. Waarom dan ook hier? Google Analytics plaatst deze extra kolom nu ook in het Inhoudsrapport om meer duiding te geven aan het gerapporteerde Bouncepercentage. Dit percentage heeft immers alleen maar betrekking op het aantal instappunten en niet op het totaal aantal gerapporteerde (unieke) pageviews. Dit plaatst het bouncepercentage dus veel meer in perspectief.
Paginawaarde
De terugkeer van de paginawaarde (of $ index) is een feit! Hoeveel draagt een bepaalde pagina bij aan de uiteindelijke website omzet? Een hele interessante metric die ikzelf erg gemist heb. Hoe te gebruiken? Lees hier een goed stuk van Avinash: What content makes us money!
Handig! Een profiel kopiëren
Een hele handige functionaliteit als je een account opzet met meerdere profielen. Je kunt nu met één druk op de knop een profiel met al haar instellingen kopiëren. Hiermee is het klonen van profielen door afzonderlijk alle doelen en instellingen handmatig te kopiëren overbodig. Dat scheelt tijd!
Een nieuw likje verf op de Flow rapportages
De zogenaamde ‘stroom’ of ‘flow’ rapporten hebben een nieuw likje verf gekregen. Denk hierbij aan de Bezoekersstroom, Doelproces, Gebeurtenisproces en Sociale bezoekersstroom. Door het gebruik van meer kleur worden de rapportages overzichtelijker en iets gemakkelijker om te interpreteren.
Een mooie lijstje met grote en minder grote (maar daarom niet minder belangrijke) wijzigingen. Je bent nu weer helemaal op de hoogte en uiteraard blijven we hier alle verdere ontwikkelingen voor je volgen.
Reacties (7)