Data is meer dan slechts feiten en cijfers. Data analyse kan de bottom line van je bedrijf beïnvloeden. Je teamleden wijken misschien af van je plannen, maar met de juiste cijferonderbouwing kan je ze altijd weer op het rechte spoor krijgen.
Om je te helpen voorkomen dat er binnen jouw bedrijf fouten worden gemaakt, en dat je managers altijd data-gedreven beslissingen maken, schreef Shayla Price voor KISSmetrics over 4 veel voorkomende fouten die data-gedreven beslissingen terughouden.
1. De liefde voor traditie
Mensen zijn wezens van gewoontes. We zijn graag aardig en volgen het pad van onze voorgangers. Echter, een goede manager moet niet te veel blijven hangen aan wat hun bedrijf gisteren gedaan heeft. Door traditie te volgen in plaats van data, kan je de groei van je bedrijf tegenhouden.
Blijf niet hangen in de goede oude dagen. Advertenties, bijvoorbeeld, zijn misschien traditioneel een veelgebruikte vorm van marketing voor jouw bedrijf. Maar als we het onderzoek van Roper Public Affairs mogen geloven, dan ontvangt 80 procent van de mensen die zakelijke beslissingen maken informatie over een bedrijf liever via een serie artikelen dan via een advertentie. Sta er voor open om je strategie aan te passen om van je bezoekers, fans te maken.
Tips voor data-gedreven beslissingen
- Brainstormen moedigt innovatie aan. Laat afdelingen praten over hypothetische scenario’s om te breken met oude gebruiken.
- Leer van bedrijven buiten je industrie. Werk samen met een non-profit uit een andere sector om nieuwe inzichten te krijgen in lastige uitdagingen.
- Bouw een ‘niet-traditionele cultuur’. Spoor je werknemers aan om onconventionele ideeën te ontwikkelen.
2. Een ijsberg (data) aan stuurboord!
In de zakenwereld focussen we soms te veel op oppervlakkige elementen, zoals SEO, social media, of betaalde advertenties. Meer Facebook ‘likes’ zijn prachtig, maar wat betekend het nu echt voor het merk van je bedrijf? Managers moeten dieper graven om het hele data-verhaal te begrijpen. Vind de onderliggende factoren die jouw bedrijf vooruit helpen.
Bijvoorbeeld, als de data laat zien dat je meer aan contentmarketing moet gaan doen, ga er dan niet automatisch van uit dat dit betekend meer blogposts. Uit onderzoek van Demand Gen Report blijkt dat de top 3 contentvormen waar B2B kopers naar op zoek zijn bestaan uit: whitepapers (78%), case studies (73%) en webinars (67%). Pas je aan de data aan door alle puzzelstukjes te leren herkennen.
Tips voor data-gedreven beslissingen
- Moedig werknemers aan om het dataproces uit te leggen. Wanneer je weet hoe ze van punt A naar punt B zijn gegaan, geeft je een compleet overzicht van de reis die tot de uiteindelijke resultaten heeft geleid.
- Vraag verschillende ‘waarom’ en ‘hoe’ vragen om aannames de kop in te drukken.
- Realiseer je dat data niet aan IT toebehoort. Betrek alle werknemers bij de statistieken van het bedrijf.
3. Speciaal geprepareerde data
Data moet je helpen om een beslissingen te helpen maken, niet perse om een plan dat al gemaakt is te ondersteunen. Goede managers kunnen slechte beslissingen maken door data alleen te gebruiken om hun beslissingen te rechtvaardigen. Ditzelfde probleem kwam bijvoorbeeld naar voren bij Microsoft, waar managers onderzoekers inhuurden om geloofwaardigheid toe te voegen aan hun beslissingen.
Je team mag misschien een hele sterke mening hebben over de kleurschema’s van je website. Wijs ze dan op het 2014 Mobile Behavior Report, waarin 54% van de klanten aangeeft dat het makkelijker is om informatie te vinden op websites die voor mobile zijn geoptimaliseerd. Laat je team ook weten hoe je verwacht dat deze data van waarde kan zijn voor het bedrijf.
Tips voor data-gedreven beslissingen
- Scheid de onderzoekers van de beslissingmakers. Huur een extern bedrijf in om je van data-analyse te voorzien. Laat vervolgens een intern team de resultaten aan de beslissingsmakers presenteren.
- Geef een presentatie binnen je bedrijf om te laten zien wat de gevaren zijn van gekookte data.
4. Een beetje vooringenomen
Iedere manager heeft een bepaalde voorkeur voor een bepaalde uitkomst of idee. Cognitieve bias kan voorkomen wanneer we beslissingen maken op basis van beperkte informatie, of niet-relevante feiten in een bepaalde situatie betrekken. Een bekend voorbeeld is groepsdenken – de wens om iedereen te vriend te houden. Zonder neezeggers kan je bedrijf stil komen te staan.
Laat deze vooringenomenheid bij de deur en gebruik de data als in je voordeel. Volgens HubSpot krijgen tweets die rond 4 uur ‘s middags gepost worden meer retweets dan op andere tijden. Maar als uit je eigen data blijkt dat jouw doelgroep het meest actief is om 2 uur ‘s middags, waarom zou je dan vast houden aan aannames? Corrigeer deze bias met de data.
Tips voor data-gedreven beslissingen
- Zorg dat iedereen binnen je bedrijf is zich bewust is van dit soort biases.
- Speel advocaat van de duivel. Conflicterende informatie kan bestaande overtuigingen betwisten en voor een betere uitkomst zorgen.
Data kan je bedrijf helpen wanneer het correct gebruikt wordt. Laat je bedrijf niet verzanden in deze veel voorkomende fouten. Van achterhaalde tradities tot gekookte data, je kunt je medewerkers helpen om goed onderbouwde data-gedreven beslissingen te maken.
Reacties (2)