Je zult ongetwijfeld wel eens eerder gelezen hebben over misvattingen die mensen over SEO hebben, zoals de weerlegging van “The Inconvenient Truth About SEO.” Lunametrics’ Travis Loncar heeft gaat in zijn blog echter in op iets anders: veel voorkomende misvattingen over SEO, binnen de SEO industrie. De best practices zijn vaak een goed uitgangspunt, maar als je nooit verder kijkt dan kan je een verkeerd beeld krijgen over hoe zaken echt werken. In deze post bekijkt hij vier veel voorkomende misvattingen over SEO best practices.
1. De title tag en meta description worden bij een bepaald aantal tekens afgekapt
Om eerlijk te zijn, over het algemeen is het een goed advies om je title tags onder de 65-70 tekens te houden. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat het niet het aantal tekens is dat bepaald of Google de tag afkapt in een zoekresultaat, maar de pixel-breedte van de titel zelf. Hetzelfde geld voor de meta description, waar een teken-limiet van 156 tekens als best practice geldt. Dit is een feitje dat veelal onopgemerkt lijkt te blijven, waarschijnlijk ook omdat Google zelf geen officiële bevestiging heeft gegeven.
In het voorbeeld hierboven is de titel 128 karakters in lengte. Mijn tip is dan ook: in plaats van je favoriete tekenteller te gebruiken de volgende keer dat je gaat optimaliseren, probeer eens een oplossing als SEOmofo’s Google SERP Snippet Optimization Tool. Die paar extra tekens kunnen net het verschil maken.
2. 302 redirects geven nooit link value door
In tegenstelling, soms doen ze dit zeker wel. Hoewel de 301 (permanent) redirect zeker de voorkeur geniet als oplossing om link value van een URL naar de volgende door te geven, kan de 302, indien gebruikt als een 301, hetzelfde effect hebben. Duane Forrester van Bing ligt dit uit in een blog post over het managen van redirects:
De keerzijde hiervan is dat we soms 302s zien die altijd naar dezelfde locatie linken, iedere keer dat we ze crawlen, en dus meer als een 301 redirect fungeren. Ons systeem ziet ze dan misschien meer als 301s als we ze keer op keer weer crawlen.
Bing begrijpt dus dat website eigenaren, designers en ontwikelaars niet altijd de juiste redirects gebruiken. Omdat de geschiktheid van een redirect gedefinieerd kan worden op basis van crawl patronen, kunnen zoekmachines, in principe, 302s dus als een 301 herkennen (en vice-versia), ongeacht de daadwerkelijk gebruikte code. Google gaat waarschijnlijk op eenzelfde manier met redirects om.
3. Ongeacht de grootte van je website, je MOET een XML Sitemap insturen
Begrijp me niet verkeerd: de XML Sitemap is een fantastiche tool. In een aardig groot deel van onze cases, moet je echt een XML Sitemap insturen via Google en Bing webmaster tools. De Sitemap helpt zoekmachines om de URLs op je website te begrjipen en meer informatie te vergaren over hoe ze je website moeten crawlen. Het bouwen en insturen van een uitgebreide Sitemap kan, in veel gevallen, veel opleveren.
Is het echter een MUST? Niet altijd. Als de website waar je aan werkt klein is en geen pagina’s heeft zonder backlinks, kan je er goed mee door zonder een Sitemap bestand toe te voegen aan de bronmap. De normale crawl patronen van Google en Bing zullen de indexatie zelf doen. Onthoud wel: de mogelijkheid om een XML Sitemap in te sturen moet geen excuus zijn voor een slechte site structuur. Het tegenovergestelde is zelfs waar: zoekmachine-vriendelijke site architectuur kan een goed excuus zijn om geen XML Sitemap in te sturen.
4. Het afwijzen van slechte links geeft de site zijn pre-Penguin SERPs waardering terug
Het afwijzen van slechte links (disavowing links) bij Google is als het verwijderen van de zwakke planken die het fundament vormen van een huis dat al omgevallen is. De val heeft al plaatsgevonden. Het verwijderen van de slechte fundering (of de slechte links) is een goede plek om te beginnen, maar het huis zal zichzelf niet herbouwen. Als eerste moet er een nieuwe fundering gelegd worden.
Het lijkt er op dat sommigen SEOs/website eigenaren die gebruik maken van de Links Afwijzen tool vergeten zijn dat hun pre-Penguin SERPs waardering grotendeels een products waren van juist die links waarvoor ze ‘gestraft’ zijn. Toen deze links een negatieve invloed werden, klapte de waardering ineens en riepen degenen die er door geraakt waren om een afwijs-tool. Nu dat die gekomen is, zijn veel gebruikers gefrustreerd en zeggen dat “het niet werkt”.
Het werkt wel zeker. Je moet alleen wel onthouden dat links die door Penguin als manipulatief gezien werden, qua waardering, van een positieve invloed naar een negatieve invloed zijn gegaan. Door die links af te wijzen brengen website eigenaren de score alleen terug naar zero. Als je andere, niet-manipulatieve links hebt die je linkprofiel vormen, dan zal herstel een makkelijker proces zijn. Als je linkprofiel alleen gebouwd was op slechte links, dan zul je weer vanaf nul moeten beginnen.
Zijn er nog misvattingen over SEO die jullie vaak voor zien komen? Laat het weten in de commentaren.
Reacties (3)