Wanneer je meer conversie wilt halen uit een onderdeel van je website ga je vaak aan de gang met interactie en content. Hoe kunnen we de pagina nog overzichtelijker maker, beter laten aansluiten bij wat de bezoeker zoekt. Hoe zorgen we dat de content is wat hij of zij wil lezen, niet de-motiveert, maar juist verleidt om verder te gaan.
Waar je vaak minder bij stil staat is dat het veranderen of toevoegen van een functionaliteit ook een oplossing kan zijn. Dit omdat hier technische ontwikkeling aan te pas komt die vaak haaks staat op het redelijk snelle AB testen waar je in continue cycli stelselmatig het rendement verbetert. Het loont echter erg de moeite om ook dit soort stappen te ondernemen. In dit artikel een case die laat zien hoe we met het toevoegen van functionaliteit binnen de interne zoekmachine de conversie van de gebruikers van deze service met 49% wisten te verbeteren.
Fonq.nl
Fonq.nl uit Utrecht beheert meer dan 60 Ecommerce niche shops en draait qua omzetten mee in de top 100 van Nederland (volgens de Ecommerce lijst van Twinkle Magazine 2010). Alle webshops maken gebruik van dezelfde template en dezelfde interne zoekmachine. Na het invullen van een zoekopdracht wordt op een nieuwe pagina de resultaten getoond van de betreffende webshop passende bij jouw zoekopdracht.
Dit leek ons een inefficiënte handeling. Vaak vinden mensen niet in 1 keer wat ze zoeken en zie je het gedrag waar snel de back button wordt aangeklikt om daarna een nieuwe zoekopdracht in te voeren. Dit proces herhaalt zich dan meerdere keren. Zou het niet fijn zijn als je bij het typen al de eerste resultaten ziet, waardoor je begrijpt of je op het goede pad zit? Met alle direct respons achtige oplossing bij Google, in je browserbalk of bij het invullen van een formulier moet dit toch prima te ontwikkelen zijn?
TypeResult
Wij vonden in software-as-a-service tool TypeResult de oplossing om dit uit te voeren op de webshops van Fonq. In een samenwerking met de makers zijn we deze instant search gaan uittesten middels een AB test op 5 Fonq websites. Dit leverde na een test van 3 weken zeer significante resultaten: 49% meer conversie door gebruikers van de interne zoekmachine, resulterende in een extra omzet per jaar verwachting van €329.198,- voor de 5 (van de 60…) geteste webshops!
Voor dat soort bedragen loont het zeker om vaker eens te denken aan nieuwe functionaliteiten als oplossing voor rendement verbetering op de website!
In de presentatie hieronder de volledige case. Je kunt ‘m ook als PDF downloaden.
Reacties (8)