De beste informatie is meestal de meest duidelijke: harde cijfers.
Hoewel statistieken voor de meeste mensen misschien emotioneel niet zo spannend zijn, maakt dat ze niet minder krachtig. In dit artikel verzamelt KISSmetrics sommige van de meest verrassende e-commerce statistieken uit de eCommerce Survey 2014 van Visual Website Optimizer die hun kijk op het bedrijven van marketing veranderd heeft.
1. Onverwachte verzendkosten doen conversie de das om
28% van online shoppers laat hun winkelwagentje achter als ze onverwachts met verzendkosten geconfronteerd worden.
Dit klinkt misschien niet als een groot aantal, maar de situatie is erger wanneer je het vergelijkt met andere redenen voor shoppers om hun winkelwagentje achter te laten. Er zijn zes voornaamste redenen om de winkel te verlaten, welke variëren van verzendkosten tot kortingscodes.
Verzendkosten zijn de grootste bron van verloren conversies:
Als je het zo bekijkt dan zijn onverwachte verzendkosten toch een vrij serieus probleem. Het is niet perse zo dat mensen niet willen betalen voor het verzenden. Maar mensen houden er niet van om onverwachts met dergelijke kosten opgezadeld te worden.
Mensen snappen dat ze soms moeten betalen om iets aan huis geleverd te krijgen, maar wanneer ze ineens geconfronteerd worden met de noodzaak om te betalen voor iets dat ze niet hadden verwachten, dan geeft dit een slecht gevoel en verlaten ze de website.
Wat er moet veranderen: wees duidelijk en eerlijk over verzendkosten
Shopping cart abandonment hoort helaas bij e-commerce. Maar dat betekent niet dat je maar moet accepteren als 28% van je shoppers je site verlaat om iets wat je op kunt lossen. Wees gewoon duidelijk en eerlijke over de verzendkosten. Zeker als je klanten uit Nederland komen, waar een pakketje naar Roodeschool net zo veel kost als naar Gulpen-Wittem, is er geen reden om hier onduidelijkheid over te laten bestaan.
Natuurlijk zul je misschien eerder in de funnel een paar mensen kwijt raken wanneer ze verzendkosten zien staan, maar mensen die geen verzendkosten willen betalen willen dat aan het begin van de funnel net zo min als aan het einde.
Als je wel variabele verzendkosten hebt, dan zijn er verschillende manieren om dit heel gemakkelijk duidelijk te maken.
2. Verplichte accounts kost je klanten
23% van online shoppers zal hun winkelwagentje achterlaten als ze een account aan moeten maken om de aankoop te doen.
Sommige websites zijn zo gebrand op hun lidmaatschapsmodel dat ze hun kansen om bezoekers te converteren ruïneren. Sommige bezoekers willen helemaal geen account aanmaken bij een website die ze anders nooit bezoeken: ze willen gewoon hun dingen kopen.
Wanneer je bezoekers verplicht om een account aan te maken voor ze hun aankoop af kunnen ronden, zeg je in principe nee tegen een enorm aantal betalende klanten. Persoonlijk kies ik liever voor meer omzet, dan minder omzet en een paar extra inschrijvingen.
Er zijn zelfs webshops die je niet eens kunt bekijken als je geen e-mail achter laat.
De meeste websites wachten echter tot je klaar bent om je bestelling af te ronden voor ze je verplichten een account aan te maken.
Wat er moet veranderen: maak het mogelijk om als gast te bestellen
Je wilt geen klanten weigeren omdat ze geen account aan willen maken. Geef ze in plaats daar van de mogelijkheid om een bestelling af te ronden zonder een account aan te maken.
Nike geeft klanten van hun webshop bijvoorbeeld 3 opties: bestel als lid, bestel als gast, of bestel met PayPal.
3. Korting brengt je klanten terug
54% van shoppers zal alsnog hun winkelwagentje afrekenen als ze een korting word aangeboden.
De meeste shoppers worden aangetrokken door scherpe prijzen. Als je de prijs op producten in hun winkelwagentje doet dalen, zullen ze meer waarschijnlijk de koop afronden. In de fysieke showroom wordt er soms ook onderhandeld om een koop te sluiten: waarom niet online?
4. Retargeting is de toekomst
72% van de millennial shoppers staan positief tegenover retargeting.
In de wereld van e-commerce is retargeting een van de meest krachtige en effectieve vormen van marketing. Marketeers zijn altijd op zoek naar hogere ROI, betere klantenbinding, gemakkelijkere klantacquisitie en meer omzet. Retargeting doet dit allemaal!
Het idee is simpel: toon bezoekers van jouw website advertenties zelfs nadat ze jouw website verlaten hebben.
Retargeting is een hele gerichte methode om zowel nieuwe gebruikers aan te trekken, als oude gebruikers terug te brengen. Het is eigenlijk heel logisch: dit zijn geïnteresseerde potentiële klanten. Ze hebben al bewezen dat ze interesse hebben. Trek nog een keer hun aandacht en je kunt ze over de streep trekken.
5. De beste marketeers zijn tevreden klanten
55% van shoppers zegt dat online reviews hun aankoopbeslissing beïnvloedt.
Je weet waarschijnlijk al wel dat testimonials een enorme invloed kunnen hebben op je conversies. Wanneer een potentiële klant een positieve review ziet van een tevreden klant, dan is het veel waarschijnlijk dat ze zelf ook een aankoop zullen doen.
Maar er is een nog krachtigere vorm van testimonials. In plaats van af te gaan op de meningen die jij zorgvuldig hebt gefilterd om een positief beeld neer te zetten, worden bezoekers veel meer overtuigd door reviews en ratings.
Het is op Amazon tegenwoordig vrijwel niet mogelijk om de ratings over het hoofd te zien en ten minste een gedeelte van een review te lezen.
Veel zoekopdrachten tegenwoordig bevatten ook een vraag naar reviews of andere content die door gebruikers is gegenereerd. Websites die dit aanbieden hebben een enorme hoge click-through-rate en daarmee een enorm potentieel voor conversies.
Iemand die bijvoorbeeld zoekt op ‘beste stofzuiger reviews’ is niet iemand die zomaar een beetje surft. Dit is iemand die de intentie heeft om een stofzuiger te gaan kopen; een conversie die elk moment gaat gebeuren. Dit is een klant die beïnvloedt wil worden door de kennis en ervaringen van medeklanten.
Wat er moet veranderen: biedt je klanten een platform om hun mening te delen.
Het maakt niet uit of je veel of weinig bezoekers hebt, of je een hoog of laag conversiepercentage hebt: 55% is een significant cijfer. Dat is het percentage shoppers die reviews belangrijk vinden. Hoe zijn je kansen dat je hiermee je conversie kunt verbeteren? Vrij goed als je het mij vraagt.
Conclusie
Je bent een marketeer. Je wilt betere conversies. Wat gaat je helpen aan meer conversies? Je gaat A/B-testen. Je werkt hard. Je leert dingen.
En je verandert je aanpak.
Als je niets verandert, dan zal er ook niets veranderen aan je conversie.
Wat zijn cijfers die jouw aanpak van marketing heeft doen veranderen?
Reacties (1)