Online marketing strategist en ‘e-mail yogi’ Sundeep Kapur deelt op Clickz al enkele jaren zijn goede voornemens. Deze voornemens zijn gedreven door drie dingen: consumenten onderzoek, input van andere marketeers, en yoga. In 2011 had hij maar liefst 17 voornemens, dus hij besloot het dit jaar wat behapbaarder te houden: 5 goede voornemens voor e-mail marketeers. Dit jaar deelt hij 5 goede voornemens voor digitale marketeers om nog succesvoller te zijn.
1. Een opgeschoonde en betrokken lijst volgers
Email, mobile of social; de lijst moet kloppen (geen bounces of lege entries), de lijst moet ‘wakker zijn’ (dood gewicht is slecht voor je imago), en de lijst moet interactief zijn. Dit zal helpen om je content te leveren voor e-mail en mobile. Het zal je ook helpen om meer vrienden te vinden op social media.
2. Eén vogel in de hand is beter dan tien in de lucht
Je kunt jezelf op lange termijn flink in de vingers snijden door nieuwe klanten te zoeken ten koste van bestaande klanten. Denk na over manieren om je bestaande klanten opnieuw tot interactie aan te sporen. Breng ze terug, en doe dit over verschillende kanalen heen. Digitale kanalen maken het heel makkelijk voor bestaande klanten om te zien dat de nieuwe klanten veel beter behandeld worden. Als je je aandacht richt op je bestaande klanten, kunnen ze de beste ambassadeurs worden voor je merk.
3. Doe niet iedereen dezelfde aanbieding
Segmenteer je lijst om betere manieren te bedenken om te personaliseren. Maak van je segmenten micro-segmenten, om uiteindelijk tot een twee-zijdige conversatie met je klanten. Voer dit gesprek over verschillende kanalen en doe dit relevant zodat de klant ook begrijpt dat je op alle kanalen luistert.
4. Stel de voorkeuren van je klanten op
Begin met het stellen van vragen tijden het inschrijfproces en kijk nu wat ze doen. Je moet weten wat je klanten doen om je voorkeuren te valideren alsook om zeker te zijn dat je meer over ze leert. Het doel van een voorkeuren-centrum is om services aan te bieden die je klanten beter helpen. Klanten vinden het niet erg om hun digitale voorkeuren te delen zolang je deze informatie gebruikt om hun beter te voorzien.
5. Creëer mobile-vriendelijke content
Bedwing je drang om alles op te nemen in je campagnes. Richt je aandacht op minder voor mobiele apparaten. Ontwerp voor ‘dikke vingers’ en vergiet niet om mobiele zones te creëren (geoptimaliseerde landingspagina’s voor je mobiele aanbiedingen). Mobile gaat in 2013 een van de voornaamste drijvers worden nu merken én klanten mobile zullen gaan gebruiken voor betalingen, authenticatie en real-time interacties.
De beste wensen met je digitale campagnes in 2013!