Wanneer je veel met user-generated content werkt, dan kan deze eindeloze stroom aan woorden, zinnen en teksten nog wel eens overweldigend zijn. Met 17 miljoen mensen in Nederland, zijn er ook 17 miljoen verschillende schrijfstijlen. Een nachtmerrie voor zoekmachine-optimalisatie, zou je denken. Maar al deze verschillende schrijfstijlen, interpretaties, spellingen en woordkeuzes komen ook terug in zoekopdrachten. Dit zijn namelijk ook de mensen die naar Google of Bing gaan om een zoekopdracht in te voeren waar jij (hopelijk) het antwoord op hebt.
De woorden, zinnen en ideeën die door de massa geschreven worden kan je omdenken tot crowd-sourced zoekmachine optimalisatie. Om je te helpen met je strategie voor user generated content schreef Michael DeHaven over 5 manieren waarop user content bij kan dragen aan SEO.
1. Consumenten en marketeers gebruiken heel verschillend jargon
Het is een simpele realiteit dat marketing professionals binnen een bepaald kader moeten werken. Vaak is professioneel geschreven marketingcontent welbespraakd, merkbewust en krachtig. Maar het mist ook vaak waardevolle zoekwoorden.
Als voorbeeld, wanneer ik optimalisatiewerk deed voor een online reisbureau kwam ik er achter dat de regels voor het merk het woord “motel” verboden. Echter, in bepaalde markten in de Verenigde Staten is dat het voornaamste zoekwoord dat mensen gebruiken bij een zoekmachine. Door het woord te weren uit hun marketingmaterialen heeft de website misschien wel 20% van bezoekers misgelopen in de zoekwoord combinatie hotel/motel.
Hier liggen je kansen: gebruik user generated content om de woorden en termen te achterhalen die jouw doelgroep gebruikt, zelfs als deze niet in de richtlijnen van de organisatie staan.
2. Reviews horen niet ergens weggestopt te worden
Consumenten verwachten tegenwoordig dat reviews snel en gemakkelijk beschikbaar en te lezen zijn op een product- of dienstenpagina, zonder ook maar ergens op te hoeven klikken (de meeste gebruikers zullen na ongeveer 7 tot 8 reviews stoppen met lezen). Zoekmachines begrijpen deze voorkeur en zullen websites die hun reviews standaard tonen, zonder klik, hoger terug laten komen in de zoekresultaten.
Hier liggen je kansen: Doe A/B-tests om te zien of de omzet per bezoeker, en het aantal bezoekers dat van zoekmachines jouw website bezoekt, omhoog gaat wanneer je reviews direct leesbaar zijn.
3. User generated content kan hergebruikt worden
Zolang je juridisch gezien de rechten hebt tot de content die gebruikers op jouw website of social media delen, is het geheel acceptabel om reviews, vragen, antwoorden, meningen, foto’s, video’s en andere soorten van user generated content te hergebruiken op plaatsen waar dit van toegevoegde waarde kan zijn.
Bijvoorbeeld, op een kluswebsite kan een video die laat zien hoe je een cirkelzaag gebruikt relevant zijn voor zowel de hulppagina als voor de productpagina voor de zaag zelf. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld productreviews ook relevant zijn voor zowel pagina’s op product-niveau, als op categorie-niveau.
Hier liggen je kansen: Kijk naar waardevolle pagina’s die geen gebruikerscontent hebben, zoals pagina’s op categorie-niveau. Stel de modules van je website zo in dat je relevante gebruikerscontent ook op deze pagina’s kunt gebruiken om zo waardevolle content toe te voegen en daarmee de gebruikerservaring te verbeteren.
4. Content geschreven door gebruikers heeft een houdbaarheid van 30 – 90 dagen
Ik wordt vaak gevraagd “hoeveel review content is voldoende?” Het korte antwoord is “genoeg om je eindgebruikers tevreden te stellen. Voor snelverkopende verpakte producten zullen gebruikers tot ongeveer 90 dagen vertrouwen hebben in de reviews van andere klanten. Voor gastvrijheid is dat ongeveer 30 dagen, voordat het vertrouwen van mensen begint terug te lopen. Gebruik deze tijdindicators als richtlijn voor de gebruikerscontent strategie van jouw website.
Daarnaast is ook vanuit zoekmachine optimalisatie bekeken meer nieuwere content altijd beter. Geef gebruikers en zoekmachines dan ook de mogelijkheid om door middel van pagina’s links te volgen naar oudere content die mogelijk waardevol kunnen zijn voor je zoekmachine optimalisatie.
Hier liggen je kansen: Zorg er voor dat je een contentgeneratie strategie hebt die zorgt voor een constante stroom aan kwalitatieve user generated content.
5. Zoekmachinebots hebben hulp nodig om sociale content te identificeren
Als twee zinnen naast elkaar op een webpagina staan en er is geen indicatie van wie deze zinnen geschreven heeft, is het dan redelijk om te verwachten dat een algoritme kan bepalen wat de rol van de auteur is? Nee. Dat is de reden dat zoekmachines in 2011 samen zijn gaan werken om een structuur te bepalen die algoritmes hiermee kan helpen: schema.org.
Zonder goed gestructureerde data, zoals schema.org microdata, kunnen zoekmachines geen onderscheid maken tussen professioneel geschreven tekst en gebruikerscontent. Als gestructureerde data niet fatsoenlijk is opgemaakt, dan zullen zoekmachines je ook niet belonen met speciale functies, zoals bijvoorbeeld Rich Snippets in Google.
Hier liggen je kansen: Werk samen met een technische SEO professional om het labeling systeem (itemprops) te implementeren zoals aangeraden wordt op schema.org; in de meeste gevallen zal microdata de gemakkelijkste en meest betrouwbare oplossing zijn.