De 5 nieuwjaarsvoornemens voor 2013 van Martijn van Vreeden (webanalist en conversie optimalisatie specialist bij Pon Automotive):
1. Ik laat 2013 niet beheersen door de cookiewet
De nieuwe privacy wetgeving die in 2013 nageleefd moet worden, zal op veel online marketing activiteiten invloed uitoefenen. Je loopt het risico dat je heel veel tijd en energie in oplossingen voor de privacywet gaat steken. Ik zal mezelf er regelmatig aan herinneren dat cookies en gedetailleerde data niet zaligmakend zijn en dat er nog heel veel kennis en data beschikbaar blijft. Ik wil me dus ook niet teveel druk maken over cookies, maar juist veel tijd besteden om klanten op een andere manier beter te begrijpen.
2. Ik laat me inspireren door andere branches en invalshoeken
Als webanalist is het verleidelijk om je volledig te storten op dat specifieke onderdeel van online marketing en communicatie. Stoeien met trackingcodes, rapporten maken op basis van online data en optimaliseren van de website met data. Er zijn echter heel veel andere invalshoeken en inspiratiebronnen die je over het hoofd kunt zien, maar die wel zorgen voor een frisse blik op bestaand werk. Om te innoveren ga ik dus niet alleen naar een webanalyse congres, maar ga ik ook praten met mensen die heel ander werk doen, met als doel beter te worden in wat ik zelf doe.
3. Ik ga met heel veel kleine stapjes grote successen krijgen
Geregeld betrap ik mezelf erop dat ik hele grote ambitieuze lange-termijn doelen nastreef. Op basis van strategieën voor een jaar ga je al snel lange-termijn doelstellingen gebruiken om te zorgen voor verbeteringen. In 2013 ga ik juist veel kleine verbeteringen doorvoeren, om zo regelmatig successen te mogen vieren en gestaag vooruit te komen. Iedere maand wil ik een succesje kunnen delen. Als dit me lukt, dan heb ik heel veel succes gehad in 2013!
4. Ik ga een data-layer uitwerken voor mijn website
Met de vlucht die tag management heeft genomen in 2012, mede door de introductie van Google Tag Manager, wordt het in 2013 eenvoudiger om gestructureerd data te verzamelen en over meerdere tools te gebruiken. Om data beter te structureren ga ik dus een data-layer uitwerken, waarin alle data op een handige manier georganiseerd wordt. Dit zorgt er niet alleen voor dat ik efficiënter met mijn data kan omgaan, maar het dwingt me ook om beter na te denken over de toepassingsmogelijkheden van mijn data.
5. Ik ga de verschillen tussen mijn website-bezoekers beter leren kennen
Niet iedereen is hetzelfde. Dit betekent dat mensen op verschillende manieren met mijn website omgaan. Sommige website-bezoekers zijn heel nauwkeurig en willen heel veel informatie hebben, terwijl anderen juist meer op hun gevoel afgaan. In 2013 wil ik mensen helpen om op hun manier tot een keuze te komen.
Reacties (1)