trends in data

5 tips om meer waarde uit je business data te halen

Net als de verbeteringen aan je mobiele telefoon, maken ook veel van de  marketing tools, CRMs, email marketing platforms, etc. veranderingen die leiden tot meer mogelijkheden en meer data. Daniel Laws schreef daarom voor Web Analytics World deze 5 tips om meer waarde uit je business data te halen.

1. Herzie je dataverzameling, veiligheidsinstellingen en configuratiemogelijkheden voor betere statistieken

In 2015 hebben Google Analytics en Adobe Analytics samen ongeveer 17 releases van of updates aan features, verbeteringen van de veiligheid, dataverzameling en nieuwe mogelijkheden om nog betere statistieken te kunnen genereren en meer controle te krijgen over je data-analyse. Door de mogelijkheden van je digitale analytics tool nog een keer te doorlopen kan je nieuwe kansen vinden om meer data te verzamelen, je data beter te beveiligen en je tool zo in te stellen zodat deze nog beter op een lijn zitten met de doelen die je als organisatie gesteld hebt.

Zo heeft bijvoorbeeld Google Analytics in november van 2015 calculated metrics en AdWords Manager Account (MCC) Linking geïntroduceerd. De release van deze nieuwe diensten bieden een nieuwe mogelijkheid om statistieken te verzamelen. Het linken van de manager account maakt het ook mogelijk voor Google Analytics om data direct met een manager account te delen in plaats van een client account. Het bood ook meer mogelijkheden om aangepaste statistieken aan te maken, specifiek gericht op jouw bedrijf of bedrijfstak, en om nog gemakkelijker data te delen.

2. Gebruik integraties en data imports voor meer efficiëntie

De meeste organisaties hebben meerdere verschillende databronnen, maar laten het na om deze oplossingen te integreren of om relevante data te importeren voor meer efficiënte dataverwerking. Door oplossingen te integreren of data te importeren hoef je minder tijd te besteden aan het tijdrovende klusje van data-manipulatie. Data imports geven je ook een beter inzicht in je ‘return on ad spend’ (ROAS).

De meest voorkomende mogelijkheden om integraties en data imports te gebruiken zijn met email marketing, zoekconsoles, CRMs, Facebook advertising en display advertising. Google Analytics biedt de mogelijkheid tot integratie met zakelijke oplossingen als Salesforce.com, ConstantContact, Search Consoles (Webmaster Tools) en DoubleClick. Je kunt ook data importeren van media campagnes als bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

3. Gebruik social media data en reviews om op klachten te reageren

Social media geeft je organisatie de mogelijkheid om interactie te hebben met klanten en feedback van hun te krijgen. Door naar hun feedback en reviews te luisteren, kan je op klachten reageren en vaak een gesprek met ze aangaan voordat problemen escaleren in het publieke forum. Je hebt ook de mogelijkheid om interne processen of producten te verbeteren om zo in de toekomst het aantal klachten terug te dringen.

Lees de commentaren van de diensten of producten die je aan klanten biedt. Zie je veelvuldig dezelfde opmerkingen? Dan is het misschien een goed idee om je klanten wat vragen te stellen om er zo achter te komen wat deze problemen veroorzaakt.

4. Maak segmenten aan om te remarketen voor meer omzet

Je hebt tijd en geld geïnvesteerd in marketing campagnes, dus haal hier het meeste uit door gebruik te maken van remarketing. Je kunt in Google Analytics en Adobe Analytics segmenten aanmaken om in contact te blijven met potentiële klanten die je website bezocht hebben, of bestaande klanten die iets nieuws willen aanschaffen. Gebruik je data om te segmenteren op basis van demografie, apparaat en gedrag zoals transacties of kliks naar upsells en cross-sells. Met deze segmenten in de hand kan je meer producten en diensten verkopen aan de klanten die het meest waarschijnlijk zijn om hier in geïnteresseerd te zijn.

Zo kan je bijvoorbeeld een segment aanmaken op basis van je bestaande klanten en remarketing campagnes ontwikkelen om populaire producten binnen dit segment te promoten. Het gebruik van dit segment kan leiden tot meer verkopen en lagere kosten per verkoop. Je kunt dezelfde benadering ook gebruiken om nieuwe klanten te werven.

5. Analyseer het online verkoopproces om meer omzet te behalen

Vrijwel iedere e-commerce organisatie kan hun online verkoopproces verbeteren om meer omzet te behalen en een groter percentage bezoekers te verleiden tot een aankoop. Zelfs niet-e-commerce websites kunnen hun online lead generatie verbeteren. Door een goede analyse van je verkoop- of leadgeneratie-proces kan je een monetaire waarde hangen aan bepaalde acties die belangrijk zijn voor de doelen van je organisatie. Analyseer de belangrijkste elementen in de sales funnel om te voorkomen dat mensen voortijdig uitstappen en daardoor niet converteren.

Praat met verschillende personen binnen jouw organisatie die je kunnen helpen om de verschillende stappen in de sales funnel op waarde te schatten. Daarna kan je aan de slag om deze waarde in je digitale analytics tools te implementeren en funnels uit te tekenen voor iedere conversie, zodat je hier inzichten uit kunt halen. Identificeer inzichten en mogelijkheden en test nieuwe ideeën om je conversie te verbeteren.