Een goede landingspagina levert goede resultaten op. Maar een goede landingspagina maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Tijd om eens te kijken naar hoe je zo´n goede pagina in elkaar draait. Oftewel: tips voor betere landingspagina´s.
Maar laat ik beginnen met te vertellen aan degenen die nog niet zo lang met het web bezig zijn, wat landingspagina´s eigenlijk zijn. In het kort is de landingspagina de pagina waarop je bezoekers terecht komen nadat ze op een reclame-uiting van je hebben geklikt. Bijvoorbeeld als mensen vanuit je nieuwsbrief klikken of op een banner die je ergens hebt draaien.
De landingspagina vraagt iets van je bezoekers, dat ze iets kopen of iets aanvragen of dat ze iets downloaden of bijvoorbeeld ergens voor registreren. Een landingspagina kan een specifieke pagina zijn die je speciaal voor dat doel hebt gemaakt, maar ook een reguliere pagina op je website waar je naar linkt. Zo, dan weet je dat ook weer. Maar nu, de tips.
- Sluit aan bij de herkomst van je bezoekers
- Verwar je bezoekers niet
- Scanbaar en overzichtelijk
- Je formulier
- Persoonlijk
Zoals gezegd hoeft een landingspagina geen specifieke pagina voor dat doel te zijn. Je kunt je bezoekers naar elke pagina van je site leiden. Toch is het beter om wel een speciale pagina te maken: een campagnepagina. Wanneer mensen ergens op een tekstlink klikken of een banner dan willen ze op de pagina waar ze terechtkomen een verband zien met de plek waarvandaan ze geklikt hebben. Een voorbeeld. In Google zocht ik op ´schoenen met veters´ Bij de betaalde resultaten klikte ik op de eerste link van Bonaparte:
Als ik op de link klik, kom ik op een pagina terecht waar ik deze producten aangeboden krijg.
Nu heb ik deze laarzen van voor tot achter bestudeerd, maar ik vind geen enkele veter die aan mijn veterbehoefte kan voldoen. Ik klik dan ook snel weer terug naar Google en dus weg van de pagina. Als je een AdWords campagne draait, zorg dan dat je AdWords aansluiten op de pagina die je biedt. Heb je een banner bij seniorenweb staan, pas je pagina dan aan aan het bezoek dat je daarvandaan verwacht en zorg dat de boodschap van je banner perfect aansluit bij de boodschap van je landingspagina.
Zorg voor een eenduidige pagina, maar ook voor een eenduidige boodschap. Moeten je bezoekers iets kopen, zich ergens voor inschrijven of iets heel anders. Communiceer de call-to-action duidelijk zowel in je tekst, als in de opmaak.
Via de site van de Telegraaf klik ik op een banner van de Lotto.
Ik kom terecht op de landingspagina die erbij hoort. Daar is de boodschap congruent met wat er op de banner staat. Verder zie ik direct dat ik iets in moet vullen en dat ik nadat ik op de knop klik meespeel. Mooi ´detail´: op de knop staat niet verder of versturen of klikken of ga – maar Ja, ik doe mee. Heel scanbaar en ik weet meteen wat ik doe door op de knop te klikken.
Met zo weinig tekst als de Lotto komt niet iedereen weg. Soms heb je gewoon iets dat je moet vertellen. Prima, maar zorg er dan wel voor dat je teksten scanbaar en overzichtelijk zijn. Na het klikken op een banner of tekstlink schrikken de meeste mensen van hele lappen tekst. Ga maar na: 9 van de 10 keer ben je met zo´n klik aan het constateren of je überhaupt op de juiste pagina zit voor jouw behoefte. Als je dat niet snel kunt constateren ben je weg. Maak dus vooral veel gebruik van opsommingen en witregels tussen eventuele alinea´s en bedien mensen die veeeel meer willen lezen door een Lees meer link als je er echt niet onderuit komt. Dat laatste is wel risicovol, want kan mensen ook afleiden. Zorg er dan ook voor dat je in eerste opzet alles wat iemand moet weten voor een beslissing neerzet op de landingspagina.
Je bezoekers moeten naar alle waarschijnlijkheid een formuliertje invullen, wat je ook van ze wilt. Daar is ook niks mis mee. Bedenk wel dat surfers bijna altijd haast hebben. Probeer met je formulier dan ook niet hun hele levensverhaal los te krijgen. Zoek naar de juiste balans tussen de informatie die je Moet hebben en de informatie die je Wilt hebben. Net zoals lange lappen tekst is een te lang formulier bij uitstek iets waar mensen op afhaken. Wat wel een goed idee is, is om je formulier meteen op de landingspagina te plaatsen. Je hebt dan direct een kleinere kans om mensen kwijt te raken. Heb je toch nog best wat gegevens nodig zet dan in elk geval het eerste deel van het formulier op je landingspagina (bijv. NAW gegevens). Vergeet niet duidelijke te maken aan je bezoeker hoeveel pagina´s formulier ze nog te gaan hebben en indien van toepassing welke gegevens ze paraat moeten hebben (feed forward).
Wanneer iemand op een uiting van je klikt en op jouw landingspagina terechtkomt is dat een persoonlijke keuze. Geboren vanuit een specifieke situatie en behoefte. Dat doet die persoon zeer waarschijnlijk in z´n persoonlijke omgeving op zijn eigen pc (of eigen pc op kantoor). Best persoonlijk dus allemaal. Kies voor je landingspagina dan ook een persoonlijke toon. Het hoeft niet allemaal je/jij en jou te zijn, maar je teksten moeten aansprekend zijn op een menselijk vlak. Alsof je tegen de persoon aan de andere kant van het scherm aan het praten bent.
Hopelijk heb je wat aan deze tips, maar misschien heb je zelf nog wat toe te voegen. Wat is jouw gouden tip voor betere landingspagina´s?
Dit bericht is eerder verschenen op contentgirls.nl
Reacties (4)