Uit een recent onderzoek (Microsoft Research Indicated) kwam naar voren dat de gemiddelde tijd voordat een bezoeker de site weer verlaat tien tot twintig seconden is. Na twintig seconden schiet de waarschijnlijkheid dat iemand de site voortijdig verlaat echter naar beneden.
Mensen moeten hun aandacht erg goed verdelen op het internet (er is zoveel content overal te zien) dat het eigenlijk niet vreemd is dat iemand er maar een paar seconden over doet om een oordeel te vellen. Binnen luttele seconden is een eerste indruk gewekt. Negatief? Weg bezoeker. Blijft de bezoeker hangen dan heb je zijn of haar interesse gewekt maar pas op, de relatie met je bezoeker is nog verre van sterk. Houd de aandacht vast. De aandachtsspanne van een mens is korter dan een goudvis.
Weg met aandachtpikkers
Ik zat laatst een film te kijken met mijn vriend. We zagen een onverwachte scène en ik zei: ‘Ze laten dit niet zomaar zien, dit is vast belangrijk voor later in de film.’ Een film laat inderdaad niet zo snel een scène zien die niks met het verhaal te maken heeft of die niet belangrijk is voor het vervolg van de film. Scènes in een film bepalen ook het gevoel wat een film wil overbrengen. Je raakt betrokken bij de personages. Een film bekijken duurt langer dan een landingspagina, maar ook op een landingspagina laat je geen onnodige informatie zien. De focus ligt op het verhaal en op het doel. Dus weg met die onnodige aandachtpikkers.
Natuurlijk heb je het op een landingspagina niet over héél andere dingen (producten die je bijvoorbeeld niet verkoopt), maar vaak hebben bedrijven de neiging om toch nog even een andere actie aan te kaarten, het gehele navigatiemenu te laten staan of toch nog even een linkje om een afspraak te maken in de fysieke winkel toe te voegen. Het lijkt allemaal onschuldig, maar op deze manier komt helemaal niks meer goed over. Het wordt alleen maar ingewikkelder en acties blijven uit.
Vijf praktische tips
- Bedenk vooraf wat het doel gaat worden van je landingspagina. Informeren of verkopen is geen doel. Wat wil je verkopen? Wat wil je overbrengen? Als je in één zin de landingspagina moet samenvatten, hoe zou dit dan klinken?
- De drie basis vragen die beantwoordt moeten worden:
- Wat bied je aan?
- Wat maakt jouw aanbod interessant?
- Wat moet ik (de bezoeker) vervolgens doen? –> Plaats de call-to-action op de plek waar een bezoeker actie wil nemen. Neem niet alleen maar best practices, zoals het plaatsen van een CTA bovenaan en onderaan de pagina, over. Kijk naar jouw situatie.
- In welk awareness level zit jouw doelgroep? Weten ze al bepaalde informatie? Heeft men een probleem waar jij een oplossing voor hebt of heb je een nieuw product en moet je nog awareness creëren? Dit bepaalt sterk de opzet van je landingspagina. Als je de behoefte van je klant niet weet, als je niet weet waarom een klant bij jou in de webshop zit, dan weet je toch ook niet wat je moet zeggen?
- Ga met een aantal mensen om de tafel zitten nadat de landingspagina is gemaakt en schrap alles wat niet direct met het doel te maken heeft. Alles wat vragen oproept kun je direct schrappen of gaan verbeteren. Nodig ook iemand van buitenaf uit.
- Spoor de aandachtstrekkers op. Met verschillende (heatmap) tools, zoals EyeQuant of VerifyApp, kun je er makkelijk achter komen waar op dit moment de meeste aandacht naartoe gaat. Welk element of welke elementen op je landingspagina krijgen de meeste aandacht? Analyseer deze resultaten en bepaal of je landingspagina de aandacht pakt op datgene waar je ook daadwerkelijk de aandacht op wilt hebben. Kijkt of klikt je bezoeker naar elementen die er eigenlijk niks toe doen? Weg ermee.