Je bestaat 5 jaar en wil dat graag vieren. Wat doe je dan? Je nodigt al je vrienden uit op een kasteel vlakbij Utrecht en creëert een van de meest aansprekende congressen in Nederland ooit gehouden. Aan ambitie heeft het Online Dialogue nooit ontbroken en aan daadkracht ook niet. Want als je op 1 dag een line-up kunt neerzetten met John Ekman, Justin Rondeau, Nathalie Nahai, Andre Morys, Stephane Hamel en Tim Ash dan ben je goed bezig. En waar spraken zij over? Optimize your Conversion Maturity.
Converteert rood echt beter?
Conversie dus, maar dan wel geoptimaliseerd en volwassen. Na een prettige ontvangst met lunch trapte Ton Wesseling af met een journey door 5 jaar Online Dialogue met valkuilen, maar vooral veel plezier en succes. In deze journey kwamen alle sprekers van de dag voorbij en was de conclusie dat je zo’n dag als deze alleen met je beste vrienden kunt vieren. John Ekman kreeg daarna als eerste keynote spreker het woord. Gekleed in de kenmerkende rode Conversionista polo en rode sneakers betrad hij het podium en deelde met ons zijn visie op content marketing en hoe je deze op de juiste manier inzet om te converteren. De boodschap was vooral te focussen op de problemen en challenges die jouw bezoekers ondervinden in plaats van de oplossingen die jij hebt te beschrijven. Pas nadat jij jezelf hebt neergezet als expert en je in dialoog daarover bent met je bezoeker kun je dit omzetten in het verkopen van jouw product of dienst.
John sloot af met een aantal mooie key takeaways:
- Praat altijd in de taal van de bezoeker
- Stop met het aanbieden van de Whitepaper van de maand
- Als het niet werkt wat je doet, dan doe je het op de verkeerde plaats
Zijn al jouw A/B-testen winnaars?
Daarna was het woord aan Justin Rondeau, de man achter Which Test Won. Justin ziet jaarlijks meer dan 1000 A/B-testen voorbijkomen en voert zelf ook vele A/B-testen uit. Justin was dan ook de aangewezen persoon om een aantal learnings mee te geven als je aan de slag gaat met het testen van jouw website (wat overigens volgens alle sprekers een absolute must is als je met je website wilt groeien). Het belangrijkste bij het uitvoeren van A/B-testen is dat je een plan hebt. Je moet weten wat je doel is en hypothesen stellen die je gaat onderzoeken. Hieronder de stappen:
- Identificeer de onderwerpen waarop je kunt testen
- Stel meetbare doelen op
- Stel testhypotheses op
- Voer de testen uit
- Interpreteer, Implementeer en Archiveer jouw testresultaten
Beauty and brains met een overtuigend verhaal
Na deze wervelwind aan A/B-testen was het de beurt aan Nathalie Nahai. Niet alleen een beeldschone verschijning op het podium, maar ze weet ook nog ontzettend veel van het inzetten van persuasion technieken om conversie te verhogen en ze kan ook een aardig nootje zingen (https://myspace.com/nathalienahai)! In haar keynote ging zij eerst in op de succesfactoren van online succes:
- Weet wie je doelgroep is
- Communiceer overtuigend
- Verkoop met integriteit
Daarna ging ze de diepte in op persuasive copy, images en video’s. Mooie voorbeelden en ideeën om op onze eigen website in te zetten. Focus je bijvoorbeeld niet op de 80:20 regel voor titels van teksten. Als je 80% van jouw tijd besteedt aan het schrijven van de titel dan kan je content nooit zo goed zijn dat mensen blijven lezen. Gebruik dan ook vooral de formule voor een killer headline: Nummer + trigger woord + bijvoeglijk naamwoord + keyword + belofte. Hoe vond je de titel van dit artikel?
Vergeet CRO, ga voor groei!
Andre Morys sloot de middagsessie af met een case study over Zalando, die eigenlijk geen case study over Zalando was, maar een oproep om structureel te blijven testen op je website. Want, hoe meer je test hoe inventiever je wordt en hoe meer je instaat bent om met jouw website te groeien. Andre praat dan ook niet graag over Conversion Rate Optimization, maar Optimization for growth! Een paar tips van Andre:
- Maak een businessplan voor CRO, dan ga je gericht te werk
- Herinvesteer de winst uit de tests in het doen van nieuwe tests
- Kap een test niet te vroeg af, ook al geeft de software aan dat de resultaten betrouwbaar zijn
En vergeet vooral niet: Conversie optimalisatie betekent het creëren van een goed gevoel in het hoofd van de gebruikers!
Een kasteel als vakantiehuisje !?!
Na Andre volgde een rondleiding door Kasteel De Haar. Het kasteel werd vanaf 1892 herbouwd door Baron de Haar als vakantiehuisje als hij met zijn gezin in Nederland verbleef. Doordat de herbouw relatief recent heeft plaatsgevonden is het kasteel van alle gemakken voorzien, zoals elektriciteit en overal warm en koud stromend water. Dit is echt uniek voor een kasteel van deze omvang. De rondleiding was indrukwekkend en was een mooie afwisseling met de sprekers. Hierna volgde het walking dinner. In het zonnetje met live muziek was er de gelegenheid om met de medecongresgangers en de sprekers van gedachte te wisselen over de besproken onderwerpen. Zo liet John Ekman mij zijn case study zien van een Zweedse verzekeringsmaatschappij (slide 67 van zijn presentatie). Zij zetten het sex and the city persona model in en behaalden 400% meer conversie! Deze case study zal binnenkort gepubliceerd worden.
The perverts blues
Na het diner was het tijd voor de “traditionele” bedankjes. Maurice, Ton en Bart werden bedankt voor 5 jaar Online Dialogue en omdat zij alles al hebben kregen zij als cadeau funding voor 3 ondernemers op kiva.org. Kiva helpt lokale ondernemers in ontwikkelingslanden met microkredieten om zelfstandig te blijven werken. Wil jij Online Dialogue ook bedanken voor al hun goede werk? Steun dan ook een lokale ondernemer op kiva.org. Bart bedankte daarna op een bijzondere wijze de 6 sprekers voor hun inspiratie op deze dag met het zelf gecomponeerde lied: The perverts blues.
Ben jij online al volwassen?
Na deze briljante ode was het de beurt aan Stephane Hamel. Hij nam ons mee in de kracht van het Online Analytics Maturity Model. Zijn stelling is dat je het meeste uit jouw analytics investeringen kunt halen als het analytics proces duidelijk en expliciet beschreven en afgebakend is, dit proces gedisciplineerd gevolgd wordt en verantwoordelijkheden op de juiste plekken belegd zijn.
Het model bestaat uit 6 pijlers:
- Management, Governance en adoptie
Bepaal het hoogste niveau binnen jouw organisatie waarop verantwoordelijkheden voor online performance ten opzichte van business doelen is belegd
- Doelen
Bepaal het doel waarvoor jij analyses maakt
- Scope
Bepaal de scope van jouw analyses en optimalisatie
- Team en expertise
Geef aan hoe het team is opgebouwd dat zich met analyses bezighoudt
- Continu optimalisatie proces en analyse methodology
Geef aan op welke manier jij problemen en kansen definieert, je hypotheses ontwikkelt en hoe je analyseert en inzicht geeft
- Haal alles uit de tools, technologie en data integratie
Geef aan hoe verfijnd jouw gebruik van technologieën is
De totaalscore geeft aan hoe ver ontwikkelt jouw organisatie is en of jouw organisatie in balans is. Wil je jouw eigen organisatie plotten tegen dit model doe dan het self-assessment op bit.ly/oamm. Laat het assessment doen door mensen uit verschillende disciplines. Kijk naar de overeenkomsten en verschillen en maak samen een plan om jouw organisatie naar een hoger plan te tillen.
Labjas aan en veiligheidsbril op
De laatste spreker van de dag was Tim Ash en hij beloofde spektakel. In zijn eerste zin stelde hij alle adviezen te verwerpen van alle andere sprekers van deze dag via een onvervalst potje mythbusting. Al vloekend (ja, hij had gevraagd of dat mocht ;-)) kwam hij met de eerste mythe: “We hebben een responsive website nodig”. Het antwoord hierop is dat je je website opdeelt in mooie blokjes die codeert in responsive one-page websites. Dat is uiteraard iets te kort door de bocht. Natuurlijk moet je je aanpassen aan het steeds toenemende aantal verschillende devices en schermresoluties, maar doe dit dan niet door blokjes te herschikken, maar wees flexibel naar de context. Laat alleen die taken zien op het device die relevant zijn (maar biedt altijd wel de mogelijkheid om de volledige website te bekijken). Daarna werden, met de nodige discussie en hilariteit, nog een aantal mythes doorbroken.
Gelukkig bleef het niet bij het verwerpen van mythes, maar gaf Tim ook nog eens een hele berg tips en overwegingen waarmee je wel succesvol zult zijn. Tim sloot af met een mooie conclusie en aanbeveling naar jou, die de dag direct ook mooi samenvatte: Niet alles is geweldig. Stop je hoofd niet in de grond, maar wees eerlijk tot op het bod en zoek naar verbetermogelijkheden. Blijf flexibel, ga aan tafel zitten bij de grote mensen door uit je comfort zone te komen en focus eerst op je klanten (en daarna op je business).
Na afloop van de keynotes was nog de mogelijkheid om onder het genot van een hapje en drankje de dag te evalueren. Dat heb ik even aan mij voorbij laten gaan. Ik had nog een lange rit naar huis voor de boeg. Online Dialogue, dank voor het organiseren van dit mooie event. Hopelijk hoeven we geen 5 jaar op een volgend congres van dit niveau te wachten!