Er zijn zo veel verschillende social media metrics, en zo weinig tijd. Alleen de pagina-inzichten van Facebook al bevat meer dan 1700 kolommen aan data, van het aantal dagelijkse Likes van je merkpagina tot het aantal afgespeelde video’s van de laatste 28 dagen.
Meer data betekent niet perse betere data, maar het leent zich wel voor meer opties, en het is beter om te veel opties te hebben dan te weinig. De sleutel tot succes is om je metrics op een lijn te krijgen met je sociale doelstellingen. Ignite Social Media deelt zes metrics die je zou moeten kennen:
PTAT: People Talking About This
“People Talking About This” is het aantal unieke personen dat een verhaal hebben gemaakt over een pagina, zoals het liken, delen of commentaar geven op een post.
Het mooi aan de PTAT stat is dat het een nummer geeft aan hoeveel mensen over een pagina praten. Je kunt zijn hoe het over de tijd heen fluctueert en hier inzichten uit halen. Daarnaast is wekelijkse PTAT informatie ook publiekelijk beschikbaar op merkpagina’s, dus je kunt je concurrentie goed in de gaten houden. Om een betere vergelijking te krijgen, kijk je naar de verhouding van PTAT tot het aantal fans van een pagina en vergelijk je die met verschillende concurrenten.
Post Viraliteit
Post viraliteit is het aantal verhalen dat gecreëerd wordt uit een post, gedeeld door het aantal unieke mensen dat bereikt is door de post. Zeg dat je post 1000 mensen heeft bereikt, door 15 mensen is geliked, er door 15 verschillende mensen comments achtergelaten zijn en door 7 verschillende mensen is geshared. De post viraliteit is in dat geval 3,7% (37/1000 x 100).
Het mooie aan viraliteit is dat je losstaande posts kunt vergelijken en hun prestaties kunt analyseren om te ontdekken welke factoren leiden tot hoge en lage viraliteit. Je kunt je posts hier dan op aanpassen om optimale prestaties te krijgen.
Repins
Sommige mensen noemen Pinterest een virtueel prikbord, maar ik zie het liever als een virtueel spijkerjack. Hoe meer pins, hoe beter, net als met die oude opspeld buttons! Ik heb zo’n button op mijn spijkerjack van Michael Jackson, en als iemand dezelfde coole button gaat kopen, is het een repin. Ik wil repins omdat het de populariteit van mijn MJ pin laat zien.
Afbeeldingen zijn een essentieel element voor de meeste merken als het aankomt op hun sociale netwerken, en Pinterest is de meest belangrijke speler in het spel van afbeeldingen. Wanneer een Pinner een pin op zijn of haar board repint, gebruiken ze een afbeelding om hun verbondenheid met een merk te laten zien. Afbeeldingen die hoge aantallen repins krijgen, bieden waardevolle inzichten, niet alleen in de prestaties van content, maar ook in de voorkeuren van de consument
Kred
Veel mensen zijn bekend met een Klout score, maar Kred is een andere goede bron om Twitter invloed te meten. Kred geeft twee scores: een voor de invloed en de ander voor het bereik. De invloedscore is gebaseerd op een score van 1000 en de bereikscore is gebaseerd op een score van 12. Het mooie aan de invloedscore is dat deze in categorieën is onderverdeeld. Volgens Kred hebben ze profielen van meer dan 130 miljoen mensen (en groeiende) in hun database. Deze informatie kan heel behulpzaam zijn om bestaande en potentiële sleutelbeïnvloeders voor merken te identificeren.
Sentiment
De meerderheid van monitoring tools bieden metingen van sentiment, of houding. Meestal is deze stat onderverdeeld in categoriën van positief, negatief en neutraal. Sentiment wordt vaak automatisch samengesteld op basis van keywords, dus in veel gevallen is het op een dieper niveau niet accuraat. In sommige gevallen worden menselijke scores toegevoegd voor meer precisie. Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar sentiment als een momentopnamen, maar om deze ook te meten over tijd en locatie.
Bounce Rate
Bounce rate is een mooie manier om te meten of een site de gebruiker biedt wat hij of zij wilt wanneer ze daar komen. In een notendop, de bounce rate meet het percentage mensen dat naar je website komt en ‘direct’ weggaat.
Een bounce rate van 95% betekent bijvoorbeeld dat slechts 5% van de gebruikers naar je website kwam en doorklikte naar een andere pagina; niet goed dus. Net als bij golfen, is een lager cijfer van de bounce rate beter. Een uitzondering op deze regel kan een blog zijn, omdat het kan zijn dat de bezoeker alleen kwam om de content te lezen, en toen de site verliet. In dit geval kan het zelfs wanneer de bounce rate hoog is (75-80% of meer), de gebruiker nog steeds tevreden is met de content die ze alleen op die pagina kwamen bezoeken.
Conclusie
Dit zijn niet de enige metrics die belangrijk zijn. Sommigen zijn misschien zelfs helemaal niet op jou van toepassing; het ligt geheel aan wat de sociale doelen van jouw campagne zijn. Dit zijn echter wel een paar van die metrics die erg handig zijn om paraat te hebben. Net als met alles op social gebied, kan het zo veranderen.
Reacties (4)