Ik ga er vanuit dat iedereen tegenwoordig wel een custom 404-pagina heeft ingesteld, toch? Check maar even, ik wacht wel..
Dit soort berichten kan tegenwoordig echt niet meer. Toch zijn veel 404-meldingen vandaag de dag weinig spectaculair, en dat is een gemiste kans. Met een leuke, opvallende of informatieve 404-pagina kan je van een fout een conversiemogelijkheid maken. In de woorden van Media and Marketing Strategist Renny Gleeson:
A simple mistake can tell me what you aren’t.
Or remind me why I love you.
socialfresh zette daarom 7 voorbeelden van 404 pagina’s op een rij die je bezoekers aanmoedigen.
Klapp
Klapp is een Noorse website die afbeeldingen en media maakt voor marketingcampagnes. Hun 404-pagina is briljant: het is een volledige versie van de klassieke game Space Invaders! Na het spelen van de game worden bezoekers aangemoedigd terug te keren naar de homepage en verder te browsen.
Als een game, en als een 404, blijft het echt hangen. Voor je het weet ben je niet meer op zoek naar informatie, maar probeer je je high score te verbeteren. Na het spelen ben je al lang de frustratie vergeten van het niet vinden van de informatie die je zocht, en heb je een hernieuwde waardering voor Klapp.
Het werkt ook erg goed als branding: de 404 wordt regelmatig via social media verspreid, en zo komen mensen met het merk in aanmerking via een leuke trigger, niet alleen via business.
Good Dog Design
Good Dog Design is een bedrijf dat ‘goed uitziende’ websites ontwerpt, ongeacht het schermformaat. De 404-pagina is een typische “mijn hond is weg!” poster, inclusief interactieve briefjes die je er van af kunt trekken. Het is zo niet alleen een leuke manier om de bezoekers een 404-melding te geven, maar de interactieve elementen laten direct hun vaardigheden als webdesigners zien.
Empire CAT
Iedereen kent die grote geel-zwarte machines van CAT wel, en hun 404-pagina biedt een interessante maar heel efficiënte mix van elementen. De hoge resolutie achtergrondafbeelding van iemand die in een doos naar iets zoekt is een leuke speling op de bezoeker van een website die een bepaalde pagina zoekt. Daarnaast bieden ze 7 ‘core links’ aan de bezoeker aan: zeven van de meest bezochte en belangrijkste pagina’s op hun website. Zo komen bezoekers hopelijk toch snel waar ze moeten zijn.
CAT speelt hier heel goed in op de sociale elementen van vertrouwen, autoriteit en efficiëntie. Hun merk staat voor het idee van “wij maken het voor je” en de gemakkelijke en relevante navigatie van de 404-pagina doet die oplossingsgerichtheid terug komen.
Focus Lab
Net als Good Dog Design is Focus Lab een ontwerpbureau en zij gebruiken hun 404-pagina om hun creativiteit te laten zien. Als je op een 404-pagina komt, kom je ergens waar je niet verwachtte te zijn, net als wanneer je een kantoor binnenloopt vol met mensen met paardenhoofden. Of zo..
De mate van absurditeit maakt de 404 ook heel geschikt om via sociale kanalen te delen en levert Focus Lab zo weer nieuwe exposure op.
Full Pickle
Waar de Space Invaders 404 van Klapp vertrouwt op ‘pick up and play’, heeft Full Pickle met hun 404-pagina een andere tactiek gekozen. Deze text adventure game begint simpel (go south) maar is redelijk uitdagend. Full Pickle hoopt dan ook dat die uitdaging er voor zorgt dat mensen het delen om zo samen verder te komen in het spel.
Het effect is uiteindelijk hetzelfde: je bent de negatieve ervaring van de gebroken link vergeten en hebt een positieve impressie van Full Pickle als bedrijf gekregen.
CJ Pony Parts
De 404-pagina van CJ Pony Parts is misschien simpel, maar wel relevant en gebruiksvriendelijk. Als leverancier van auto-onderdelen is het “dead end” bord herkenbaar en relevant. Daarnaast is de tekst duidelijk en bevat een grote gele knop die de bezoeker weer op het juist pad moet helpen.
Vanuit het perspectief van de gebruiker is dit een hele goede 404 omdat het een foutmelding is die karakter heeft en tegelijkertijd de mogelijkheid biedt om snel en gemakkelijk weer verder te browsen. Wanneer een 404 binnen een thema past maakt het niet uit of deze statisch of interactief is: het laat een bepaalde waarde zien.
Nosh
Waarschijnlijk één van de meest creatieve 404’s die er op het moment is, is die van de social app Nosh. De video die je te zien krijgt is van twee soldaten die een vermiste 404 proberen te vinden. De video zelf is bij het maken in 2011 viral gegaan en heeft inmiddels 140.000 views op YouTube, waardoor hun app extra aandacht kreeg.
Het sterk van de 404-pagina op zich is echter de sidebar van de website: hierdoor is er een continuïteit en vergeet je bijna dat je deze video zit te kijken omdat je iets niet kon vinden. Ook zorgt deze ervoor dat bezoekers die eigenlijk alleen kwamen om de video te bekijken, in één klik door kunnen naar de daadwerkelijke website om meer te leren over de Nosh app.
Wat zijn jullie favoriete 404-pagina’s? En durf je de 404 van je eigen website te delen?
Reacties (5)