Op 20 oktober 2009 tijdens de Emetrics Summit in Washington kondigde Google bij monde van haar evangelist Avinash Kaushik 8 grote verbeteringen aan. De verbeteringen op het gebied van monitoring, analyse, rapportage en alerts moeten Google Analytics aantrekkelijk maken voor grote organisaties.
Met onderstaande verbeteringen aan Google Analytics wordt het steeds moeilijker voor de andere leveranciers om nog geld te vragen voor hun web analytics producten. Bovendien zullen web analytics eigenaren binnen organisaties een goed verhaal moeten hebben waarom ze nog betalen voor iets dat ze gratis bij Google kunnen krijgen.
Kijk naar de volgende verbeteringen:
1: engagement goals. Het is nu mogelijk om een doel te definiëren in termen van pagina´s per bezoek of tijd op de website. Dus bijvoorbeeld per kanaal van herkomst of keyword zien hoeveel % van de bezoekers langer dan 90 seconden op de site bleef. Dit is nuttig voor het meten van branding doelstellingen en het verschaft inzicht kwaliteit van het bezoek.
2: van 4 naar 20 doelen per profiel. Tot nu toe kon je als gebruiker niet meer dan 4 doelen per profiel inrichten. Dit was lastig want voor de meeste sites zijn meer dan 4 zinvolle doelen denkbaar. Dus nu kun je bijvoorbeeld doelen maken van aankopen, registraties, contactverzoeken, send a friend…en nog 16.
3: meten van mobiele applicaties en websites. Google Analytics kan van nu af aan alle traffic monitoren binnen mobiele websites en applicaties. Dus alles wat gebeurd binnen een iPhone of Android app kan nu zichtbaar worden binnen Google Analytics. Bovendien kan Google traffic monitoren vanaf ieder mobiel apparaat, zelfs als deze geen javascript ondersteunt.
4: Advanced table filtering. Je kunt nu binnen Google analytics binnen een rapport op meerdere condities tegelijk filteren. Dus geef mij alle keywords met meer dan 25 bezoeken en een bounce rate van meer dan 50%.
5: Unieke bezoekers vaker beschikbaar als metriek. Tot nu toe was het alleen mogelijk om per segment of in een custom report het aantal bezoeken te zien. Dus hoeveel bezoeken kwamen op pagina x. Voortaan is dus ook zichtbaar hoeveel unieke bezoekers pagina x hebben bezocht.
6: Flexibele segmentatie tijdens de dataverzameling. Binnenkort is de Google tracking code uitbreidbaar met name-value pair tags. Hiermee zijn specifieke segmenten aan te maken tijdens het meten. Zo kun je een segment maken ´ingelogd´ voor bezoeken waarin de login succesvol is doorlopen, of een onderscheid maken tussen ´kopers´ en ´kijkers´.
7: Automatische alerts. Voortaan zal Google alerts geven over alle opvallende veranderingen in het bezoekersgedrag. 300% meer bezoekers van site x, 40% hogere bounce rate op campagne y. Je hoeft voortaan niet meer te zoeken. De alerts komen naar je toe.
8: Custom alerts: wil je een mail ontvangen als de conversie daalt dan is dat voortaan mogelijk.
Impact op de web analytics industrie
Met deze verbeteringen deelt Google rake klappen uit aan de andere spelers in de Web Analytics industrie. Als bovenstaande enterprise features gratis verkrijgbaar zijn, waarom zou je er dan nog voor betalen? Daar komt bij dat Google Analytics gebruikersvriendelijker is en dat de ontwikkelingen in de applicatie veel sneller gaan dan bij de concurrentie.
Het zijn interessante tijden in de web analytics wereld. Wat zal de impact van deze aankondiging zijn op marktleider Omniture. Zullen zij net als Unica en Coremetrics doorgaan met het verbreden van hun aanbod? Het is voor ze te hopen dat het niet te laat is. De verbreding krijgt gestalte in zogenaamde suites van meerdere applicaties. Maar de dreiging is dat de suite onderdelen ook gratis zullen worden: online testing is al gratis en bid management, mail management en behavioral targetting kunnen gratis worden. Zeker als Google daar zijn zinnen op zet.
Oh ja, en dan is er nog een gratis product van een andere leverancier, Yahoo Web Analytics. Die kon veel van de bovenstaande dingen al, maar ja, dat weten niet veel mensen.
Reacties (15)