Wat kan er en gaat er vaak mis na of tijdens de implementatie? Hier de 8 meest voorkomende problemen. De presentatie werd verzorgd door Michel Samuelsz tijdens de Google Analytics User Conference.
De feiten
Eerst maar eens de feiten op een rij en die liegen er niet om.
Gezien bovenstaande niet onbelangrijk om hier de aandacht aan te besteden.
1. Eigen Verwijzingen
Iedereen die met Google werkt heeft dit vast wel eens gezien. Je eigen site als referrer van traffic naar je site. Primair zijn hier twee oorzaken van:
- Er zijn pagina’s die niet voorzien zijn van een tagging. Hierdoor wordt verkeer vanaf deze pagina gezien als referrer.
- Incorrecte cross-domain tracking.
2. Super lage Bouncerate
Normaliter ben je hier zeer blij mee maar niet als deze wordt veroorzaakt door:
- Automatisch geladen event tracking;
- Pagina’s die dubbel getagt zijn;
- Automatisch geladen virtuele pageviews.
3. Onnatuurlijke conversie
Wanneer jij het idee hebt dat de conversie niet juist is dan kan het handig zijn de volgende onderdelen onder de loep te nemen:
- Ontbrekende of inconsistente trackingcode op de bedankpagina;
- Doel URL’s die niet goed afgebakend zijn.
4. 0 pageviews en 38 bezoeken
Wanneer dit zich bij je voordoet dan zijn er hoogstwaarschijnlijk meerdere profielen met een gedeelde trackingscode.
5. Onjuiste E-commerce transacties
Kloppen de gegevens niet? Loop dan nog eens deze punten bij langs:
- Heb je wel het juiste script voor E-commerce en is deze ook gemigreerd naar de nieuwe versie?
- Gebruik je wel komma’s in het script in plaats van punten?
- Klopt de broninformatie wel?
- Zijn er ook veel transacties geannuleerd?
- Je hebt het e-commerce script gemigreerd maar je maakt gebruik van apostrofs.
6. (Other) Content
Krijg je bij de content opeens een groot aantal onder (Other) binnen dan heb je zeer zeker de limit van 50.000 verschillende URL’s per dag bereikt. Door instellingen in je profiel en pagina’s te clusteren kan je dit voorkomen.
7. (Not Set)
Deze kennen we allemaal wel en is afhankelijk van de integratie en configuratie van campagnes. Dit kan door:
- Adwords autocodering zonder kostengegevens;
- Ontbrekende campagne tags;
- Autocodering en handmatig tegelijk gebruikt;
- URL’s gebruikt met een omleiding;
- Wegvallen Adwords door glid parameter.
8. Verloren Data
Dit kan de beste overkomen. Een fout filter ingesteld en tot je schrik kom je erachter dat je alle data kwijt bent. Zorg ervoor dat je altijd 1 profiel hebt waarop geen filtering zit. Deze kan je later altijd weer gebruiken als je iets kwijt bent. Let in ieder geval op de volgende zaken:
- Denk goed na wanneer je profielen gaat verwijderen en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.
- Wanneer je niet alle oude scripts hebt gemigreerd verlies je ook een aanzienlijk stuk data.
- Probeer filters eerst op een testprofiel en bepaal daarna of je deze op je hoofdaccount wilt gaan gebruiken.
Aan het einde van de presentatie komen nog een aantal handige tools aan bod. Kom je één van bovenstaande problemen tegen, ga hiermee aan de slag en weet dat er altijd een reden is waarom het niet klopt. Tenslotte ben je niet de enige geweest, anders stond het probleem niet in de top 8 🙂
Reacties (2)