In de zomer van 2010 kondigde Google een nieuwe functie in AdWords aan: verkopersbeoordelingen. Met deze functie werd het mogelijk beoordelingen en ervaringen van klanten toe te voegen aan de advertentietekst middels een ‘star rating’. Met minstens 30 unieke recensies in de afgelopen 12 maanden met een beoordeling van 3½ sterren of hoger, kunnen de verkopersbeoordelingen vertoond worden bij de advertentietekst. Zeker wanneer de concurrent deze verkopersbeoordelingen niet heeft, valt jouw advertentietekst meer op. Oftewel, de kans is groter dat de bezoeker op jouw advertentietekst klikt!
What’s new?
Meer klikken op advertentieteksten betekent meer bezoek voor de adverteerder, maar ook meer opbrengsten voor Google. Gisteren heeft Google aangekondigd de nieuwe functie ‘Review extensions’ toe te voegen. Met deze functie worden daadwerkelijke verkopersbeoordelingen toegevoegd aan de advertentie. Dit kan in de vorm van een citaat of een samenvatting van een beoordeling zijn. Op dit moment is deze functie alleen nog in Engelstalige landen beschikbaar in Beta-vorm.
De beoordelingen moeten van hoge kwaliteit zijn. Deze beoordelingen moeten vanaf betrouwbare derde partij komen (zoals Trustpilot, KiyOh, Ekom etc.). Daarnaast ben je als adverteerder verantwoordelijk voor het ‘mogen’ gebruiken van de beoordeling in de advertentietekst.
De mogelijkheden
Op dit moment heb je geen invloed op de verkoperbeoordelingen die vertoond worden bij de advertentietekst. De verkopersbeoordelingen worden door Google gekoppeld aan de advertentie met behulp van het domein en de zichtbare URL.
Wanneer het mogelijk wordt om zelf te bepalen welke beoordelingen vertoond worden, kan je interessante testen uitvoeren. Het vertonen van verkopersbeoordelingen waarin jouw USP bevestigd wordt zal wellicht overtuigender overkomen dan wanneer je dit zelf vermeldt in de advertentietekst. Daarnaast houd je meer ruimte over voor andere informatie in de advertentie.
Welke beoordelingen hebben de grootste invloed op de CTR en op het conversiepercentage? Hoe kan ik hierop sturen? Of is de bezoeker helemaal niet vatbaar voor één persoonlijke beoordeling en is hij pas overtuigd bij een 4-sterrenbeoordeling van een paar duizend klanten?
Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten van de huidige testaccounts!