Sinds de start van de Product Listing Ads in 2010 groeit het aantal adverteerders, media spend en het vertoningaandeel. Veel adverteerders hebben moeite om feeling te krijgen met de impact van de PLA op het zoekresultaat en wat de inzet hiervan voor hun kan betekenen. AdGooroo heeft vanaf maart tot en met mei 2013 data verzameld over PLA vertoningen. Hier komen interessante cijfers uit!
Tot op heden zijn er weinig cijfers bekend over de Nederlandse of zelfs Europese markt op het gebied van PLA. Ik vraag me bijvoorbeeld regelmatig af waarom ik in Nederland steeds minder PLA zie in de Fashion branche (voornamelijk kleding) en een overschot aan PLA in andere categorieën zoals sneakers, dekbedovertrekken en witgoed. Dit terwijl er toch steeds meer adverteerders in de Fashion branche PLA’s inzetten.
Helaas geeft het onderzoek van AdGooroo hier niet direct antwoord op, maar geeft het wel inzicht in welke branches/categorieën de PLA het meest vertoond worden, de verhouding tussen tekstadvertenties en PLA vertoningen en welke landen de PLA het snelst adopteren.
Uiteraard loopt de VS een jaar voor met de vercommercialisering van Google Shopping en kan je dit onderzoek niet één op één kopiëren naar de Nederlandse markt. Voor je beeldvorming over de grootte van de markt en over hoe snel deze groeit, zijn deze cijfers zeker het lezen waard!
PLA vs Tekstadvertenties
AdGooroo schat dat er in de VS meer dat 4 biljoen PLA vertoond zijn tussen maart en mei 2013. Dit is 5,9% van alle betaalde zoekresultaten. Het aandeel vertoonde PLA’s van de top 20 adverteerders hebben zij vergeleken met de vertoonde tekstadvertenties. De meeste ‘big spenders’ houden nog steeds vast aan het adverteren middels de traditionele tekstadvertenties, maar er zijn inmiddels adverteerders waarbij de PLA’s meer vertoond worden dan de tekstadvertenties.
Hierbij geeft AdGooroo terecht aan dat Etsy en Soap.com nieuwkomers zijn en het waarschijnlijk eenvoudiger is om middels PLA vertoningaandeel te generen, dan op te boxen tegen de ‘oude’ accounts van concurrenten. Daarentegen zijn er twee ‘oude’ adverteerders Staples en Toys R Us waarbij de vertoningen van de PLA hoger liggen.
Welke categorieën worden het meeste vertoond
Uit het onderzoek blijkt dat vooral de ‘Mass Retailers’ het meeste vertoond worden, voorbeelden hiervan zijn adverteerders zoals Wal-Mart en Target. In Nederland vergelijkbaar met Wehkamp, Neckerman, Beslist.nl en tegenwoordig ook Bol.com. Op zich logisch, want deze adverteerders richten zich natuurlijk op veel verschillende productgroepen en hebben grote budgetten.
De ‘Mass Retailers’ worden dan wel het meeste vertoond in de PLA, maar een overgroot gedeelte van de vertoningen blijft uit de tekstadvertenties komen. Verreweg de meeste PLA vallen in de categorie Auctions & Classifieds, daarna volgt de PLA uit de branche Consumer Electronics. In Nederland is de Autions & Classifieds markt beperkt en hebben we geen soortgelijke websites die op grote schaal AdWords inzetten.
PLA adoptie per land
In Nederland wordt er relatief gezien het meeste gebruik gemaakt van PLA door de adverteerders. Op dit moment 4,3% van de Nederlandse Adverteerders zetten PLA in. Dit percentage is hoog als je nagaat dat maar 1,5% van de Amerikaanse adverteerders gebruik van PLA maakt. Uiteraard is dit ook weer relatief wanneer je nagaat dat deze 1,5% ongeveer 1.5 miljoen PLA adverteerders zijn. Dit is 46,5% van de 3.25 miljoen actieve AdWords domeinen in de wereld.
Dus de markt is groot?
Groot en groeiende! Ik ga ervan uit dat aan het einde van dit jaar, met zicht op de kerst het aantal PLA adverteerders en de gealloceerde budgetten in Nederland sterk zullen stijgen. In de VS spendeerde de adverteerders maar liefst 30% van hun advertentiekosten aan PLA. Het vertoningaandeel van de PLA ten opzichte van de tekstadvertenties steeg met 60%.
Als je nagaat dat de CPC en de CPA nog steeds lager liggen dan bij de tekstadvertenties lijken de feestdagen toch een stimulans om te starten of de campagnes te optimaliseren!
Reacties (3)