Zelf heb ik Tableau voor het eerst gebruikt voor een Coursera data-visualisatieopdracht. Deze eerste ontmoeting met Tableau was positief, en smaakte naar meer. Vandaar dat ik als webanalist afgelopen week de ‘Tableau experience” heb bezocht om te horen wat er binnen een bedrijfsomgeving mogelijk is met Tableau. Ik ben enthousiast over wat ik daar heb gezien!
Wat is Tableau?
Tableau is een ‘Visual analytics’ tool ontwikkeld door professor Pat Hanrahan gespecialiseerd in het snel houden van grote multi-dimensionale databases – en het renderen van PIXAR films zoals Toy Story! – en zijn promovendus Chris Stolte, gespecialiseerd in data-visualisatie en data-exploratie. Het resultaat van hun samenwerking: een visueel aantrekkelijke data-analysetool die 10 tot 100 keer sneller is dan de concurrentie die flexibel met nagenoeg alle soorten data kan omgaan.
Wat is Tableau niet?
Tableau claimt niet de data-visualisatietool te zijn met de meeste functionaliteiten. Hun missie: “Gebruikers in staat stellen hun data te zien en te begrijpen”. Meer mogelijkheden dragen hier niet altijd aan bij. De focus van de makers van Tableau ligt op een intuïtieve gebruikerservaring.
Flexibel
Over het visueel aantrekkelijke en de snelheid later in dit artikel meer. Prettig om te weten – voordat je verder leest – is dat Tableau is voorbereid om met nagenoeg elke denkbare databron te verbinden:
- Amazon
- Cloudera
- Google analytics
- Google BigQuery
- Oracle
- IBM Netezza
- MySQL
- Postgresql
- Salesforce
- Etc…
Dummy-proof
Tableau probeert haar product met de gebruiksvriendelijke, intuïtieve interface geschikt te maken voor gebruik door niet-technici en ‘data-wizards’. Bij grote organisaties groeit de behoefte aan dergelijke ‘doe-het-zelf data-analyse’ tools: hun Business Intelligence analisten lopen over van het werk. Een voorbeeld: BI analisten maken een – meestal statisch – dashboard. Als een eindgebruiker hierover een vraag heeft, komt deze onderop de stapel met andere BI-verzoeken. Als de responsetijd op deze verzoeken om toelichting of aanvullende analyse té lang wordt, worden interessante commerciële kansen gemist: inzichten uit data die te laat komen, zijn waardeloos!
Geen lege rapporten – altijd de meest geschikte visualisatie
De tool is ‘dummy-proof’ gemaakt, doordat visualisaties die – met de beschikbare data – niet gemaakt kunnen worden eenvoudigweg niet geselecteerd kunnen worden: een ‘error’ boodschap zul je in Tableau dus niet zo snel zien! Sterker nog, nadat de gebruiker de dimensies en metrieken van zijn keuze heeft geselecteerd, is Tableau intelligent genoeg om de gebruiker het meest geschikte grafiektype te suggereren op basis van “datavisualisatie best practices”.
Snelheid houdt analisten ‘in the zone’
Tijdens de demo middag waren er twee lezingen: een van Tableau zelf over de verkenning van een openbaar beschikbare dataset over luchtvaartmaatschappijen en één door Vodafone: sinds vorig jaar een tevreden gebruiker van Tableau.
Wat opvalt is de snelheid: de beperkende factor van je analyses ben je zelf, niet je processor, en ook niet de routinematigheid waarmee je in excel een bubble chart kunt aanmaken! De interactie is werkelijk real-time in plaats van near real-time: dit betekent dat je ‘in the zone’ kunt blijven in plaats van te moeten afwisselen tussen denkwerk en ‘handwerk’.
Inzichten gegarandeerd
Zoals iedere (web) analist kan beamen, roept iedere analyse een vervolgvraag op. In Tableau is dit effect nóg sterker: doordat je in iedere grafiek meerdere dimensies kunt visualiseren is er bijna altijd wel een uitschieter of correlatie die nadere inspectie verdient: denk aan staafgrafieken waarbij de lengte en de kleur verschillende eigenschappen van je data beschrijven of bubble grafieken waarmee je in Tableau eenvoudig met x-waarde, y-waarde, belgrootte, kleur en rand allemaal een andere dimensie kunt weergeven en analyseren.
Ook de dashboards die je met Tableau maakt leiden snel tot inzichten: down-drillen in één deelrapport/scherm wijzigt direct data in andere deelvensters.
Afbeelding 1: Voorbeeld van een interactief rapport in Tableau. Klikken in één deelscherm verandert ook de data in de andere deelrapporten. Merk ook op dat er één gezamenlijke legenda is voor alle deelrapporten in het dashboard.
Time is Money: inzichten snel op de juiste plek in de organisatie
Heb je met Tableau eenmaal inzichten opgedaan? Dan kun je deze Tableau snel en eenvoudig binnen de organisatie verspreiden met behulp van online dashboards, waarvoor de ontvanger geen software op zijn computer of tablet geïnstalleerd hoef te hebben. Via de webinterface (voor de iPad is er ook een app) kunnen bevoegde ontvangers de data vervolgens niet alleen bekijken, maar ook nog zelf aanklikken en verder ‘down-drillen’. Op deze manier kun je anderen snel en eenvoudig op inzichten wijzen én ze sneller van je bevindingen overtuigen: een collega/manager kan snel zelf een cross-check doen in plaats van kritische wedervragen opwerpen en wachten op je antwoord!
Morgen in deel 2, inzichten uit Tableau.
Reacties (1)