Google heeft mijn zoekwoorden gepikt. 10 middelen om ze terug te krijgen.

Zoekwoorden zijn de hoeksteen van het internet. De waarde ligt niet alleen in weten welke woorden je op je website moet gebruiken, maar vooral om inzicht te krijgen in waar jouw bezoekers naar op zoek zijn. Als je weet wat iemand wil, kan je ze veel beter een aanbod doen.

zoekwoorden notprovided

Krijg je zoekwoorden terug

Nu Google Analytics sinds kort helemaal geen zoekwoorden meer vrijgeeft, zitten marketeers en analisten met de handen in het haar. Rob Petersen van BarnRaisers schreef voor Biznology over 10 middelen om toch nog inzichten uit zoekwoorden te krijgen.

Big Webmaster Tools

Big Webmaster Tools bevat een organic keyword research tool. De keyword tool meet tot 6 maanden aan historische data en is ideaal voor longtail keyword onderzoek, omdat de data volledig gebaseerd is op organische zoekdata, en niet betaald verkeer.

Alexa

Alexa is een dochteronderneming van Amazone, heeft meer dan 1 miljoen gebruikers en is een grote bron van informatie over het verkeer en de structuur van de website. Tussen de informatie die ze verzamelen, staan ook de top zoekwoorden voor jouw site, alsook die van je concurrenten. Alexa laat deze informatie ook als trends zien als je voor hun service inschrijft.

Keyrow

Keyrow laat de top zoekwoorden, en veranderingen hierin, zien voor je site zonder dat je zelfs maar hoeft te registreren. Je kunt ze ook naast elkaar vergelijken met die van je concurrenten.

Trellian Keyword tool

De Trellian Keyword tool geeft je niet specifiek de zoekwoorden voor jouw site, maar het geeft je wel een overzicht van de zoekwoorden voor jouw branche en je type business.

Keyword Eye

Keyword Eye is een leuke simpele tool die je helpt met je zoekwoordenonderzoek door een unieke visuele aanpak: een ‘keyword cloud’. Zoekwoordenonderrzoek wordt zo creatiever, snelle en simpeler en is een leuke nieuwe twist voor het brainstormen over zoekwoorden.

Moz term extractor

Met de Moz term extractor vul je de url van jouw site en die van je concurrent in en krijg je een woord, twee woorden en drie zinnen. Als je registreert voor een gratis account op moz.com krijg je direct ook toegang tot hun andere gratis SEO tools, zoals ook…

Open Site Explorer

Open Site explorer is een tool waar je ideeën op kunt doen voor je zoekwoorden. Vul de url van jouw site, of die van je concurrent in, en ga naar het “Anchor Text Distribution tab”. Dit laat je tot 20 zoekwoorden zien die de site gebruikt voor link building.

Compete

Compete is niet gratis, maar wel een hele waardevolle tool. Net als Alexa geeft Compete je zoekwoordinformatie over jou en je concurrenten. Compete heeft een panel met meer dan 2 miljoen leden en wordt door velen gezien als de standaard voor competitieve analyses en business intelligence.

Google Analytics (content)

Hoewel Google de zoekwoorden heeft weggenomen, houden ze nog wel de ranking bij van wat je schrijft. Als je Google Analytics op je site hebt, ga dan naar de Content tab, waar je de meest bekeken pagina’s kunt bekijken. Denk aan de belangrijkste woorden op die pagina’s en je zult een goed idee hebben van de informatie en onderwerpen die mensen zoeken op je website. Als je een blog hebt zal het je ook een goed idee geven van de onderwerpen waar jouw bezoekers graag over lezen.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner zal je dan niet de belangrijkste zoekwoorden van je website vertellen, maar het is mogelijk de beste tool om schattingen te krijgen van zoekvolume op specifieke zoekwoorden, en al je ook ideeën geven voor andere woorden die er op lijken en de moeite waard zijn om te overwegen.

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.