Afgelopen jaar was een mooi jaar in de wereld van de webanalyse. Vrijwel elke grote speler in de webanalyse industrie introduceerde mooie nieuwe dingen, zoals de Google Tag Manager, de nieuwe interface van Adobe Analytics en een nieuwe kansen voor bedrijven als TagMan en Tealium.
In 2014 hebben we meer ervaren webanalisten dan ooit en meer organisaties vertrouwen nu op analytics om hun business te verbeteren. Ook in 2014 gaan er weer mooie nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden om de wereld van webanalyse nog verder te verbeteren. Dit zijn de 10 webanalyse trends voor 2014 van EXTRACTABLE’s Chief analytics officer Mark Ryan.
1. Betere content analyse tools
Als het gaat om engagement met content (tekst, afbeeldingen, video, etc.) laten de meeste webanalyse platforms dezelfde data zien – views, landingpagina bezoeken, volgende pagina bezoeken, uitgangen, doel attributie, etc. Om een rapport te krijgen over de daadwerkelijke engagement met de content, moeten analisten andere tools implementeren om engagement zoals scrollen, muisbewegingen, zoomen en highlighten te meten. Deze opsplitsing van rapportages is een grote uitdaging voor contentmakers.
2. Multi-visit klik paden
De meeste bezoekers bekijken je website meerdere keren voor (en na) dat ze converteren. Maar vandaag de dag focussen bijna alle webanalyse platforms op het rapporteren van een enkele visit. Er zijn duidelijke trackingvariabelen die gebruikt kunnen worden om multi-visit attributen te laten zijn, maar website eigenaren moeten kunnen zien hoe het gedrag van bezoekers veranderd gaandeweg ze meer leren over de producten en diensten, voordat zij uiteindelijk tot een conversie komen.
3. Tracken van fysieke interactie
De manier waarop we interactie hebben met websites is aan het veranderen. Touch screen laptops, smartphones, tablets, game systemen met webbrowsers, etc. Allemaal fysiek andere manieren waarop mensen interactie hebben met een website. Webanalyse platforms moeten ons helpen om de knijpbeweging op touch screens (zoomen) te herkennen, swipen, de oriëntatie van een device, tilten en andere fysieke bewegingen. Met de huidige technologie is er een boel Javascript nodig om dit te kunnen tracken. In 2014 zou dit soort interacties toch wel standaard meetbaar gemaakt moeten kunnen worden.
4. Betere video tracking
Video content wordt de afgelopen 5 jaar steeds meer gebruik, maar de meeste webanalyse platforms bieden analisten niet veel inzicht in hoe er met video geïnteracteerd wordt. Met veel geïntegreerde videospelers zoals YouTube zouden er tal van mogelijkheden moeten zijn om precies te tracken hoe bezoekers met een video om gaan en dit zou dan eigenlijk ook standaard door webanalyse tools ondersteund moeten worden. Het zou mooi zijn als we in 2014 specifieke video rapportages kunnen zien, zoals we bijvoorbeeld vandag de dag ook met mobile hebben.
5. Multi-domain tracking
Veel organisaties hebben tegenwoordig verschillende websites over verschillende domeinen. Hun prospects, klanten, partners en werknemers bezoeken tijdens een of meerdere visits verschillende domeinen. Hoewel dit geen probleem is voor de meeste website eigenaren, leidt dit tot een groot gap in het tracken van de customer journey bij bedrijven die met verschillende initiatieven werken, zoals marketing, demand generation, lead nurturing en klantenservice. In 2014 hopen we dat alle grote webanalyse tools de configuratie van multi-domain tracking makkelijker en toegankelijker maken.
6. Compenseer voor “Not Provided”
Terwijl Google meer en meer zoekdata encrypt, is het aantal “Not Provided” zoektermen het afgelopen jaar voor de meeste websites verdubbeld. Dit maakt het meten en optimaliseren van SEO heel erg moeilijk. Google moet analisten hier op een of andere manier in tegemoet komen. Als Google niet de exacte zoekterm wilt tonen, laat dan in elk geval zoekcategorieën zien, of biedt een betere integratie van Web Master Tools. Het is makkelijk voor een tool als Google Analytics om een rapport te maken die laat zien welke termen traffic genereren zonder dat daarmee de individuele zoektermen getoond worden. Dit helpt site eigenaren met SEO zonder de privacy van gebruikers of de veiligheid van de website te riskeren.
7. Betere tools voor third party data integratie
Als 2013 het jaar voor Big Data was, dan zou 2014 het jaar voor data integratie met webanalyse moeten zijn. Platforms zoals Adobe Analytics en IBM CoreMetrics het al mogelijk maken om data uit verschillende bronnen te integreren (bijv: CRM, call center, lead nurturing) met web analytics data. Toch blijven de meeste webanalyse platforms achterlopen op dit gebied. Dit jaar willen graag zien dat webanalyse platformen site eigenaren helpen om een allround overzicht te krijgen van hun bezoekers door uitstekende tools aan te bieden om data vanuit andere bronnen te integreren in de webanalyse omgeving.
8. CMS integratie van webanalyse data
De meest gebruikte administratieve tool op de meeste sites is het content management system. Dit is het gedeelte waar de content managers die updates maken informatie nodig hebben over hoe pagina’s en stukken content presteren en hoe bezoekers interacteren met de site. We hopen dan ook dat in we in 2014 een plug-and-play integratie van webanalyse tools in content management systemen gaan zien.
9. Betere export van data
Google heeft in 2013 goede stappen gezet om Google Analytics data te delen met andere platforms en een groot aantal dashboards ondersteunt plug-ins voor Google Analytics. Het probleem is dat bijna elke andere aanbieder van webanalyse tools geen goede mogelijkheid biedt voor het delen van data waardoor ‘dashboarden’ en het analyseren van ‘closed loop sales cycles’ onnodig moeilijk is. We hopen dat andere webanalyse platforms dit jaar het goede voorbeeld van Google volgen.
10. Data manipulatie binnen web analytics
Platforms als Google Analytics, Webtrends en Adobe Analytics zijn goed in het tracken van bezoekers en het vervolgens presenteren van de data. Maar de platforms bieden niet veel functionaliteit aan als het gaat om het manipuleren van deze data als deze eenmaal binnen is. Het aanbieden van tools om velden en waarden aan te passen zou webanalisten krachtige Business Intelligence mogelijkheden geven om het tracken aan de organisatie aan te passen.
—
Dit jaar is nog maar net begonnen, maar ik heb goede hoop dat dit hét jaar wordt waarin organisaties wereldwijd meer customer intelligence uit het digitale kanaal opdoen en gaan gebruiken. Hoewel nog maar weinig organisaties de webanalyse tools die zij tot hun beschikking hebben echt goed gebruiken, betekent de toename van vaardigheden onder webanalisten dat zij steeds verder kunnen gaan in het tracken en verbeteren van de digitale ervaring, wat de ontwikkelaars van de webanalyse tools dan weer prikkelt om hun tools nog verder te verbeteren.