Je website staat live en de bezoekers surfen rond op de verschillende pagina’s. Diensten of producten worden aangeboden, maar de verkoop kan beter, moet beter. Je wilt gaan verbeteren, optimaliseren, maar waar en hoe moet je nu beginnen? Vorig jaar schreef Bryan Eisenberg hierover een mooi artikel op clickz.com en afgelopen februari maakte hij een verdieping op grokdotcom.com. Leunend op de piramide van Maslov maakte hij een hierarchie voor optimalisatie:
Deze uit 5 stappen bestaande piramide moet gelezen worden van onder naar boven. Eerst moet de basis op orde zijn om daarna omhoog te werken naar het “paradijs”. Hoe hoger je in de pirmade komt, hoe groter het effect van de totale optimalisatie:
- Functional (functioneel): Voorziet jouw website in de behoeften van de potentiële klant en hoe eenvoudig is dit voor de potentiële klant vast te stellen? (ben ik als klant wel op de goede plek, kan ik hier het product of de dienst vinden die ik zoek? Uiteraard ook zorgen dat de website in de basis goed werkt!)
- Accessible (toegankelijk): kan de potentiële klant binnen de website het product of de dienst vinden? Zijn er drempels om de behoefte te vervullen? (als de potentiële klant weet dat hij of zij op de goede plek is, dan moet het te kopen product of dienst wel vindbaar en toegankelijk zijn!)
- Usable (gebruiksgemak): is de website klantvriendelijk ingericht? Zijn er obstakels? (Als het product of de dienst die de behoefte moet gaan vervullen is gevonden, dan mag de website gebruikersvriendelijkheid geen belemmering meer vormen in de aanschaf.)
- Intuitive (intuïtief): is het hele koopproces op de website intuïtief en natuurlijk ingericht op de koopvoorkeuren van de potentiële klant? Moet deze potentiële klant onnatuurlijke stappen maken om de aankoop rond te maken? (na gebruikersvriendelijk is de volgende stap in optimalisatie zorgen dat het surfen op de site als geheel vanzelf gaat, intuïtief. Biedt die middelen ter verkoopondersteuning aan die de klant is gewend te gebruiken (op andere sites)!)
- Persuasive (overtuigend): wil de potentiële klant het echt hebben. Begrijpt hij of zijn echt dat het product of de dienst in bepaalde behoeften voorziet. Is deze verwachting redelijk? Zal de klant opgetogen zijn? (product goed, website goed? Nu zorgen dat de klant wordt overtuigd om echt tot aanschaf over te gaan!)
Recentelijk gaf Bryan in een videointerview voor MarketMotive met een white board in een viertal minuten uitleg over zijn model:
Reacties (4)