ING heeft aangegeven klantgegevens te gaan ‘verkopen’ aan adverteerders. Heel Nederland is direct in rep en roer en ING is de gebeten hond. In dit artikel laat ik mijn licht schijnen op de zaak; wellicht dat het niet helemaal aansluit bij wat je eerder hebt gelezen.
In het kort zie ik vier achterliggende redenen die zorgen voor deze koerswijziging van ING:
1. Banken zijn onze financieel adviseurs
Banken houden zich al lange tijd bezig met onze financiƫn. Ze beheren ons gespaarde geld, ze lenen ons geld als we dat nodig hebben en geven ons advies wanneer we bijvoorbeeld willen gaan beleggen. Een duidelijke taak.
2. Banken staan er niet goed op
Het beeld dat men over banken heeft is de afgelopen jaren niet echt florissant, mede door de graaicultuur en natuurlijk de crisis, waar ‘de banken’ de voornaamste schuldige aan zijn.
3. Data, Big Data, Targeting
Wij, analisten, weten als geen ander welke mooie dingen je kunt doen met data. Door verschillende databronnen te koppelen proberen we precies te weten wie interesse heeft in welk product. Nu gaat dit nog vooral om onze eigen producten, maar is het zo’n gekke gedachte dat het wellicht ook over producten van derden kan gaan?
4. Op zoek naar nieuwe verdienmodellen
Jarenlang hebben banken op verkeerde manieren geld verdiend. Nieuwe spaarproducten werden als over elkaar heen gestapelde dakpannen uitgebracht, waarbij de rente van de onderste dakpan steeds weer verlaagd werd. Daarnaast werden producten gratis ‘weggegeven’ die in de werkelijkheid juist geld kosten (bv. betaalrekeningen). Om nog maar te zwijgen over provisies.
Nu transparantie het toverwoord is en alles ‘open en eerlijk’ moet zijn / gaat worden, is het voor banken ook tijd om te kijken naar andere verdienmodellen. Want om heel eerlijk te zijn: als je niet elk kwartaal een nieuw spaarproduct hoeft te bedenken, wat doe je dan met je tijd?
1 + 1 = 3
Gooi de vier bovenstaande redenen in een beslagkom en roer goed. De uitkomst kan goed zijn dat je op basis van je data (reden 3), klanten gaat helpen met hun financiƫn (reden 1), zodat je meer waardering krijgt (reden 2) en wellicht zelf ook nog iets verdient (reden 4).
In de praktijk kan bovenstaande betekenen dat je op basis van je data-inzichten ziet, dat een klant teveel uitgeeft aan energie (omdat hij daar, zoals bij banken ‘vroeger’, nog bedonderd wordt), waardoor de bank (als adviseur van de klant) de klant kan adviseren om een goedkopere energiecontract af te sluiten.
Moet ING hiervoor data ‘verkopen’?
De afgelopen dagen hoorde ik vaak dat ING data gaat ‘verkopen’. Ik vraag me echt af of het op die manier werkt. Als ING, als financieel adviseur, als tussenpartij optreedt en enkel zelf de data gebruikt en enkel zelf bepaalt wie welk aanbod krijgt; welke data wordt er dan verkocht?.
Je zou ook kunnen stellen dat ING jouw data veel beter gebruikt om haar rol als ‘financieel adviseur’ beter in te vullen. Waarbij de ‘opt-in’ is dat je wilt dat ING jouw data nog beter gaat gebruiken om voor jou relevante aanbiedingen te doen, waarbij geen data ‘verkocht’ wordt, maar enkel en alleen door ING ‘gebruikt’ wordt.
Reacties (7)