Een webanalist die méér wil dan rapporteren over page views en conversies ontkomt er niet aan: de broncode van de website customizen. Ben je de enige beheerder van de site – bijvoorbeeld je eigen blog – en wil je een beperkt aantal aanpassingen doen dan volstaat handwerk. In veel andere situaties is het gebruik van een tag management systeem het overwegen waard.
Wat is een tag?
Een tag is elke regel code die je apart wilt toevoegen aan je website die als doel heeft datacollectie. Dit kan in HTML, CSS of – in het geval van webanalyse – javascript. Denk hierbij aan:
- code voor het meten van events, zoals het aantal kliks op tabbladen of het aantal scrolls tot onderaan de pagina;
- code van externe tools, denk hierbij aan feedback-, AB-testing en personalisatie
Zie ook het artikel Ton Wesseling, paragraaf “aan de tools kan het niet liggen”.
Wanneer heb je een tag management tool nodig?
Is een aantal van onderstaande situaties van toepassing, dan wordt een tag management-tool het overwegen waard.
Je wilt…
- veel events aan je website site toevoegen;
- meerdere externe meettools aan je website toevoegen;
- data uit deze externe meettools koppelen met je webstatistieken;
- content en functionaliteit device-specifiek maken;
- overzicht houden over een groot aantal pagina-specifieke aanpassingen (waardoor één aanpassing in één pagina-template niet volstaat);
- geen weken wachten totdat IT de door jou gewenste aanpassingen correct heeft doorgevoerd
Wat zijn de meest gebruikte Tag Management Systemen?
- Google Tag Manager
- Ensighten
- TagMan (recent overgenomen door Ensighten)
- Tealium
- Adobe Dynamic Tag Management (tot voor kort bekend als ‘Satellite’)
- OpenTag
- Tag Commander
- Super Tag
- Site Tagger
- Bright Tag
Mocht dit artikel je interesse in tag management tools gewekt hebben, lees dan binnenkort ook mijn verslag van het interview dat ik recent had met Interview Jeff Chasin, senior consultant dynamic Adobe Tag Management, tot voor kort bekend als ‘Sattelite’ van Search Discovery.
Reacties (6)