Naast de keynote sprekers van Google waren er dit jaar ook verschillende master classes van de sponsoren. Dit jaar zijn de master classes ingedeeld in beginner, intermediate en advanced. In dit artikel worden 3 presentaties uitgelicht. Mocht je de presentaties willen bekijken? Deze worden geplaatst in de Linkedin groep: Google Analytics User Conference.
Leer alles over Google Analytics Enhanced E-Commerce – Jeroen Albers (Netprofiler)
Jeroen Albers neemt ons mee in de pas gelanceerde functie van Universal Analytics. De huidige situatie gaat drastisch op de schop! Waar we voorheen alleen de daadwerkelijke transactie konden meten op de bedankpagina, wordt nu het bestelproces, winkelwagentje, productpagina’s en de productlijsten (overzichtpagina’s met producten) inzichtelijk. Het is zelfs mogelijk om met interne promoties te meten welke banners op de website hebben geleid tot bepaalde transacties. Daarnaast kunnen retouren geïmporteerd worden waarmee het inzichtelijk wordt welke transacties gedeeltelijk of volledig geannuleerd zijn.
Deze extra inzichten zijn terug te vinden in de eCommerce rapportages in Google Analytics. Deze zijn uitgebreid van 5 naar 10 rapporten. Jeroen geeft in zijn presentatie voorbeelden van de codes die geïmplementeerd moeten worden en van de nieuwe rapportages zelf. Met deze nieuwe rapporten wordt het mogelijk om de verkoop van verschillende merken, productcategorieën en specifieke producten eenvoudig met elkaar te vergelijken en hier actie op te ondernemen. Daarnaast zijn er een tal van extra mogelijkheden om de funnel uitgebreid te meten met bijvoorbeeld de verschillende manieren van betaling en bezorging.
Eigenlijk kunnen we zeggen dat we al die jaren belangrijke informatie gemist hebben. Toch werd de website geoptimaliseerd op basis van deze informatie. Deze nieuwe functie en de mogelijkheid om data via externe databronnen te verrijken biedt eCommerce websites veel nieuwe optimalisatie mogelijkheden.
Engagementscore: een conversieverhogende toepassing van Universal Analytics – Felipe Wesbonk (TrafficBuilders)
Met de komst van Universal Analytics is er veel veranderd. Zo kan cost-data van externe bronnen geïmporteerd worden om de ROI te berekenen en kan het offline gebruik van coupons en klantenkaartregistraties geïntegreerd worden in Google Analytics. Met de komst de aangepaste dimensies en metrics zijn de mogelijkheden eindeloos. Felipe geeft daarom veel voorbeelden. Hij eindigt met de zelfontwikkelde engagementscore welke tevens via een aangepaste metriek in Google Universal wordt weergegeven. In de tool (tevens zelf gebouwd) wordt aangegeven welke interacties van belang zijn bij het bepalen van de engagementscore inclusief een puntenscore en een weging. Vervolgens kan je deze engagementscore op veel rapporten toepassen om niet alleen het bezoek te beoordelen op de transacties maar ook op de engagement.
Toch is het jammer dat dit een zelfontwikkelde tool is. Dit betekent dat je eerst klant moet worden om de tool te gebruiken. Een terechte vraag uit het publiek is dan ook of je hetzelfde kan doen met Google Tag Manager. Uiteraard is dit mogelijk, maar de weging en de puntenscore kan je hier niet in meenemen. Maar na zo’n dag Universal Analytics kunnen we dit vast met custom dimensies en metrics oplossen.
Verder kijken dan CPA’s. Optimalisatie van o.a. Externe Data – Arjen Hettinga (Oogst)
De mogelijkheden om externe data met elkaar te koppelen groeit. Met de verandering in het measure protocol van Google Analytics is het mogelijk om externe data toe te voegen. Het is lastig om de ontwikkelingen in de technologie bij te houden. Er is meer data beschikbaar dan dat wij ermee doen. Arjan vertelt over deze ontwikkeling. Waarbij wij met onzemarketing werkzaamheden in het begin vooral “aanwezig” waren, is dit verschoven naar resultaatgericht en nu naar data integratie. Het uiteindelijke doel is het zorgen voor een real-time klant dialoog, maar we moeten ons eerst met al deze nieuwe functies focussen op data integratie.
Arjan zet aan de hand van ‘het rode pump kopen voorbeeld’ uiteen welke extra informatie wij tot onze beschikking hebben en op basis waarvan wij de marketingkanalen aan kunnen sturen. De tijd van alleen CPC’s verhogen of verlagen is voorbij. We hebben veel meer data tot onze beschikking en kunnen ook sturen op voorraad, nieuwe klanten, marges, leeftijd, geslacht en ga zo maar door.
Dit kan onder andere door extra informatie mee te geven in een script of externe data te importeren in Google Analytics. Arjen geeft als voorbeeld een autoverzekeraar die middels een script weet wanneer een bezoeker niet in aanmerking komt voor de autoverzekering. Deze groep wordt uitgesloten van de retargeting campagne om irrelevant bezoek te voorkomen. Daarnaast geeft Arjen een mooi voorbeeld van het integreren van sneeuwhoogtes om zo actief te kunnen sturen op de stijgende of dalende interesse van potentiële klanten.
Kortom een geslaagde dag met interessante presentaties waarbij het buzz word duidelijk “data integratie” was.