Een van de uitdagingen van conversie optimalisatie is weten waar je moet starten, en wat je moet testen. Je kunt namelijk niet zomaar willekeurig van alles gaan testen op je website. Je kunt tijd en geld verspillen aan dingen die compleet irrelevant zijn voor jouw business.
Afgelopen vrijdag deelden we al 10 voor de hand liggende A/B-tests die je kunt doen, en vandaag voegen we er daar dankzij KISSmetrics nog 9 voor de hand liggende A/B-tests die je kunt doen aan toe. En denk er aan, deze test zijn een goede inspiratie, maar je moet ze alleen gaan uitvoeren als je denkt dat je hier ook voordeel mee kunt halen voor jouw business.
Tekstschrijven voor de landingspagina
De kunst van het overtuigen door woorden op een pagina -tekstschrijven- is een ander essentieel onderdeel van een landingspagina. Goed geschreven teksten zijn nooit goed in de allereerste versie. Je moet voorzichtig testen om verzekerd te zijn van een maximale impact.
11. Korte teksten vs. Lange teksten
Vanuit een filosofisch oogpunt zouden korte teksten beter moeten werken dan de lange concurrent.
From a philosophical point of view, short-form copy should work better than its longer rival. Want, mensen hebben een kortere aandacht dan goudvissen, toch?
Helaas is dat helemaal geen vaste regel. Bijvoorbeeld, toen Neil Patel op zijn persoonlijke website testte kwam hij er achter dat lange teksten tot 7,6% meer leads leidden (ook van betere kwaliteit). Aan de andere kant van het spectrum kreeg een Scandinavische sportschool 11% meer conversies met kortere teksten (Content Verve).
TEST dus wat het beste werkt voor jouw business.
12. Video vs. Tekst verkooppagina’s
Videoteksten zijn zowel moeilijk als duur om te creëeren. Daarom gaat de voorkeur meestal uit naar tekstschrijven op basis van tekstpagina’s. Maar kan je daardoor potentiële verkopen mislopen? Misschien wel.
Afhankelijk van de grootte en het budget van je business zal je moeten beslissen of een video verkooppagina het waard is (en vergeet ook niet de tekst en video combinaties).
13. Daadwerkelijke tekst
Net als met lettertypen is het testen van honderden verschillende versies van je tekst, met enkel kleine veranderingen van diens voorganger, tijdsverspilling.
Je moet dus doorgaand wijzigingen maken en experimenteren met je teksten, en daarbij onthouden naar het grote geheel te kijken. Blijf dus niet op ieder woord hangen.
Meer algemene tests
De volgende A/B-testen vallen niet in een van de eerdergenoemde categorieën, maar gaan over ondermeer sales funnels, website design/structuur en meer.
14. Aantal kolommen
Landingspagina’s met meerde kolommen zien er zeker een stuk mooier uit dan die met een enkele kolom.
Maar in conversie optimalisatie telt het niet wat mooi is.
Een SaaS bedrijf wist hun conversie met 680,6% te verhogen toen zijn van een tariefpagina met twee kolommen, overstapten naar een pagina met een enkele kolom (Marketing Experiments).
15. Achtergrondafbeeldingen en patronen
Je landingspagina achtergrond (een vaste kleur, patroon of afbeelding) heeft een onderbewust effect op je lezers met een grote impact. Als je nog geen verschillende achtergronden hebt getest, dan laat je geld liggen.
Dell veranderde de achtergrond van hun conversie page van een vaste witte kleur naar een afbeelding met mensen en zag een verbetering van conversies van maar liefst 36%.
16. Navigatie links
De presentatie van je navigatiemenu’s heeft invloed op hoe en of je bezoekers naar je ‘conversiepagina’s’ (je tariefpagina, contactformulier, etc.) kunt krijgen.
Test het aantal links, de kleur van het menu, de positie, etc.
17. Linkkleur
Wil je graag dat je bezoekers op een link klikken vanuit je blogpost naar je conversiepagina? Test de linkkleur.
De presentatie van je interne links is niet iets wat de meeste mensen direct met conversie optimalisatie associëren, maar als je er over nadenkt, kan interne linkkleuren een grote impact hebben op het aantal bezoekers dat je salesfunnel in gaat.
Neem het voorbeeld van Beamax, die hun CTR met 53,13% zag toenemen door de linkkleur van het standaard blauw, te wijzigen naar rood (Visual Website Optimizer).
18. Contactformulier velden
Als jouw doel is om contact- of offerte aanvragen van je website te krijgen, dan is de opmaak van je contactformulier van essentieel belang voor je conversie.
Test het aantal velden (het absoluut minimum is meestal het beste) en het type velden (checkbox vs. drop-down) om meer ingevulde formulieren te krijgen.
19. Aantal stappen in je Checkout proces
De ene case study na de andere case study heeft bewezen dat single-step checkouts altijd significant beter converteren dan multi-page checkouts. Als je nog nooit hebt overwogen om een single-step checkout te doen, is het nu tijd om er een te testen.