Web analytics software geeft webmasters de mogelijkheid om te weten waar hun bezoekers vandaan komen en wat ze doen. Voor e-commerce websites kan een strategisch web analytics plan de omzet verhogen en de bounce rate verlagen. Er zijn heel veel verschillende analytics platforms om uit te kiezen, en veel webmasters kiezen er voor om meerdere platforms te gebruiken om een volledige plaatje te krijgen.
Practical Ecommerce deelt daarom de volgende 5 analytics plugins die het integreren en tracken van deze platforms gemakkelijker maakt voor WordPress e-commerce webshopeigenaren.
1. Google Analytics dashboard plugin voor WordPress
Google Analytics is veruit het meeste populaire web analytics platform. Met Google Analytics Dashboard for WP kunnen WordPress webshop eigenaren in hun admin panel een snel overzicht krijgen van hoe hun site presteert.
Het echte voordeel van deze plugin is dat het de data simplificeert voor webmasters die niet bekend zijn met het minen van data in Google Analytics. De meest belangrijke metrics kunnen direct geconfigureerd worden in de plugin zodat je als eigenaar snel traffic, conversies en verkopen kunt zien.
2. Clicky by Yoast
Een andere populair analytics platform is Clicky, welke enkele significante verschillen heeft ten opzichte van Google Analytics. Veel van deze features zijn behulpzame upgrades voor e-commerce sites zoals heatmaps van waar bezoekers op je website klikken, zoekwoordrankings, video analytics en Twitter Analytics.
Hoewel Clicky zelf geld kost om te gebruiken, is de plugin van Yoast gratis, en wordt deze ook officieel aangeraden door Clicky. De plugin zorgt voor een simpele integratie van je Clicky tracking code, zonder dat je de code van je site hoeft aan te passen.
3. Google Universal Analytics
Google Universal Analytics heeft veel voordelen over de standaard Google Analytics. Google update de komende maanden automatisch de code naar universal analytics, dus het is een goed idee om klaar te zijn voor deze upgrade. Universal Analytics heeft nieuwe features zoals remarketing, demographics en interests reporting, alsook verbeterde linkattributie.
Veel plugins voor Google Analytics hebben momenteel geen Google Universal Analytics functionaliteit. Deze plugin van Audrius Dobilinskas heeft dat wel. Met deze plugin voeg je simpelweg je Google Analytics tracking code toe en de plugin zorgt voor de rest.
4. KISSmetrics
KISSmetrics is betaalde analytics software met de focus op het analyseren bezoekers van je website. KISSmetrics meet de bezoekersactiveiten op een persoonljk niveau en volgens oprichter Hiten Shah, “als je direct geld verdient aan je klanten -SaaS, ecommerce, lead generation- moet je [van je bezoekers] weten om geïnformeerde business beslissingen te kunnen maken.” Merk hier bij op dat KISSmetrics wel meer stappen nodig heeft om te integreren op je events en gebruikers goed te kunnen tracken en identificeren. De basisinstallatie kost 5 minuten, maar voor een volledige implementatie schat het bedrijf in dat je minstens 3 uur aan ontwikkeltijd kwijt bent.
Dit is de officiële WordPress plugin voor KISSmetrics en het helpt je om de code van het platform gemakkelijker te integreren in je website. Je hoeft hiervoor niet te stoeien met het installeren van JavaScript en andere integratie elementen.
5. ClickTale
ClickTale is een betaald video playback en heatmap analytics software platform dat robuuste data geeft over individuele gebruikerssessies. WordPress ecommerce site eigenaren krijgen hierdoor meer gedetailleerde data over hoe individuele bezoekers hun site gebruiken, het gedrag dat leidt tot een aankoop, en welke delen van de site er voor zorgen dat ze de site verlaten. Deze data kan je helpen om lekken in de funnel te vinden en verloren transacties en omzet terug te halen. De features die ClickTale uniek maken zijn ondermeer de sessie video playback, data-rijke heatmaps, conversie tools en site efficiency tools.
De ClickTale WordPress plugin geeft de site manager de mogelijkheid om snel en gemakkelijk de ClickTale tracking script te veranderen zonder de site code aan te moeten passen. De plugin tags automatisch opnames van bepaalde gebruikersacties zoals zoekopdrachten via de zoekknop op de website, nieuwe comments, en kliks op de RSS-link. ClickTale kan een belangrijk onderdeel zijn van je e-commerce analytics en deze plugin helpt hier mee.
Weten jullie nog goede WordPress plugins?