De TelefoonGids gaat digitaal (afgekort DTG) en maakt websites, vindbare websites. Althans dat is het verhaal wat we moeten geloven als we de reclame van schoenmaker Mo zien.
Allereerst: er zijn weinig internetbureau’s die het medium TV gebruiken om hun producten te verkopen, mijn eerste reactie was dan ook ‘respect voor DTG!’. Wel vond ik het bijzonder dat ik nog nooit van DTG had gehoord. Even Googlen en het was me duidelijk: de papieren gids goes web!
Er zijn al enkele artikelen op ‘t web verschenen die vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de diensten, wanneer je een schoenmaker adviseert om op het woord ‘schoenherstellers‘ gevonden te willen worden (in plaats van schoenmaker of schoenreparatie
[…] Wat me overigens verder opviel, is dat het zoekwoord ‘Schoenherstellers’ geen enkele keer in de tekst van de website voorkomt.
“Als ik kon toveren” – Herman van Veen
Interessant punt. Je zou kunnen denken ‘dit is onmogelijk!‘ of ‘als je zo’n reclame kunt betalen, zal deze positie ook wel gekocht zijn…‘ of ‘ze kunnen toveren bij DTG!‘ of ‘helden!‘. Je kunt ook even onderzoek doen en erachter komen dat http://www.meesterschoenmakers.nl/ eerst bekend was onder de URL http://schoenherstellers.nl/. Sterker nog een klikje op schoenherstellers.nl verwijst nog steeds naar Mo’s nieuwe domein. De vraag ‘waarom gebruik je dan niet schoenhersteller?’ kan simpel beantwoord worden: schoenhersteller.nl is al een tijdje bezet. De vervolg vraag ‘hoe komt het dat Mo op dat zoekwoord dan ook op 1 staat?‘, ik zou zeggen: dat zal waarschijnlijk de invloed zijn van de reclame (ook meer zoekgedrag op schoenhersteller en meer verkeer richting Mo).
Google Trends laat de activiteit op beide zoektermen zien.
Hoe dat dan in mijn hoofd gaat
Hoe ik erachter kwam dat schoenherstellers.nl het vorige domein was van meesterschoenmakers.nl? Dat ging zo in mijn hoofd:
1. Als het zoekwoord niet op de pagina van meesterschoenmakers staat, dan zal het wel in de links staan: backlink check
Resultaat: Ik zie geen backlinks met ‘schoenherstellers‘ in de anchor tekst.
2. Heeft er in het verleden veel over ‘schoenherstellers‘ op meesterschoenmakers.nl gestaan? Wie geeft mij het antwoord? De WayBackMachine van Archive.org natuurlijk!
Resultaat: De pagina van meesterschoenmakers is nog niet zo heel actief geweest in het verleden:
Na geklikt te hebben op een resultaat uit 2010 zag ik onderstaande en dacht ik: “ah, juist, natuurlijk, logisch, dat kan natuurlijk ook“:
Wanneer je schoenherstellers.nl door de WayBackMachine trekt is te zien dat die site sinds 2009 in de lucht is en waarschijnlijk ergens begin/medio 2014 wordt geredirect (302!? Dat kan beter.) naar de nieuwe URL en laat die nieuwe URL (meesterschoenmakers.nl) nu in februari 2014 voor ‘t eerst worden opgepikt door de WayBackMachine (da’s toevallig ;-)).
Wat rankt het best?
Ik denk dat DTG ook liever op ‘schoenreparatie‘ op 1 had gestaan, maar dat was gewoonweg niet te doen. Daar moet je bijvoorbeeld eerst wat meer verkeer voor genereren. En welk zoekwoord pak je wanneer de rest nog niet zo wil lukken? Juist: de tekst uit je domeinnaam: “Schoenherstellers jongens, alleen op schoenherstellers staan we op 1, dus die moet het worden in de reclame“, -“Maar dat is ook onze domeinnaam“, “Daar vinden we wel wat op, daar vinden we wel wat op…“.
Lasagne!
Goed… ik dacht; ik schrijf even een kort artikeltje als antwoord op de vraag van Bart, is het toch nog een aardig stukje tekst geworden. Nu tijd voor lasagne!
Reacties (14)