Linkbuildingtips van Dixon Jones (SES Amsterdam)

Search Engine Strategies AmsterdamDixon Jones (MajesticSEO) vulde tijdens Search Engine Strategies een parallelsessie over linkbuilding, waarin hij aardig wat tip gaf.

De overall boodschap die ik uit zijn verhaal haalde was:

“Weet welke links meetellen (en ga daarmee aan de slag)”

Dixon begon met de definitie van de ‘beste’ SEO link:

  • heeft een goede anchor text
  • er wordt goed naar de pagina waarop deze link staat gelinkt
  • er wordt geen ‘nofollow’ meegegeven aan de link
  • er wordt niet geredirect (enkel 301 toegestaan)
  • de pagina staat in Google’s cache

Stoppen met redirects?

Met name zijn uitleg over de redirects boeide me. Iedereen wil meten of er op een link is geklikt. Omdat iedereen dit wil meten worden er onnodig veel redirecs toegevoegd aan links (bijvoorbeeld aan banners, tekstlinks, etc) op externe sites. Dit zorgt ervoor dat Google vaak de waarde van deze link onderwaardeert, waardoor je site geen SEO-profijt heeft van deze link.

Een punt voor verdere discussie: waar ligt de meetverantwoordelijkheid en hoe kan je dit SEO technisch het best aanpakken?

Na deze basic uitleg kwam Dixon met een aantal praktische tips:

Visualiseer je anchor text

Op dit moment zijn de linkteksten zoals ze bijvoorbeeld in Google Webmaster Tools staan lange lijsten van woorden en woordcombinaties. Je wordt er weinig wijs uit. Dixon adviseert om er per pagina een tagcloud van te maken op woordniveau (niet op combinatie). Hierdoor zie je in één oogopslag met welke woorden er naar een bepaalde pagina gelinkt wordt. Een tool waarmee je dit kunt doen is TagCrowd.

TagCrowd

Link reclamation, check inactieve pagina’s (met backlinks)

Link reclamation is het opsporen van pagina’s die niet meer actief zijn, maar waar nog wel naar verwezen wordt vanaf externe sites. Deze verwijzingen (backlinks) hebben een waarde, die op dit moment niet gebruikt wordt (de pagina waarnaar verwezen wordt bestaat niet meer). Door de verwijzingen om te lijden (met een 301 redirect) naar een wel bestaande pagina, blijft de waarde – de link juice – behouden.

Link intersects, gebruik je concurrentie

Weet op welke externe pagina’s je concurrenten links hebben staan. Op deze pagina’s moet je ook staan om te kunnen blijven concurreren. Dixon gaf een aantal tools waarmee je deze pagina’s (link intersects) kunt opsporen:

Bij deze analyse is het belangrijk om je te focussen op de links die écht meetellen. Haal alle links zonder waarde of met weinig waarde uit de lijst en leg de focus op de top 10, top 15 links waar de échte juice uit loopt.

Waar moet ik beginnen?

Een terechte vraag, waar Dixon ook tijd aan besteedt. Hoe weet ik wat ik moet doen en op welk moment? Ook daar zijn tips / tools voor.

  • Lotusjump
  • Met name voor de US markt. Wat interessant is aan deze tool is dat het de buzz in social media bijhoudt (op jouw keywords) en je daarmee adviseert om op bepaalde plekken aanwezig te zijn met een link. De plaats waar over een bepaald onderwerp (keyword) gesproken wordt is relevant en daarmee interessant om links vanaf te krijgen naar je pagina.

  • Raven
  • Een CMS voor linkbuilders. Je kunt er je contactadministratie in kwijt en het checkt de backlinks. Als er een link wordt verwijderd krijg je hier bericht van en kan je direct contact opnemen.

Short URL dilemma: bouw je eigen service!

Korte URL’s (als bit.ly en tinyurl) zijn handig in gebruik, zeker op Twitter, maar voor SEO hebben deze links enkele nadelen:

  • ze hebben geen anchor text
  • je bent geen eigenaar
  • je hebt geen controle

Deze drie nadelen zorgen ervoor een gevaar: URL hijacking, het omleiden van oude korte URL’s naar nieuwe pagina’s. Als alternatief geeft Dixon de mogelijkheid om zelf een service te maken om URL’s te verkorten. Hierdoor ben je zelf de eigenaar en behoudt je controle over de links die op het web staan.

Hebben jullie nog tips of tools naast deze van Dixon?

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.