Marketeers hebben vandaag de dag een probleem met prioriteiten, een integratieprobleem en een probleem met inzicht in automatisering. Stephanie Miller vertelt op Clickz hoe we deze uitdagingen het hoofd kunnen bieden.
Ze heeft naar verschillende service providers geluisterd op het gebied van marketing automation en integrated marketing management (IMM), over hun product roadmap en hoe ze van plan zijn om de lastige problemen op te lossen waar geraffineerde, omni-channel, klantgefocuste marketeers vandaag de dag mee te maken hebben.
De meeste, maar niet alle, luisteren naar marketeers en laten hun ambities leiden door de core uitdagingen waar marketingorganisaties vandaag de dag mee te maken hebben. Uiteindelijk willen marketeers geen nieuwe technologie om het maar te hebben – ze hebben technologie nodig die resultaten boekt.
Marketeers hebben dan ook niet zozeer een technologisch probleem. De visie van marketeers op hun interactie met klanten is al een aantal jaar niet meer gelimiteerd aan technologie, en deze oneindige mogelijkheden bieden een uitdaging om te integreren.
Tegelijkertijd hebben marketeers geen data probleem. Er is meer data dan dat we kunnen beheren of op de juiste manier weten te gebruiken.
Marketeers hebben echter wel een probleem met prioriteiten. En een integratieprobleem. En een probleem met inzichten in automatisering.
Dit is wat we nodig hebben van technologie providers:
Een probleem met prioriteiten:
Er is zoveel technologie voorhanden dat marketeers soms terughoudend zijn om iets te breken om het te testen. Bijna elke marketeer geeft toe dat ze er van overtuigd zijn dat ze niet genoeg interactie hebben met hun klanten, maar slechts een enkeling heeft ook duidelijk welke strategische vragen ze hebben die hen weerhouden van het maken van die stap voorwaarts in klantinteractie. Men weet vaak niet wat nu het beste startpunt is.
Oplossing: Marketeers hebben strategische leiding nodig om de technologie die ze hebben te gebruiken en een test-en-leer methode te gaan gebruiken die hun business zal helpen groeien en helpen aanpassen aan een constant veranderende markt.
Een integratieprobleem:
Marketeers hebben een boel technologie en een overvloed aan data. De uitdaging is om systemen met elkaar te laten praten zodat er een bron van waarheid is voor een organisatie. Stel je voor wat er mogelijk zou zijn als elk lid van het marketing team -van e-mail tot SEO/Web tot social tot operations tot analytics- vanuit dezelfde dataset zou werken, die de behoeften en status van elke klant en prospect markeert. Dit heeft veel meer waarde dan het toekennen van scores of persona’s. Dit gaat om het constant herkennen van de klant en deze over alle kanalen, productlijnen en behoeftes bedienen.
Oplossing: We hebben een open-source architectuur nodig om het mogelijk te maken voor verschillende soorten systemen vloeiend met elkaar te laten communiceren. Solution providers moeten moedig genoeg zijn om te erkennen waar bepaalde point solutions een voordeel kunnen bieden. Marketeers moeten nieuwe ideeën op een verantwoorde manier omarmen door hun eigen succes voor nieuwe uitdagingen te stellen. Mooie glimmende dingen zijn leuk om te onderzoeken, maar ze moeten ingezet worden in dienst van de klant, niet alleen maar om te experimenteren of het ego van het merk te boosten.
Een probleem met inzicht in automatisering:
Het geautomiseerd inkopen van search engine advertising bestaat al vele jaren en breidt zich uit tot buiten enkel web display en advertentie retargeting. De opkomst van DMP (of DSP) platforms, die het mogelijk maken om klantdata over verschillende websites te gebruiken, biedt grote voordelen aan marketeers die hun klanten en prospects willen bedienen terwijl ze interactie hebben met een combinatie van eigen, verdiende en betaalde media. Dit helpt ons om de anonieme en bekende mensen in onze markt te identificeren. Toch zijn de inzichten van interacties met branded messages door het hele ecosysteem heen niet snel genoeg toegankelijk of compleet genoeg om marketeers de bewegingsvrijheid te geven die ze graag zouden willen.
Oplossing: We hebben automatisering nodig die verder gaat dan automatisch inkopen, campaign management en resource management, en die helpt om het process efficienter te maken zoals workflow en social CRM. Inzichten op schaal zal de toekomst van klant engagement worden.
What ik het meeste hoor van solutions providers is dat ze zich focussen op:
- Het gebruik maken en omarmen van open architecture solutions
- Het integreren van oplossingen in hun eigen portfolio – meestal om marketing & advertising activiteiten te ondersteunen
- Verbinding maken met data service platforms en de behoeftes van online adverteerders bedienen
- CRM en retargeting solutions integreren om over het hele web de puntjes met elkaar te verbinden, niet alleen op eigen terrein
- Services om marketeers te helpen hun campaignes en hun gebruik van technologie te optimaliseren
Wat zijn jouw grootste uitdagingen? Hoe kunnen solutions providers beter jouw behoeftes bedienen?