SEO rapportages die aanzetten tot verbeteracties

StartIedereen heeft de mond vol van het feit dat webanalyticsrapporten moeten aanzetten tot actie. De gegevens moeten zodanig worden gepresenteerd dat intepretatie niet meer nodig is en er direct verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Zonder “actionable insights” zijn rapportages niet nuttig. Wat ik echter in het dagelijks leven zie is dat er veel wordt geroepen, maar weinig wordt gedaan.

Om een voorbeeld te geven hoe je wel dit soort rapportages opzet duik ik in het veld van zoekmachine optimalisatie. Op de juiste woorden staat iedereen graag hoog in de organische resultaten omdat dit immers gratis gerichte bezoekers oplevert. In dit artikel beschrijf ik 2 rapportages gemaakt met Google Analytics die direct inzage geven in waar wat verbeterd kan worden.

Bezoekers die je niet wilt hebben

Websites zoals webanalisten.nl bevatten veel content en ontvangen daardoor veel long-tail traffic vanuit zoekmachines. Dit wil niet zeggen dat onze website ook bij elke zoekopdracht waarop we ranken een goed antwoord heeft op de vraag die de bezoeker aan Google stelt. Als men toch doorklikt wordt onze pagina snel verlaten en is er een negatieve gebruikerservaring. Dat is natuurlijk niet de opzet. Wij willen aan de Googles van deze wereld laten zien dat de gemiddelde surftijd en aantal pagina’s bekeken op webanalisten.nl hoog is om daarmee aan te tonen dat we relevante content bieden binnen bepaalde thema’s. Ik maakte het volgende rapport:

SEO Deranking

SEO Derank filterDit is de top 5 van inkomende zoekwoorden op webanalisten.nl in combinatie met de betreffende landingspagina waarop het bouncepercentage minimaal 50% is en de gemiddelde verblijfstijd maximaal 30 seconden is (zie de segmenten hier rechts). Dit is dus een lijst van URL’s en zoekwoorden waarop je eigenlijk niet gevonden wilt worden. Dit rapport wordt nu wekelijks naar ons gemaild en zet bij ons aan tot de actie om te zorgen dat de content op de betreffende URL’s wordt aangepast. Of woorden als “gevolmachtigde groene kaart” worden anders geformuleerd of bij “kpi voorbeelden” wordt de content geupdated (of leidt het tot het schrijven van een nieuw artikel). In de loop der weken verandert onze wekelijkse actielijst automatisch op basis van het werk dat we reeds hebben gedaan en zijn we continue bezig onze website voor search te optimaliseren.

Bezoekers die je wel wilt hebben

Veel meer naast het weren van verkeerde bezoekers op je webpagina heb je natuurlijk aan het binnenkrijgen van bezoekers die wel op zoek zijn naar content op je webpagina. Binnen Google Analytics is het mogelijk om van de bezoekers die de Ajax Search functie van Google gebruikten (ongeveer 15% van je search bezoek) te achterhalen wat de positie was van het zoekwoord dat zij gebruikten. Op zichzelf zet dit rapport niet aan tot actie, maar wanneer je dit rapport filtert op het alleen tonen van alle zoekwoorden die traffic opleverden, waarbij je niet op nummer 1 stond, wordt het interessant. Onderstaande rapport ontvangen wij nu wekelijks:

SEO potential stars

SEO potential stars filterDoor het gebruikte filter wordt direct duidelijk welke zoekwoorden, waarin we nog kunnen groeien kwa positie, ons de meeste traffic opleveren (sortering op omzet per zoekwoord of doelen per zoekwoord is nog logischer). Zodra het rapport per email binnenkomt kunnen we aan de gang met de genoemde URL. Ik bekijk altijd nog wel even welke andere zoekwoorden traffic naar de betreffende URL sturen om te voorkomen dat ik iets stuk maak dat al goed is. Voor het gerapporteerde trefwoord updaten we de content met als doel te klimmen naar nummer 1. Zodra dit geslaagd is valt het betreffende zoekwoord vanzelf weg uit het rapport en kunnen we door met de volgende.

Nog een tip voor meer bezoekers

Ook de nummer 1 posities kunnen vaak nog geoptimaliseerd worden. Hier wil je echter gebruik maken van de API van Google. Exporteer alle zoekwoorden die traffic opleveren waar je op nummer 1 staat en vergelijk dat met de verkeerschatter van Google om te bepalen welke zoekwoorden in verhouding het minste traffic opleveren. Dit zijn de zoekwoorden waar je je titel en meta description wilt aanpassen. Je staat dan wel op nummer 1, maar blijkbaar is je tekst niet uitnodigend genoeg om op te klikken…

Wie heeft er andere voorbeelden van waardevolle webanalyticsrapportages. Rapportages die aanzetten tot actie?

Reacties (13)

Reacties zijn gesloten.