Om te begrijpen waarom je website niet goed converteert of een campagne niet goed loopt, moet je jezelf vragen stellen. Volgens Oli Gardner van Unbounce zijn er 6 dingen die je kunt doen om een slecht-converterende campagne te verbeteren.
Vorige week bespraken we bespraken we in deel 1 hoe minder afleiding en meer context kan bijdragen tot betere conversie, en bespraken we in deel 2 het uitdragen van een duidelijke boodschap en je boodschap uitlijnen met je campagnedoel. In het laatste deel van dit drieluik bespreken we de geloofwaardigheid van je testimonials, en closers die jouw bezoekers over de streep trekken.
5. Check je geloofwaardigheid
Social proof is subjectief.
Realistisch gezien kan je niet voorspellen of je bezoekers zullen geloven wat je ze vertelt, of eigenlijk, of ze geloven wat anderen ze vertellen over jou.
Je testimonials zijn misschien niet geloofwaardig, het aantal klanten dat je deze week gehad hebt komt oneerlijk over en de lijst van “gezien bij” logo’s lijkt op elke landingspagina hetzelfde te zijn.
Er is een voorbeeld dat ik vaak gebruik in mijn presentaties van een bedrijf die tweedehands motoren koopt. Dit is een klassiek geval van het misrepresenteren van je klantenkring tot het punt waar het overkomt als een harde leugen. Kijk eens naar de testimonials:
Zijn dit mensen die er uit zijn als motorrijders? Van rechts naar links zie ik wat lijkt op een grootmoeder, een goochelaar en een grootmoeder.
Dit staat zo ver af van de mensen die je realistisch gezien verwacht als iemand die motor rijdt en dus ooit een motor verkocht heeft, dat ze enige geloofwaardigheid teniet doen.
Doe jezelf dus een plezier en doe een reality check op je social proof: vraag iemand wat hun eerste indruk is van een quote/foto/uitspraak.
Zelfs als dit echte klanten zijn, zorg dat het geheel representatief overkomt, en als dit niet mogelijk is, overweeg dan bijvoorbeeld om de foto’s weg te laten. Als de testimonials op je landingspagina nep zijn, of nep over komen, verwijder ze dan. Stilte is beter dan bullshit.
6. Vind de ‘closers’ voor jouw conversiedoel
Het moment waarop een conversie plaats vindt kan gezien worden als het omslagpunt van je champagne. Er is dan wel te veel frictie om een klik te voorkomen, of er is genoeg aanmoediging om te zorgen dat dit wel gebeurt.
Visualiseer je call-to-action in gedachten. Denk over de motiverende of demotiverende factoren die een impact kunnen hebben op de waarschijnlijkheid van een klik. Wat als een psychologische trigger in de buurt van een call-to-acton geplaatst kan worden om de motivatie te verhogen?
Dit soort triggers noem ik ook wel “closers”.
Stel je een landingspagina voor waar het campagnedoel is om te registreren voor een webinar. Hoe kan een bezoeker overtuigd worden om te registreren? Wat zijn de triggers die toegepast kunnen worden om de conversie af te ronden?
Er zijn twee primaire factoren die meespelen in de beslissing om deel te nemen aan een webinar:
- “Is het onderwerp interessant voor mij?” en
- “Is het op een moment wanneer het voor mij mogelijk is om deel te nemen?”
Kijk naar de tweede factor; als iemand niet deel kan nemen, gaan ze niet registreren, toch? Correct, totdat je realiseert wat dé meest gestelde vraag is in webinars:
Is er achteraf een opname beschikbaar?
Het marketingteam van Unbounce kwam hier achter nadat ze vorig jaar tientallen webinars hadden gepresenteerd. Het was keer op keer de meestgestelde vraag, tijdens en na iedere webinar, ondanks dat dit iedere keer meermalig werd gecommuniceerd.
Met deze informatie voorhanden kan je de vraag stellen, hoe kunnen we een ‘closer’ ontwerpen om conversies te verhogen?
Het is eigenlijk vrij simpel. Voeg een korte aankondiging toe direct onder de call-to-action:
Deze simpele boodschap laat mensen weten dat ze geen tijd apart hoeven te zetten voor het evenement, en dat moedigt mensen aan om te converteren.
Een ander voorbeeld komt van Michael Aagaard van ContentVerve. Op een van zijn ebook download landingspagina’s testte hij een hypothese over mensen die niet genoeg tijd hadden om een groot ebook te lezen, dus gaf hij aan dat je het ebook in slechts 25 minuten kon lezen.
Het resultaat was 19% meer downloads.
Als je kunt identificeren wat er voor frictie zorgt op je landingspagina, dan kan je een conversie ‘closer’ ontwerpen om deze weg te nemen.
Dus, de volgende keer dat je website niet converteert …
Stel jezelf de volgende vragen:
- Heeft mijn pagina een 1:1 aandachtsverhouding?
- Behoudt ik het conversatiemomentum?
- Voldoet mijn landingspagina aan de scan test?
- Praat ieder element op de pagina over mijn campagne?
- Voldoet mijn campagne aan de congruentietest?
- Komen mijn testimonials geloofwaardig over?
- Zijn er closers die ik in de buurt van mijn call-to-action kan toevoegen die mensen helpen om te converteren?
Heb jij nog goede voorbeelden van closers die je gebruikt hebt op je landingspagina? Deel ze in de comments!
Reacties (1)