4 dingen die je kunt leren van Nutella

Het weerbericht voor donderdag 5 februari 2015: zon, sneeuw en Nutella. Vandaag is het #WorldNutellaDay en wat is nu een betere manier om het donkerbruine goud te eren dan ons er door te laten inspireren.

Producten betaalbaar voor de gewone mens

Al sinds chocolade in de 16de eeuw in Europa is geïntroduceerd, is het een product geweest dat eigenlijk alleen door de rijke elite gegeten kon worden. Door een voedselschaarste tijdens de Napolitaanse oorlogen in de 19de eeuw werd cacao met hazelnoten gemengd om zo lang mogelijk te kunnen doen met de voorraad cacao en deze lekkernij werd bekend als glanduja.

Meer dan honderd jaar later, tijdens de tweede wereldoorlog, was er weer sprake van voedselschaarste en nam de interesse in glanduja als alternatief voor cacao weer toe. De Italiaanse banketbakker Pietro Ferrero besloot nog meer hazelnoten te gebruiken in verhouding tot de cacao, en had daarmee een gouden recept gevonden waarmee hij en zijn zoon in 1964 Nutella startten. Niet alleen was de smaak fantastisch, maar het product werd eindelijk ook betaalbaar voor de gewone mens.

Het juiste product in de juiste vorm

Chocolade is altijd een product geweest voor speciale gelegenheden. Het was iets waar je een stukje van at tijdens je verjaardag, of tijdens kerst. Zelfs nu is chocolade voor de meeste mensen niet iets dat ze dagelijks eten. Ook het originele recept van Pietro Ferrero, Giandujot, of Pasta Gianduja, was een solide blok chocolade.

nutella supercremaEnkele jaren later werd er echter een smeerbare pasta van gemaakt, onder de naam Supercrema, die uiteindelijk de Nutella zou worden zoals we die vandaag de dag kennen. Als hazelnootpasta was het niet langer iets dat je alleen tijdens speciale gelegenheden at, maar iets dat je dagelijks op je brood kon smeren en dankzij de cafeïne en suikers energie voor de dag gaf.

Een ondubbelzinnig product

Nutella werd al in 1965 in Nederland geïntroduceerd en de meeste van ons zullen er dan ook mee opgegroeid zijn. In de Verenigde Staten ging de opkomst van Nutella echter veel langzamer. Toen Nutella in 1983 in Amerika werd geïntroduceerd, was de pasta in Europa al bekend als een lekkernij met vele toepassingen en zo werd het in Amerika ook gemarket: als een alternatief voor chocolade, voor jam en glazuur.

De Amerikaanse consument was echter niet zo gemakkelijk overtuigd dat Nutella echt zo’n veelzijdig product was en het werd meer als een lekkernij gezien als chocolade, dan als een ontbijtproduct. Dat verklaart ook waarom onze jeugdherinneringen van een boterham met Nutella zo afwijken van de Amerikaanse jeugdherinnering waar je een lepel in een pot Nutella stopt.

In 2009 besloot moederbedrijf Ferrero om Nutella specifiek te gaan marketen als een ontbijtproduct, als iets dat je op toast, brood en bagels kon smeren. Nu was Nutella een product geworden met een duidelijk gebruiksdoel, een product met een call-to-action.


De eerste televisiereclame van Nutella, uit 1981.

Omarm je fans

Nutella heeft een schare fans over de hele wereld. Met meer dan 30 miljoen likes is Nutella het 12de meest populaire product op Facebook. En het zijn niet alleen passieve fans die liken. Nutella fans delen hun passie met de hele wereld. Ze vertellen je waarom Nutella beter is dan een vriendje, delen advies over hoe je over een Nutella-verslaving heen kunt komen, en hebben meer dan 9,5 miljoen pagina’s geschreven over Nutella recepten, zoals Nutella Cheesecake en Nutella koffie.

En er is natuurlijk #WorldNutellaDay! In 2013 leek Nutella even de weg kwijt, toen ze met juridische stappen dreigde tegen blogger Sara Rosso voor ‘oneigenlijk gebruik van hun merkrecht’, maar dit bleek gelukkig binnen een dag opgelost, al dan niet onder druk van boze fans. Toen ze in 2014 hun 50-jarig bestaan vierde hadden ze in elk geval hun fans volledig omarmt, en gaf ze hun een platform met nutellastories.com.