Het verslag van het Amsterdamse event Emerce Conversion 2015. In deel 1 worden de key takeaways van een aantal presentaties voor je opgesomd. Volgende week deel 2. Het keynote speaker verslag van Ton Wesseling al gelezen?
Structureel werken aan verbeterde conversies van Peter Vermeulen
Key Takeaways
- Begin een usability sessie met een externe specialist. Een expert heeft verstand van zaken en kan je vaak wijzen op quickwins, open deuren en bottlenecks. Ook erg fijn voor de bewustwording in een team.
- Verzamel gebruikersfeedback door iedereen in de organisatie te vragen wat zij van de website vinden. Zo krijg je een lijst woorden die voor een goede basis kunnen zorgen.
- Maak elke week tijd vrij voor optimalisatie werkzaamheden.
- Het redesign werd opgezet in een Verifyapp gebruikerstest.
Ze begonnen met een memorytest. De nieuwe website werd een paar seconden getoond en direct daarna krijg je een vraag. Bijvoorbeeld: ‘Wat heb je onthouden?’
Daarna gingen ze over op een kliktest met vragen als: ‘Waar klik je op als je meer informatie over Seats2Meet zou willen hebben?’ Degene die de test doen kunnen ook echt klikken zoals ze in een live website kunnen klikken. De klikken worden in de vorm van een heatmap geregistreerd. - Leg alles vast.
- Maak een checklist zodat je later niks vergeet.
Presentatie vind je hier.
Binnenkort schrijf ik een langere versie van het verhaal van Seats2Meet waar ik ook wat dieper in ga op de VerifyApp.
Succes in iedere fase van de customer journey van Eefje Muller & Wouter Muns
Key Takeaways
- Het beginpunt van een aankoop begint nooit direct in jouw website of webshop. Voordat ze op je website komen hebben de meeste bezoekers al een geschiedenis. Ze hebben gezocht in Google of een magazine gezien. Zoek dus uit wat bezoekers doen, hoe zij zich oriënteren, voordat ze op je website komen.
- Breng nu de gehele customer journey in kaart.
- Gebruik SimilarWeb om te kijken hoe je concurrenten het doen.
- Deel je bezoekers op in de verschillende fases waar ze zich in kunnen bevinden. Bijvoorbeeld de oriëntatiefase, de consideration fase en de koopfase.
- Bepaal wat bezoekers op je site doen wanneer zij in een bepaalde fase zitten. Een persoon in de consideration fase gaat bijvoorbeeld gebruik maken van het fiter, maakt een verlanglijstje, gaat reviews bekijken en beschikbaarheid wordt gecheckt. Dit zijn allemaal acties die je meetbaar kan maken met bijvoorbeeld events en secundaire dimensies.
- Je maakt profielen/labels aan waarin je bezoekers in ‘een hokje gaat stoppen’. Zo kun je op verschillende gebieden de mensen op relevantere manieren aanspreken. Je kunt het gebruiken in je remarketing, in je advertentieteksten, je landingspagina’s. Je kunt ervoor zorgen dat bepaalde campagnes nooit budgetverlies hebben. Ook kun je interessante segmenten aanmaken en kijken hoe jouw gelabelde bezoekers zich over de website heen bewegen.
Bekijk de gehele presentatie hier.
Pricing and the mind – Checkout Optimalisatie van Theo van der Zee
Key Takeaways
- Meer dan 50% verlaat een checkout omdat de bezoeker onverwachte kosten ziet staan. In de meeste gevallen gaat dit om verzendkosten. Probeer deze daarom zo vroeg mogelijk in de checkout te vermelden.
- Test met de positie van de CTA. Plaats deze zowel bovenaan op de winkelwagenpagina als onderaan.
- Maak een goede contrastgevende button, die er ook echt uit ziet als een button. Don’t make me think.
- Je kunt op je button het beste vertellen wat er gaat gebeuren na een klik. Gebruik niet te snel woorden als ‘kopen’ maar liever ‘ga naar de volgende stap’. Ik wil hier zelf nog graag aan toevoegen dat ook ‘volgende stap’ niet altijd duidelijk genoeg is en voor twijfels kan zorgen. ‘Door naar persoonsgegevens’ is nog beter. Maar test het natuurlijk.
- Test met het tonen van je prijs. Wel of geen €-teken. Groter of kleiner tonen van de prijs. Price anchoring. Kan leuke resultaten opleveren en uit veel onderzoek komt naar voren dat het werkt.
- Ik wil er zelf nog graag een puntje aan toevoegen: Het zijn erg leuke testideeën maar denk er wel om dat dit past in het plaatje van genoeg impact maken. Vooraf aan een A/B-test bereken je hoeveel impact je nodig hebt om tot een significant verschil te komen. Als dit erg hoog blijkt te zijn is het testen van een button niet de beste test want hier ga je niet genoeg impact mee maken.
De presentatie kun je hier terugvinden.
Zie later deze week ook deel 2 van Emerce Conversion 2015 op Webanalisten.nl.