Webanalisten redesign: de functionaliteiten

We zijn samen met CLEVER°FRANKE en Freshter hard aan het werk aan het Webanalisten redesign traject. We deelden eerder de inzichten van de lezers en bloggers enquêtes. In dit artikel een samenvatting van de interne analyse en, in aanloop naar het functioneel ontwerp, een opsomming van de gewenste functionaliteiten voor webanalisten 2.0 op basis van de enquêtes, de interne analyse en gewoon goed om ons heen kijken naar andere weblogs en branche gerelateerde websites in binnen- en buitenland.

De historie van webanalisten.nl

StartWebanalisten.nl is als idee ontstaan op 29 en 30 maart 2007 op het Emetrics congres in Londen. Samen met Reinout Wolfert was ik namens SNS Bank 3 dagen in Londen en zoals vaker in die tijd deed ik vanuit kennisdelingsoogpunt verslag op mijn persoonlijke weblog over het congres. Reinout blogte vrolijk mee en dat beviel zo goed dat het idee om dit frequenter te gaan doen al snel was geboren. Het domein is in mei 2007 geregistreerd, maar er is uiteindelijk nog een jaar overheen gegaan voordat we daadwerkelijk zijn gestart.

In 2007/2008 schreef ik regelmatig artikelen voor marketingfacts.nl. Dit vanuit de intentie dat kennisdelen uiteindelijk meer kennis oplevert. Mijn energie kwam vanuit de reacties op artikelen die ik schreef. Dat gaf mij zelf nieuwe inzichten en daarvoor deel ik graag mijn inzichten. Binnen de niche van (uitvoerende) webanalyse en conversie optimalisatie was er op het marketingfacts platform echter niet veel bezoek aanwezig dat inhoudelijk meekon of in ieder geval reageerde op deze inhoud. Vanuit mijn inspanningen voor de in tijd nog actieve taskforce online experimenten van de WAA Nederland proefde ik de behoefte aan kennisdeling op het analytics vakgebied echter wel. Een niet geslaagde kennis wiki opzet over online experimenten leerde mij echter dat ik de vele energie om iets van de grond te krijgen beter kon stoppen in een eigen onafhankelijke website. Reinout was nog steeds enthousiast en in sneltreinvaart hebben we webanalisten.nl opgezet en gelanceerd op het webanalytics congres op 29 mei 2008.

Waar willen we naar toe?

ToekomstVanuit de interne analyse gesprekken met CLEVER°FRANKE bleek dat wij zelf sterk de behoefte hebben om vanuit het bereik dat webanalisten.nl nu als onafhankelijke website heeft door te groeien naar hét communicatie en informatie platform voor het webanalyse en conversie optimalisatie vakgebied. Dit niet alleen voor de uitvoerende professional, maar ook voor zijn baas of manager en aan de andere kant uitvoerenden van buiten de eigen branche die behoefte hebben aan praktische tips. Onder het motto: je bent pas een autoriteit wanneer vanuit buiten het vakgebied dit wordt erkend. De achterliggende gedachte blijft dat wanneer wij onderling kennis blijven uitwisselen we de hele markt professioneler kunnen maken en kunnen zorgen voor meer uitgaven door bedrijven aan dit vakgebied. Hierdoor wordt de koek die we met zijn allen eten, of de middelen waarover we kunnen beschikken van een hoger financieel niveau en gaan we er allemaal op vooruit. Dit is natuurlijk de basis functie van een branche vertegenwoordiger en dat willen we graag zijn. Het faciliteren van een communicatieplatform en het delen van kennis blijft hierin onze primaire focus. Eerst als webpagina, later kan, in combinatie met bloggers/lezers meer volgen…

Gevolgen voor de inhoud en functionaliteiten van de webanalisten website liggen op het vlak van het aanspreken van de bredere bezoekersgroep, het verbreden van het informatie aanbod, het meer begeleiden van de bezoeker, het eenvoudiger vindbaar maken van relevante content en het verder stimuleren van het delen van kennis.

Vertaling naar functionaliteiten

Nu zijn er al een aantal bestaande functionaliteiten bovenop de standaard weblog functies van het WordPress CMS dat wij gebruiken (zoals een email notificatie systeem voor nieuwe reactie op artikelen en het eenvoudig extern kunnen delen van webanalisten content). Deze zullen we hier niet noemen. Wat ik wel wil noemen dat we afscheid zullen nemen van de lange auteurs opsomming en het community profielen overzicht van yahoo / mybloglog in de zijbalk rechts naast de inhoud. Dit is immers de meest vurige wens uit de lezers en bloggers enquêtes. De volgende, in willekeurige volgorde genoemde, 21 nieuwe functionaliteiten / inhoudsaanpassingen (die zichtbaar zijn voor lezers, backoffice zaken zal ik hier niet noemen om het overzichtelijk te houden) zullen worden meegenomen voor het interactie ontwerp. Ze zijn ook met input van Freshter opgesteld. Zij kennen de development mogelijkheden van het platform immers als geen ander. Feedback en aanvullingen zijn welkom!

  1. Meer aandacht voor de auteurs van artikelen.
  2. Meer gebruikersvriendelijkheid in de reacties bij artikelen. Mogelijkheid om te reageren op een reactie in plaats alleen de mogelijkheid om te reageren op een artikel en het direct kunnen zien van reacties van de originele auteur.
  3. Het werken met een management samenvatting per artikel. Deze tekst moet snel duidelijk maken wat de waarde is van de informatie in het artikel en wanneer je er iets mee zou moeten doen.
  4. Het opbouwen van dossiers waarin een onderwerp, thema, tool of methode wordt toegelicht met daarbij een begeleide aanbeveling van artikelen die hierover zijn geschreven.
  5. Het opbouwen van een verklarende woordenlijst van branche begrippen.
  6. Het aanbieden van een vraag en antwoord mogelijkheid. We ontvangen veel vragen per email, deze kunnen prima worden beantwoord door bloggers en/of lezers en worden gepubliceerd.
  7. Meer externe content: het linken van relevante informatie die wordt gepubliceerd op andere websites
  8. Het aanbieden van marktonderzoek en marktinformatie rapporten.
  9. Het beter kunnen benadrukken van artikelen die kwalitatief gezien extra aandacht verdienen.
  10. Artikelen die door de bloggers zijn gekozen voor publicatie in Twinkle voorzien van de scan van dit artikel.
  11. Eenvoudiger zelf kunnen filteren en sorteren in de content op basis van populariteit van artikelen (views, reactie, tweets, onderwerp etc.).
  12. Ruimte maken voor live blog / twitter registraties van evenementen.
  13. Meer integratie van statistische informatie over de artikelen op de website. We zijn immers webanalisten 🙂
  14. Een evenementenkalender.
  15. Een samenvattende nieuwsbrief per vaste periode.
  16. Verloting van congreskaarten e.d. via een leden registratie systeem.
  17. Verbeterde interne zoekfunctie (met als doel sneller vinden wat je zoekt..)
  18. Betere herkenbaarheid van content onderwerpen.
  19. Het tonen van de best gewaardeerde andere relevante artikelen bij een artikel.
  20. Het frequenter plaatsen van artikelen, waaronder ook “industry news”.
  21. Andere artikelen uit een artikel reeks (zoals dit artikel) eenvoudiger/automatisch tonen.

Tot slot nog 1 backoffice functionaliteit die wel willen gaan ontwikkelen en die ik je niet wil onthouden: “Closed blogging”. Zo noemen wij het aanbieden van een besloten omgeving waar de bloggers en lezers met schrijf blokkades en tijdgebrek onderling kennis kunnen uitwisselen, elkaar tippen voor artikel onderwerpen, artikelen laten reviewen en samen aan artikelen schrijven. Ook de vraag en antwoord module loopt qua antwoord kunnen geven op vragen in deze omgeving.

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.