17 juni, tijdens de conference dag van de Google Analytics User Conference (#gauc15) sprak Arjen Hettinga van Oogst over Google Analytics Premium. Voordat ik deze sessie bezocht dacht ik dat Google Analytics Premium ‘de gratis versie van Google Analytics was, waarbij je toegang tot de ruwe data had‘. In de twee jaar dat Premium nu op de markt is, bleek er toch nog wel wat meer verschil te zijn ontstaan. In dit artikel een aantal van die verschillen: dit kunnen redenen zijn om over te stappen.
Dicht de gaten met het Measurement Protocol
Voordat Arjen de verschillen besprak benoemde hij de kracht van het Measurement Protocol, waarmee je in staat bent om server-to-server, gegevens naar de Google Analytics servers te sturen.
De voordelen hiervan zijn:
- Dat je niet afhankelijk bent van de techniek die je bezoeker gebruikt. Zo kan het voorkomen dat een bezoeker via Ghostery je tagmanager of GA call blokkeert. Dit zorgt ervoor dat je niks registreert. Door de calls server-to-server te laten verlopen kan je deze gaten dichten en kan je ervoor zorgen dat je registreert wat er daadwerkelijk gebeurt.
- Dat je offline data naar de Google Analytics server kunt sturen. Gedurende de dag zijn er veel voorbeelden langs gekomen: van het registreren van offline verkoop tot het meten van het aantal bezoekers in de kantine.
En dan nu over naar Premium. Er werd eerst nog één nadeel van Premium genoemd, voordat er voordelen kwamen: een sessie kan nog steeds ‘maar’ maximaal 500 hits bevatten. Dit kan bij uitgebreide implementaties onvoldoende zijn (zoals het ook was).
Welke limieten zijn dan wel opgehoogd?
Wat kost GA Premium me eigenlijk?
Zijn die limieten een reden om Premium aan te schaffen? Ja, wanneer je last hebt van deze limieten: zeker wel. Is het 150.000 dollar waard? Dat is bedrijfsafhankelijk. Belangrijke eerste vraag die je dan moet stellen is: ‘kost GA Premium mij ook echt 150.000 dollar?‘. Waarschijnlijk namelijk niet. Tussenpartijen vragen al de helft en tijdens MeasureBowling #5 en ook tijdens de GAUC hoorde ik al aardig wat keer dat ook daar nog wel wat vanaf kan. Er gaan zelfs geruchten dat GA Premium wellicht voor grote netwerken zelfs gratis aangeboden gaat worden. Is dat gek? Ik denk van niet: als je enkel in Premium de juiste koppelingen (Double Click Manager) en limieten krijgt om een beetje serieus je uitgaven (ook aan vooral: Google) te kunnen analyseren, dan is Google er ook bij gebaat dat je de juiste tools in handen hebt. Immers; DCM is ook niet gratis en van je online media uitgaven gaat ook al een groot deel naar Google.
Ruwe data, yeah!
Wat iedereen allang weet: met Premium krijg je toegang tot je ruwe data. Bij de gratis versie wordt deze ruwe data geschoond en heb je er geen toegang toe. Arjen vertelde dat wanneer je overstapte naar Premium je er wel vanuit kunt gaan dat Google nog tot een jaar terug aan ruwe data voor je heeft, dat is mooi meegenomen.
Daarnaast heb je de ‘normale’ data sneller dan je gewend bent bij de gratis versie. De ruwe data (die je helemaal niet hebt in de gratis versie) hebben een ‘vertraging’ van maximaal 24 uur (correct me if I’m wrong). Ook zullen je custom reports gemaakt worden op basis van deze ruwe date, wat betekent dat je geen (of in elk geval: veel minder) last meer hebt van data sampling.
Koppeling met Double Click Manager
Bij Premium krijg je de mogelijkheid om de DCM data in Google Analytics terug te zien. Het voordeel hiervan is dat je deze data kunt koppelen aan al je analytics data en dat je beter inzicht hebt in welke uitgaven (in impressies en kliks) tot verkoop hebben geleid.
Meerdere sites: Roll-up reporting
Waar je nu, met de gratis versie van Google Analytics, geen mogelijkheid hebt om goed verschillende properties aan elkaar te knopen, kan dit wel met Premium. Je kunt data uit verschillende properties bij elkaar voegen in één property. Wederom, voor grotere bedrijven, met meerdere subsecties / domeinen, is dit interessant. Waar nu (zonder Premium) veelal gewerkt zal worden met verschillende trackingcodes, kan met Premium volstaan worden met één trackingcode. Dit scheelt veel administratie (waar staat welke trackingcode) en laadtijd (het inladen van één code volstaat). Enige nadeel; elke hit die je extra laat toevoegen kost wel een halve hit extra.
Funnels; ook met terugwerkende kracht
Iets wat vrij irritant is bij Google Analytics (maar ook bij andere pakketten), is dat, wanneer je doelen of funnels aanmaakt deze niet werken met terugwerkende kracht. De aanpassingen hebben dan enkel invloed op de data die je erna ontvangt. Dit geldt niet wanneer je in Premium custom reports aanmaakt (als ik het goed begreep).
Calculated metrics; nu ook bij Google!
Iets wat bij andere betaalde pakketten al veel langer kan, is het bouwen van calculated metrics. Metrics maken op basis van andere metrics. Neem bijvoorbeeld het conversiepercentage, Google heeft hier een eigen definitie voor, wil je deze aanpassen, dan kan dit in de gratis versie niet. Met Premium krijg je de mogelijkheid om je eigen definitie op te voeren en er een nieuwe metric van te maken.
Samenvattend
Google Analytics Premium is een goed alternatief tussen de ‘betaalde’ pakketten. Google heeft als groot voordeel dat bedrijven die overstappen van gratis naar betaalde tooling vaak al Google Analytics gebruikten. Daarbij kan het qua functionaliteiten ook steeds beter meekomen. Punt blijft wel (vind ik) dat de standaard interface één voor allen is en weinig tot geen mogelijkheid biedt om deze interface aan te passen. Je kunt dit natuurlijk ook als voordeel zien: je weet al hoe het werkt. De koppelingen met de andere Google producten zijn natuurlijk ook een pre. De prijs a 150.000 of 75.000 dollar is nog wel wat aan de hoge kant. Ik zou zeggen: Google, zoek een prijs op rond de 30.000 – 40.000 en je hebt er weer wat klanten bij.
Reacties (1)