Innovatie is vaak niet goedkoop en dat betekent dat grote organisaties met het budget om te innoveren en nieuwe technologieën uit te proberen, vaak een extra voorsprong hebben op bedrijven in het midden- en kleinbedrijf. Dit geldt ook voor de online aanwezigheid van organisaties, vooral als het aankomt op adverteren, automatiseren en analyseren.
Een boel van de technologieën die het leven van online marketeers de laatste jaren makkelijker hebben gemaakt, worden in 2016 steeds meer betaalbaar, en komen daarmee ook binnen het bereik van de kleinere organisaties. Daarom schreef Chris Abraham voor Biznology deze 3 voorspellingen voor online marketing in 2016.
1) Zelf-aanpassende websites
Zo blij was ik toen ik voor het eerste realiseerde dat je reguliere expressies (regex) kunt gebruiken om door de code van een gehele website te zoeken en vervangen, danwel direct via je back-end database of via een handige plugin. Daarvoor moest het allemaal handmatig gedaan worden, wat eigenlijk best vreemd is wanneer je realiseert dat zelfs de kleinste websites tegenwoordig een database hebben! Of je nu WordPress, Drupal, Joomla of zelfs Plone gebruikt als basis voor je website, er zijn genoeg mogelijkheden om mooie nieuwe oplossingen te bedenken. Zelfs het gratis open source MySQL kan verrassend veel dingen.
Nu is het nadeel van het installeren van plugins dat je site onmogelijk langzaam wordt. Niet alleen zullen je bezoekers niet blij zijn met een website die niet snel en soepel reageert, maar ook Google heeft hier een hekel aan! Het goede nieuws is echter dat er een hele markt van diensten is die als een buffer werkt tussen jouw goedkope onderpresterende server en je bezoekers en Google.
Je bent misschien bekend met een aantal hele handige WordPress plugins zoals Editorial Assistant en Related Posts, maar er zijn ook echt krachtige diensten die tussen jouw blog en de browsers van je bezoekers in leven. Tools zoals RevealedContext en SoloSegment maken het makkelijk om hele geavanceerde functies aan je website toe te voegen door gebruik et maken van een Content Delivery Network (CDN), een soort globale cache voor je website. Zo kan je nieuwe functionaliteiten toevoegen zonder ooit je website aan te hoeven raken.
Je bent vrijwel altijd beter af om dergelijke functionaliteiten van je website te outsourcen aan een dienst die constant bij is met de nieuwste trends en laatste updates, zodat jij je aandacht kunt richten op de content van je website. Het mooiste is dat deze diensten steeds betaalbaarder worden, of in sommige gevallen zelfs gratis aangeboden worden.
Vrees niet. Tot nu toe zullen weinig tot geen van je concurrenten zo datagedreven of adaptief of reactief zijn geweest als dat mogelijk is, maar nu er steeds meer gemakkelijk te implementeren oplossingen voor steeds meer betaalbare prijzen aangeboden worden, gaat dat in 2016 veranderen. Zorg dat je niet achter raakt.
2) Programmatisch adverteren
Tot nu toe is adverteren een echte uitdaging geweest. Je bent er constant alert op dat je enerzijds niet te veel uitgeeft en anderzijds niet te terughoudend bent. Daarnaast, al de beste zoektermen zitten al helemaal vol met je concurrenten, en experimenteren met nieuwe invalshoeken brengt een inherent risico met zich mee. Het is net als het investeren in de aandelenmarkt: de tussenpersonen hebben het voordelen en de grootste partijen hebben de financiële reserves om grote risico’s te nemen in de zoektocht naar de grote uitbetaling.
Diensten zoals Clickagy gebruiken alle big data die ze overal vandaan trekken, zowel real-time als historisch, om jou hetzelfde te laten doen wat we al deze jaren handmatig gedaan hebben met de Keyword Planner, WordStream en MOZ. Maar dan real-time en dynamisch, en waar ik in mijn eentje misschien 10 tot 100 zoektermen kan verwerken, kan programmatische marketing opschalen tot een actieve lijst van duizenden zoektermen, die zichzelf aanpast aan de betaalbaarheid, om klikfraude te voorkomen. Deze diensten stoppen niet enkel bij het genereren van lijsten, maar volgen ook al je advertenties tot aan de uiteindelijke conversies en verkopen.
Hoewel de prijzen nog erg hoog zijn ontwikkelt het zich allemaal in sneltreintempo en is de advertentie-industrie er natuurlijk niet blij mee dat er nu een technologie is die voor een groot deel de diensten die zij aanbieden kan automatiseren. Hoewel het proces nog niet zo geautomatiseerd is als B2C, is dat slechts een kwestie van tijd, maar programmatisch adverteren doet voor nu zijn werk goed. Over niet al te langen tijd zullen advertentiekosten slechts een fractie van het budget kosten en kan klikfraude verleden tijd worden.
Houdt programmatisch adverteren in de gaten in 2016!
3) Marketing Automation Software voor iedereen
Tot nu toe is marketing automation software alleen toegankelijk, betaalbaar en een realistische uitkomst geweest voor grote enterprise organisaties. Pakketten begonnen bij minimaal $2.000/maand tot aan welk bedrag je ook maar kon bedenken. Als je op je budget moet letten is de 500 dollar per maand die SalesFusion’ vraagt een hoge prijs om te betalen, zeker in een wereld waar steeds meer software-oplossingen gratis worden aangeboden.
Budget is voor bedrijven in het MKB altijd een uitdaging, terwijl marketing automation platforms eigenlijk altijd heel slecht zijn geweest in het uitleggen wat ze nu voor je kunnen betekenen en waarom het automatiseren van je marketing en sales proces een must is geworden. Maar het is eigenlijk heel simpel: iedereen heeft zijn of haar eigen competenties, maar de competenties die een goede marketeer zou moeten hebben zijn zoveel meer dan je van één iemand kunt verwachten. In een wereld waar marketing, sales, content, direct marketing, email marketing en rapportages slechts enkele van de competenties zijn die optimaal uitgevoerd moeten worden, loont het om iets of iemand te hebben die je hier in ondersteunt.