Gebruik van mobiel internet neemt exposief toe en de meeste marketeers kijken niet raar meer op wanneer er wordt gezegd dat de tijd zal komen dat er vaker online contact zal zijn met klanten / prospects via mobiele devices dan via de PC/Laptop.
Door het geweld van alle apps zijn de mobiele sites die via de browser van een smart phone worden bezocht misschien wat ondergesneeuwd, maar ook dit is een steeds belangrijkere (nieuwe) bezoekers bron. Niet in laatste instantie voor uitgevers. Nu.nl gaf in haar cijfers eerder al aan dat het mobiel bereik al goed is voor 33% van alle bezoekers. Een kwart hiervan is bezoeker van de mobiele website.
De kwaliteit van mobiele sites zie je snel toenemen. Wat echter volledig uit het oog verloren lijkt te worden is dat niet iedere mobiele bezoeker standaard op jouw website begint met zijn surftocht. Ook mobiel internet bestaat uit hyperlinks en vaak zal de bezoeker op een link hebben geklikt om op jouw website te komen.
In mijn geval: als ik op reis ben en behoefte heb aan bepaalde informatie gebruik ik zoekmachine Google op mijn Iphone. Via het nieuwsoverzicht kan ik artikelen vinden over de onderwerpen die ik zoek. Als service herkennen de nieuwssites dan regelmatig dat ik een mobiel internet bezoeker ben en daar begint de user experience ellende. Volgende praktijk voorbeeld wilde ik je niet onthouden…
Op zoek naar nieuws: de mobiele praktijk
Via een tweet (op mijn Iphone) las ik over het feit dat er een Hoax zou zijn verspreid over een overname van ABN AMRO door een organisatie genaamd TCS. Ik wilde daar meer van weten en opende mijn browser en typte in de (Google) zoekfunctie “ABN AMRO TCS” en klikte daarna op “nieuws”:
Het eerste bericht meteen een voltreffer, dat is goed geregeld. Wat gebeurd er als ik dit bericht aanklik?
Omroep Brabant snapt dat ik met een mobiele browser de website bezoek en stuurt mij door naar de aparte mobiele site die ze hebben (m.omroepbrabant.nl). Dat is vriendelijk, maarrrr, bij het redirecten raakt de browser wel kwijt waar ik was en in plaats van de mobiele variant van het artikel kom ik uit op de mobiele homepage van omroepbrabant en mag ik zelf gaan zoeken waar het artikel is. Ik zie niet meteen een zoekfunctie en ik besluit terug te gaan naar mijn Google nieuwsoverzicht. Daar is vast meer keuze:
Kijk, dat is mooi, het Brabants Dagblad kan mij ook voorzien in mijn nieuwsbehoefte. Ik klik en:
Hmmm, wat is dat? Laat ik eens uitzoomen (waarom is dat standaard niet gedaan?…), Ah een keuzescherm:
Dat is natuurlijk nog beter dan bij de omroep. Hier ben ik zelf ik controle en mag ik kiezen of ik naar de mobiele site wil of gewoon naar de normale website die natuurlijk ook prima te zien is op een Iphone (laat staan een Ipad). Ik kies voor de mobiele site, de keuze onthouden staat standaard aangevinkt. Ik klik en:
Jammerrr.. Zelfde probleem. Ook geen zoekfunctie op de site. Ik probeer terug te gaan om dan de normale website van het Brabants Dagblad te bezoeken, maar, oh ja… Ik had “keuze onthouden” aangevinkt… Terug naar Google dus. Ik klik op “meer bronnen”:
Ah, hoera, gelukkig naast het RTLZ artikel nog 31 nieuwsartikelen. Eens aanklikken:
Hmm, ik krijg maar 2 artikelen te zien (ook als ik naar beneden scroll). Ik klik op wat ik lees als “Vorige”, maar dat blijkt “Voorpag.” te zijn… Gevolg; ik kom hier terecht:
De Google nieuws homepage. Zonder dat ik nog iets terug zie over ABN AMRO en TCS… Opnieuw de zoekopdracht invoeren dus en snel klikken op dat ene overgebleven artikel.. en:
Jaaah! Content, ik kan lezen. En waarom? Omdat RTLZ (nog) geen mobiele nieuwssite heeft, of ik ieder geval mij daar niet naartoe stuurt met mijn mobiele browser. Eenvoudig lezen is anders, maar ik kan in ieder geval wat lezen. Dit artikel wil ik ReTweeten, maarrrr. Dat zit nog niet op deze website.. Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen en kan ik mijzelf de URL mailen om dit daarna ouderwets via copy paste op mijn laptop te plakken in twitter (natuurlijk zijn er email tot twitter services, maar die had ik eerder nooit nodig, nu weet ik waarvoor ik ze kan gebruiken) 🙂
De conclusies en de acties
De conclusie ligt natuurlijk erg voor de hand. Als je een mobiele site hebt en je bezoeker komt met een mobiele browser binnen op een normale URL: zorg dan in ieder geval dat wanneer je deze bezoeker redirect je de bezoeker wel stuurt naar naar het betreffende artikel op de mobiele website. Dat kan technisch toch niet zo lastig zijn?
Hiernaast wil je er natuurlijk voor zorgen dat Google begrijpt wat jouw mobile internet URL’s zijn door een mobile sitemap te maken en te ontsluiten.
Deze 2 simpele acties zouden in ieder geval mijn leven simpeler maken. Daarnaast kan het toch ook haast geen toeval zijn dat de enige site waar je de content wel kunt lezen een paar uur later als nummer 1 nieuws resultaat wordt getoond bij deze zoekopdracht. Bij Google nieuws en in de normale organische resultaten…
(dat linkje “32 artikelen” brengt me overigens nog steeds naar de Google Nieuws Mobiel pagina met de keuze uit slechts 2 artikelen…)
Reacties (6)