Zoekanalyse is een hele handige tool die het werk van een webmaster ondersteunt met relevante informatie. In dit artikel lees je alles over het hoe en waarom van deze tool in de Google Search Console en waarom deze de analyse van je website gemakkelijker maakt.
Op 25 maart werd dan eindelijk bevestigd wat er al lang aan zat te komen: het aantal zoekopdrachten gedaan op mobiele apparaten oversteeg het aantal gedaan op desktops. Google schreef op hun Inside Adwords blog het volgende:
‘More Google searches take place on mobile devices than on computers in 10 countries including the US and Japan.’
Laten we daar eens wat langer over nadenken. En laten we daarbij vooral niet de uitrol van de mobilegeddon update vergeten. Dus, gegeven 1: steeds meer zoekopdrachten worden gedaan op een mobiel apparaat en, gegeven 2: hoe beter de zichtbaarheid is op een mobiel apparaat hoe hoger de ranking. De vraag die veel mensen en bedrijven zich stellen (of anders zouden moeten stellen) is: hoe beïnvloedt dit (de vindbaarheid van) mijn website? Gelukkig hoef je niet lang te zoeken naar het antwoord, want zoekanalyse in de Google Search Console geeft het antwoord. En geeft behalve dat nog veel meer nuttige informatie.
Meten is weten
Het rapport zoekanalyse valt te vinden onder het kopje zoekverkeer. Hier kan je onder andere zien waar de zoekopdrachten naar je website vandaan komen. De tool geeft je de mogelijkheid om handige selecties te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de selectie op ‘mobiele apparaten’ zetten. Je kunt bovendien gebruik maken van verschillende filters. Zo kan je bijvoorbeeld ook zoeken op keywords en bekijken waar die zoekwoorden in zoekopdrachten zijn ingegeven (dus via mobiel of via desktop). Meten is weten en zo kun je verschillende gegevens met elkaar vergelijken.
De kracht van een merknaam
De kans dat mensen op je link klikken is natuurlijk groter als ze zoeken op je merknaam in plaats van op andere zoekcriteria. Maar hoe groot dat verschil is kan je opzoeken in Google Search Console. Je zult zien dat het hebben van een duidelijk opgezette merknaam grote voordelen heeft bij de vindbaarheid van je website. Het is daarom van belang hier voldoende aandacht aan te besteden en vast onderdeel te maken van je search strategie.
Type zoekopdracht
De mogelijkheden in het de nieuwe Google Search Console zijn uitgebreid. Een andere leuke optie is de mogelijkheid om een rapportage te draaien op basis van ‘type zoeken’. Je kunt bijvoorbeeld selecteren op ‘web’, maar ook op bijvoorbeeld ‘video’ om te zien hoe je video’s het doen en hoe vaak je gevonden wordt via beschikbare video’s. Stel dat je veel gevonden wordt via video’s die je maakt, dan is dat hele nuttige informatie voor het verbeteren van je vindbaarheid.
Aan de slag!
Ga aan de slag met de nieuwe mogelijkheden van Google’s zoekanalyse. Ontdek zelf hoe je verschillende rapporten kunt samenstellen en hoe je de voor jouw nuttige informatie kan verkrijgen. Ontdek alle mogelijke opties en gebruik ze in je voordeel. Wij horen graag in een reactie welke filters en welke selectiecriteria jij het liefste gebruikt in je rapportages.