Google heeft op 28 september jl. de gratis versie van Google Optimize, Google Data Studio en de Session Quality Score als metric binnen Google Analytics gelanceerd. Lees hier het bericht van Google met de aankondiging.
Google Optimize
Na eerder al de enterprise / betaalde variant van Google Optimize – binnen de Google 360 Suite – gelanceerd te hebben, komen ze dus nu met een gratis variant. Google zelf gaf nog weinig weg over de features binnen de tool. Via Peep Laja vernam ik dat er een aantal (overigens nog niet door Google bevestigd) verschillen zullen zijn tussen de gratis en betaalde variant:
- In de gratis variant kan je maximaal 3 testen tegelijk draaien. Deze limiet ligt hoger in de betaalde variant. –
- In de gratis variant kan je multivariate testen doen met maximaal 16 variaties, in de betaalde variant ligt dit aantal hoger.
- In de betaalde variant kan je Google Analytics Audience targeting toepassen, in de gratis variant niet. – In de gratis variant kan je maximaal 3 metrics met terugwerkende kracht toepassen, in de betaalde variant zijn dit er meer dan 30.
Een USP van Google Optimize ten opzichte van andere A/B test tools is de integratie met Google Analytics. Je ziet dat steeds meer bedrijven de analyse in een analytics pakket doen en niet in een A/B test tool. Dit kan ik iedereen aanbevelen. In een analytics tool kan je namelijk veel meer segmenten toepassen en er is altijd al een verschil in data tussen beide tools. Aangezien je analytics tool gebruikt wordt om de effectiviteit van traffic bronnen en transacties te meten is deze ook het meest geschikt om te beoordelen of A/B testen succesvol zijn. Dit doe je namelijk ook op basis van transacties. Daarnaast is het analytics deel van de A/B test tool een blackbox waar geen zicht op hebt. Overigens is (naar mijn eigen ervaring) de huidige integratie nog niet optimaal, maar daar zal de komende tijd aan gewerkt worden vermoed ik.
Je kunt je hier opgeven voor Google Optimize Beta en hier lees je meer over Google Optimize.
Google Data Studio
De reporting en visualisatie tool Google Data Studio is nu wereldwijd beschikbaar. Ze omschrijven de tool zelf als: “It enables businesses to easily spot and share insights, and collaborate to drive better decisions”. Daarnaast worden volgende maand standaard templates beschikbaar gemaakt, net als in Google Analytics zelf. Op het eerste gezicht lijkt het vooral een dashboard tool te worden. De huidige dashboard functionaliteit binnen Google Analytics is erg beperkt, dus dit kan zeker een goede aanvulling zijn. Wel vraag ik mij af in hoeverre er alleen platte data getoond wordt of dat Google er ook echt inzichten uit gaat halen. Door bijvoorbeeld bepaalde pieken en dalen te signaleren en die duidelijk weer te geven in de dashboards. Dit zorgt ervoor dat de dashboards meer actiegericht worden.
Google Data Studio is vanaf nu beschikbaar voor iedereen.
Session Quality Score
Google beschrijft de metric als volgt: “A new metric that incorporates machine learning to predict the likelihood of a visitor making a transaction (purchase) on your site or app.” De metric kan gebruikt worden om de customer experience te verbeteren of in te zetten voor remarketing en zal binnenkort als beta beschikbaar zijn ook binnen Google Analytics 360.
Deze aankondiging van Google vind ik erg interessant. De richting die Google opgaat bevalt mij wel: van meer platte metrics naar een metric die iets zegt over de kwaliteit van een bezoek. Maar tegelijkertijd ben ik erg benieuwd naar de berekening achter de metric. Hoe bepaalt Google deze score? Hoe kan ik conclusies trekken op basis van een metric waar een blackbox achter zit? En hoe leg ik deze metric uit aan anderen?
Er zijn op dit moment genoeg andere manieren in Google Analytics om onderscheid te maken tussen bezoek van hoge en lage kwaliteit, denk onder andere aan:
- Bounce versus non bounce bezoek
- Bezoekers die meer dan “X” pagina’s bekijken, bijvoorbeeld 3 pagina’s
- Bezoekers die langer dan “X” tijd op de website blijven, bijvoorbeeld 1 minuut.
- Bezoekers die tot het winkelwagentje / cart komen
- Bezoekers die de afgelopen week / maand de website meer dan “X” keer bezocht hebben, bijvoorbeeld 3 keer.
- Bezoekers die wel of niet geconverteerd hebben
Om bovenstaande inzichten te verkrijgen moet je handmatig segmenten aanmaken, maar je weet wel precies naar welke data je kijkt. Het voordeel van de “Session Quality Score” is dat je heel snel kan zien wat het percentage bezoek is met een hoge kwaliteit en een lage kwaliteit. Ideaal voor het gebruik in dashboards of managers die snel willen zien wat de stand van zaken is. Daarnaast kan het handig zijn om de kwaliteit van traffic bronnen snel te beoordelen.
Voordat ik de metric ga gebruiken zou ik toch van Google meer inzicht willen in de berekening achter de metric, hoe komen ze tot die score?
Wat vinden jullie van de nieuwe metric? Verwachten jullie deze te gaan gebruiken of hebben jullie eigen metrics / segmenten die kwaliteit van bezoek bepalen? En zo ja, welke zijn dat?
Reacties (4)