Vorige week woensdag 11 oktober werd de tweede editie van het Digital Analytics Congres georganiseerd door de MOA in Utrecht. Meer dan 200 online specialisten lieten zich inspireren en kregen antwoord op vragen als: Hoe vertaal je gedragsdata naar innovatie? Zorg jij als analist voor verandering? Is jouw organisatie al voorbereid op de nieuwe wetgeving rondom GDPR? En hoe zorg je ervoor dat de consument centraal blijft staan in een data gedreven wereld?
Bart Schutz – Marshmallows & the Psychology behind Evidence-Based Growth
De dag werd geopend door internationaal befaamd consumentenpsycholoog en CRO expert Bart Schutz. In zijn presentatie laat hij zien hoe psychologie je CRO programma naar een hoger niveau tilt en innovatie mogelijk maakt. Wil je meer leren over je bezoekers? Stop dan met nadenken en begin met experimenteren. Ontdek wat de keuzes van je bezoekers drijft en hoe je deze kunt beïnvloeden. Experimenteer zo veel als je kunt, maar doe dit wel goed.
Zorg altijd dat je een Bandbreedte calculatie doet voordat je begint met experimenteren. Zo weet je precies op welke pagina’s, hoe lang en bij welke (minimale) uplift je moet testen. Hier geldt kwantiteit over kwaliteit. Zie een uitgevoerd experiment niet als winst, maar alle niet uitgevoerde experimenten als verlies. Als je genoeg geleerd hebt ga je met behulp van psychologie de kwaliteit van je experimenten verhogen. Hoe maken je bezoekers beslissingen? Herken je segmenten in je data? Als je genoeg gedragskennis hebt opgedaan kun je vervolgens deze informatie combineren met met persoonlijke en situationele factoren. Deze combinatie zorgt voor een nog dieper begrip van je klant die inzetbaar is voor marketingdoeleinden, technologische ontwikkelingen en
productinnovaties.
Stephane Hamel – Time to rethink radical analytics
De tweede keynote van de dag was Stéphane Hamel. Daar waar Bart Schutz veel inging op de nog niet ontdekte kant van online data, vertelde Stéphane Hamel vooral over de oceaan van data die je al hebt. Hoe vind je in die berg aan data nu juist het goudklompje? Hoe helpt de lean methodiek jou daarbij en hoe zorg je ervoor dat jij als analist de beslissende factor bent die veranderingen aanstuurt?
Volgens Stéphane Hamel gaat er iets mis met het Digital Analytics vak. De manier waarop we dingen meten is afhankelijk geworden van de tools die we gebruiken. Mensen leren niet meer analytics maar Google Analytics. Hamel gaf 8 ideeën mee over Radical Analytics en hoe we het vak wel moeten uitoefenen.
- De verwachtingen van Digital Analytics zijn tegenwoordig enorm, maar zeur hier nooit over.
- Leer Six Sigma voor het oplossen van problemen.
- Kies voor Agile.
- Ga niet op zoek naar executive buy-in, maar maak gebruik van grassroots.
- Eat your own dog food/do what you preach.
- Stel nooit vragen maar stel dingen voor. Je wilt niet dat mensen je vertellen wat je moet doen.
- Ontdek wat is nog niet ontdekt. Verlaag het risico, je hebt het recht om te leren.
- Zorg voor verandering.
Aurelie Pols – Aiming for Compliance or consumer Trust? From short term KPIs to LTV
Na de lunch was het woord aan European Data Protection Supervisor Aurelie Pols. Zij is de expert op het gebied van privacy en nam de online specialisten niet alleen mee in de wetgeving rondom GDPR (in Nederland bekend onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de aankomende ePrivacywet, maar ook de kansen die deze nieuwe wet biedt. In mei 2018 gaat de GDPR van kracht en is er een nieuwe wetgeving rondom data privacy.
Volgens Aurelie is de belangrijkste verandering die de nieuwe wetgeving mogelijk maakt de re-introductie van het data-subject (jij). De wetgeving moet gezien worden als een basis voor iedereen die data verzameld en verwerkt. Ieder bedrijf dat werkt met data moet zich verantwoordelijk opstellen en alles documenteren. Aurelie maakt onderscheid tussen 4 verschillende soorten data.
- Anonieme data
- Persoonlijke data
- Sensitieve data
- Pseudonymous data
Alleen de anonieme data valt buiten de wetgeving. De nieuwe wetgeving is volgens Aurelie geen bedreiging maar juist een mogelijkheid. Niet alleen zal de kwaliteit van onze data toenemen, maar daarnaast zal ook ons begrip van wat we aan het doen zijn toenemen.
Thanassis Thomopoulos – Connecting with Customers in a Data & Technology Driven World
De dag werd afgesloten door Thanassis Thomopoulos van Google. De wereld ontwikkelt zich steeds sneller, gebruikers genereren enorme hoeveelheden data en bedrijven gebruiken technologie waar ze daadwerkelijk ook mee om kunnen gaan. Thanassis ging met name in op de rol van de consument. Want waar blijft deze consument als we steeds meer toegaan naar data en business technologie? Hoe zorg je ervoor dat juist die consument centraal blijft staan?
Naast de 4 keynotes konden de bezoekers aanschuiven bij expert sessies van onder andere Bijenkorf, KLM, Picnic, EDM en Coders en CO. Al met al een zeer interessant congres met veel verschillende soorten sprekers met ieder hun eigen ervaringen, visie en methode om Digital Analytics naar een hoger niveau te tillen.